Gebouw van Sandellsandberg gemaakt met GreenCoat®-staal wint de Design-S award

Report this content

Het gerenommeerde "Fisksätra Folkets Hus" van Sandellsandberg Arkitekter in Stockholm, gemaakt van duurzaam GreenCoat® voorgelakt staal van SSAB, won de prestigieuze Zweedse Design Award, "Design-S 2020", in de categorie "Architectuur".

"Fisksätra Folkets Hus" is een recreatie- en buurtcentrum dat onlangs werd gebouwd in het hart van Fisksätra, een klein stedelijk centrum in Nacka (in de provincie Stockholm). Het vormt de eerste fase van een grootschalig renovatieproject voor dit gebied bedoeld om een sfeer van sociale tolerantie en ecologische duurzaamheid te creëren.

Geïnspireerd op de tenten van de Hagaparken in Stockholm en de nomadische levensstijl, is "Fisksätra Folkets Hus" een uniek gebouw in de vorm van een tent waarbij de gevels en het dak zijn gebouwd met duurzaam GreenCoat® voorgelakt staal in golfprofiel en een warme Silver Fir Green-kleur. De kleur werd gekozen omdat deze perfect past tussen de oranje bakstenen gebouwen van Fisksätra's omgeving. Het gebouw heeft ook een dakraam van 20 meter, driehoekige ramen en een minimalistisch, maar uitnodigend interieur. Alles bij elkaar kreeg het gebouw een aantrekkelijke vorm zodat het meteen door forenzen kan worden gespot.

De Zweedse sterarchitect Thomas Sandell, van Sandellsandberg Arkitekter, koos voor GreenCoat Pro BT omdat het materiaal een opvallend uiterlijk verleent, maar tegelijk ook zeer vormbaar, eenvoudig te installeren en UV- en corrosiebestendig is.

"We wilden een krachtige, maar speelse look en zochten naar een duurzaam materiaal dat zowel voor de  gevels als het dak kon worden gebruikt," zegt Thomas Sandell.

Daarnaast staat GreenCoat® voorgelakt staal bekend om zijn duurzaamheid. "Omdat het gebouw als tijdelijke voorziening is bedoeld, was het belangrijk om milieuvriendelijke materialen te gebruiken die hergebruikt kunnen worden," legt Thomas Sandell uit. "Wij denken dat GreenCoat® voorop loopt als het gaat om kwaliteitsvolle bouwproducten die duurzaam zijn en de ecologische voetafdruk enorm verkleinen.

Naast de hoge prestaties en esthetiek van het materiaal, zijn de meeste GreenCoat®-producten voorzien van een organische coating met biotechnologie waarbij een groot deel van de fossiele olie werd vervangen door Zweedse koolzaadolie. Deze gepatenteerde coatingtechnologie is momenteel nergens anders op de markt te vinden.

Voor de unieke benadering van het design en buitenbekleding won "Fisksätra Folkets Hus" de Zweedse Design-award 2020.

Fototekst:

1. Thomas Sandell koos voor GreenCoat® voorgelakt staal voor de gevels en het dak van Fisksätra Folkets Hus omdat hij overtuigt is van de esthetiek, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid van het materiaal.
  2. De unieke structuur van Fisksätra Folkets Hus met golfprofielen werd gebouwd met GreenCoat®-staal in een warme Silver Fir Green-kleur perfect passend tussen de oranje bakstenen gebouwen van Fisksätra. ©Stena Fastigheter/Pixprovider
  3. De kenmerkende look en het minimalistische interieur van Fisksätra Folkets Hus zijn geïnspireerd op de nomadische levensstijl en de tenten van Hagaparken. Het gebouw werd bekroond met de prestigieuze Zweedse Design Award 2020. ©Stena Fastigheter/Pixprovider

Neem voor meer informatie contact op met:
Lutz Felder, Marketing, SSAB, Tel: +49 211 9125 116, lutz.felder@ssab.com

SSAB is een staalbedrijf met vestigingen in Scandinavië en de VS. SSAB biedt in nauwe samenwerking met zijn klanten producten en diensten met toegevoegde waarde, om een sterkere, lichtere en meer duurzame wereld te creëren. SSAB heeft werknemers in meer dan 50 landen. SSAB heeft productiefaciliteiten in Zweden, Finland en de VS. SSAB is genoteerd aan de Nasdaq in Stockholm en heeft een tweede notering aan de Nasdaq in Helsinki. www.ssab.com. Volg ons via sociale media: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en YouTube.

Tags: