Houten Metsä-paviljoen – Een optimale constructie voor een uniek gebouw

Het Metsä-paviljoen is zodanig ontworpen dat de unieke constructie zeer efficiënt gemaakt kon worden. Het constructie-ontwerp houdt ook rekening met de optimale maatvoering van het bouwmateriaal, Kerto® LVL (gelamineerd fineerhout), voor de productie. Dit voorbeeld laat zien dat modulaire ontwerpen met industrieel ontwikkeld hout, bouwen snel, licht en groen kan maken.

Het Metsä-paviljoen is een gezamenlijk project van de Metsä Group en Business Finland en wordt gebruikt tijdens de Olympische Zomerspelen van 2020 in Tokio. Het paviljoen vormt de thuisbasis van de Finse Olympische en Paralympische teams en biedt multifunctionele faciliteiten voor diverse evenementen.

Het paviljoen wordt gebouwd met houten geprefabriceerde elementen van Metsä Wood's Kerto LVL. Kerto LVL is gemaakt van fijnmazige vurenhouten fineren van 3 mm dik, die zijn gelijmd in een continu proces. De platen worden exact op lengte geproduceerd en vervolgens in LVL-balken, planken of panelen gezaagd, naar wens van de klant.

Stijve constructie met Kerto LVL-elementen

De constructieve berekeningen van het Metsä-paviljoen zijn gemaakt door het Finse bedrijf AINS Group. De belangrijkste doelstelling bij de ontwikkeling van dit unieke gebouw was om zo min mogelijk onderdelen te gebruiken om ook de productie van Kerto LVL zo efficiënt mogelijk te maken. Daarnaast vormden de sterke wind en kans op aardbevingen in Japan een uitdaging voor de ingenieurs van het Metsä-paviljoen. Ook had de open voorzijde van het gebouw gevolgen voor het ontwerp.

De dragende structuur van het paviljoen bestaat uit Kerto LVL-kolommen, pilaren en tussenliggende vloer- en dakelementen gemaakt van Kerto LVL Q-panelen en Kerto LVL S-balken. De verbindingen tussen de primaire balken en kolommen omvatten speciaal ontworpen stalen onderdelen, die de illusie wekken dat het gebouw zweeft.

“De dakelementen zorgen voor de schijfwerking en brengen windbelasting en mogelijke seismische belastingen via de wanden over naar de fundering. Een aanvullende diagonale steun draagt zorg voor de overdracht van de seismische belasting”, zegt Lasse Hietanen, Project manager bij AINS Group. Hij is verantwoordelijk voor het constructie-ontwerp van het Metsä-paviljoen.

Aan de voorzijde van het Metsä-paviljoen steunen de hoofdkolommen op een nieuwe fundering. De achterzijde en de wanden van het paviljoen met Kerto LVL Q-panelen aan het uiteinde van het zadeldak worden ondersteund door het oude garagegebouw.

Eenvoudige onderdelen geoptimaliseerd voor productie

De optimalisatie voor het productieproces houdt in dat bijna alle Kerto LVL-onderdelen, die in lengte uiteenlopen van 5 tot 9 meter, 1,8 meter breed zijn. Dezelfde breedte als de productielijn. De optimalisatie blijkt ook uit de toepassing van slechts twee soorten tussenliggende vloerelementen en vier soorten dakelementen in de constructie. Voor alle elementen zijn dezelfde balkafmetingen gebruikt.

“We wilden zo min mogelijk afval produceren en de productie stroomlijnen, in tegenstelling tot de meer gangbare aanpak die vaak alleen bestaat het optimaliseren van het ontwerp. Het modulaire ontwerp bespaart ook kosten”, zegt Jouni Laakso, VP, Production, Kerto LVL bij Metsä Wood.

Ontwerp gebaseerd op Open Source Wood

Het constructieontwerp van het Metsä-paviljoen is gebaseerd op Kerto® LVL-elementen die voor iedereen beschikbaar zijn via Metsä Wood’s Open Source Wood-service, een platform ter promotie van modulaire houtbouw.

“Ik heb de uitgangspunten voor het constructieontwerp via de Open Source Wood-service verkregen en heb geleerd om verschillende producten uit het Kerto LVL-assortiment te combineren. Zo is bijvoorbeeld één van de grote voordelen van een Kerto LVL Q-paneel de grote afmeting, wat resulteert in minder naden. Deze producten maken flexibel ontwerpen mogelijk”, vertelt Hietanen.

Bekijk de Talking Wood-video waarin Lasse Hietanen uitlegt hoe je modulaire houtconstructies ontwerpt.

Bekijk de video over de productie van Kerto LVL.

Afbeeldingen: https://databank.metsagroup.com/l/Rw99dNpKTzDS

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood
tel: +31 854 8633 40, bas.meeuwissen@metsagroup.com

Metsä Wood

www.metsawood.nl

Metsä Wood is een van de toonaangevende Europese producenten van samengestelde houtproducten. We verzorgen de levering aan drie marktsegmenten: bouw, industrie en distributie. Onze primaire producten zijn Kerto® LVL, Finnjoist I-liggers, multiplex en andere houtproducten. We verkopen ook Scandinavisch hout geproduceerd door Metsä Fibre.

In 2018 bedroeg de omzet van Metsä Wood 0,4 miljard euro en er zijn ongeveer 1500 mensen werkzaam. Metsä Wood is onderdeel van de Metsä Group.

Volg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest

Abonneren