Groen bouwen en wonen in Noorwegen

Verksbyen, een nieuwe groene wijk in Fredrikstad in Noorwegen, laat de toekomst van duurzaam wonen zien. Als onderdeel van dit project bouwt projectontwikkelaar Arca Nova Bolig vijf appartementsgebouwen van vijf verdiepingen in het Capjon Park-gedeelte van Verskbyen. De gebouwen worden gerealiseerd met Kerto® LVL (gelamineerd fineerhout) van Metsä Wood, wat de constructie snel, licht en groen maakt.

Verksbyen verwelkomt de komende 10 jaar 5000 nieuwe bewoners. De wijk streeft ernaar het meest innovatieve woningbouwproject van Noorwegen te worden. Op de lange termijn heeft projectontwikkelaar Arca Nova Bolig ambitieuze plannen om de huizenmarkt net zo te veranderen als Tesla dit heeft gedaan binnen de autobranche. Dat is nogal een statement, maar zij geloven heilig in de groeiende vraag naar duurzaam bouwen: de kern van het Future Living-concept van Arca Nova.

“We zijn erin geslaagd om de CO2-uitstoot op diverse manieren terug te dringen. De huizen worden gemaakt met houten elementen conform de passiefhuisstandaard. Elektriciteit wordt opgewekt met zonne-energie en warmte met thermische zonne-energie”, zegt Ruben D. Hansen, CEO van de divisie Arca Nova Bolig van de Arca Nova Group.

“Door te bouwen met prefab elementen van Kerto® LVL, verlagen we zowel de bouwtijd als de CO2-emissie aanzienlijk vergeleken met de traditionele manier van bouwen met staal en beton”, zegt Hansen.

Snel bouwen met prefab LVL-elementen

Het gebruik van prefab elementen blijkt ook een snelle manier van bouwen te zijn. Per week komt er een verdieping bij. In slechts vijf weken staat er dus een compleet gebouw. De eerste van de vijf appartementsgebouwen wordt eind dit jaar opgeleverd en de rest eind 2020.

Bij de eerste drie verdiepingen bestaat de dragende constructie uit wandelementen gemaakt van Kerto® LVL Q-panelen. De vloerelementen zijn verstevigd en gestabiliseerd met Kerto® LVL S-balken.

Metsä Wood heeft Arca Nova Bolig bijgestaan bij de constructieve uitwerking van de houtconstructie. “Onze samenwerking was van cruciaal belang voor een succesvolle ontwikkeling van dit nieuwe bouwsysteem voor de Noorse woningbouwmarkt”, zegt Hansen.

Bouwen met duurzaam hout is ook een milieuvriendelijke en duurzame manier om nu en in de toekomst te bouwen.

Lees meer over het groene bouwproject in Verksbyen.

Afbeeldingen: https://databank.metsagroup.com/l/tQn7wCdzH_fN

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood
tel: +31 854 8633 40, bas.meeuwissen@metsagroup.com

www.metsawood.nl

Metsä Wood is een van de toonaangevende Europese producenten van samengestelde houtproducten. We verzorgen de levering aan drie marktsegmenten: bouw, industrie en distributie. Onze primaire producten zijn Kerto® LVL, Finnjoist I-liggers, multiplex en andere houtproducten. We verkopen ook Scandinavisch hout geproduceerd door Metsä Fibre.

In 2018 bedroeg de omzet van Metsä Wood 0,4 miljard euro en er zijn ongeveer 1500 mensen werkzaam. Metsä Wood is onderdeel van de Metsä Group.

Volg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest

Abonneren