Urban Adaptation Competition voor architecten – Flexibiliteit met modulaire houtbouw

Gebouwen zijn statisch. Ze dienen het doel waarvoor ze zijn ontworpen. Maar als steden groeien en de behoefte van de samenleving verandert, levert dit problemen op. De oplossing: modulair bouwen met technische houtproducten zoals Kerto LVL die flexibele en duurzame ontwerpen voor een concurrerende prijs mogelijk maken. Het is tijd om oplossingen te bieden voor de veranderende behoeften in de stad. Tijd om een stedelijke aanpassing te creëren.

DE URBAN ADAPTATION COMPETITION daagt architecten en studenten van over de hele wereld uit om een manier te vinden om veelzijdige gebouwen te realiseren die aangepast kunnen worden aan de veranderende behoeften van de stadsbewoners. Gedurende de levensduur van een gebouw kunnen de woonwensen totaal veranderen door demografische, culturele of politieke ontwikkelingen. Misschien is er in een bepaalde buurt minder kantoorruimte nodig en is er meer behoefte aan kleuterscholen. Of andersom.

Stedenbouw moet niet alleen flexibel zijn, maar ook efficiënter en milieuvriendelijker worden. De bouw produceert 30% van de wereldwijde CO2-uitstoot, maar hout doet precies het tegenovergestelde: het slaat CO2 op. Technische houtproducten hebben een concurrerende prijs omdat er snel en licht gebouwd kan worden met prefab elementen en modules.  Deze elementen zijn flexibel en maken levensloopbestendige ontwerpen mogelijk.

“Een houten draagconstructie is eenvoudig aan diverse situaties aan te passen. Hout is flexibel: het is een gemakkelijk materiaal om mee te bouwen, maar ook om te demonteren en opnieuw te gebruiken”, zegt Rahel Belatchew, een Zweedse architect en jurylid van de wedstrijd.

De wedstrijd

De wedstrijd wordt georganiseerd door de Metsä Group, de Aalto-universiteit en het Finse Ministerie van Milieu. De deelnemers wordt gevraagd een centraal gelegen onbebouwd perceel in een stedelijk gebied te selecteren. En vervolgens een plan te ontwikkelen voor een innovatief modulair houten ontwerp voor een openbaar gebouw of een bouwsysteem dat eenvoudig aangepast kan worden aan de veranderende behoeften van de wijk. De ontwerpen moeten voldoen aan visuele en functionele criteria en daarnaast (1.) aanpasbaarheid, (2.) modulariteit en (3.) duurzaamheid laten zien.

De deadline voor deelname is 31 december 2020, 24:00 CET. Vooraf registreren is niet nodig.

De winnaar ontvangt €15.000 en de tweede prijs bedraagt €5000.

De jury

De juryleden zijn Andrew Scott, professor Architecture and Urbanism aan het Massachusetts Institute of Technology, Rahel Belatchew, hoofdarchitect en oprichter van Belatchew Arkitekter, Zweden en Minna Riska, architect en partner bij MDH Arkitekter, Noorwegen.

De winnaars worden in februari 2021 bekendgemaakt.

“Technische houtproducten maken een efficiënte en milieuvriendelijke manier van bouwen mogelijk. Ik kijk uit naar innovatieve ontwerpen die rekening houden met de totale levenscyclus”, zegt Ilkka Hämälä, CEO en President van de Metsä Group.

We moeten een manier vinden om veelzijdige gebouwen te realiseren die zich aanpassen aan de veranderende behoeften in de samenleving.

We hebben stedelijke aanpassingen nodig.

Afbeeldingen: https://databank.metsagroup.com/l/vCnNwJnGSvq7

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

Bas Meeuwissen, Sales Manager, Metsä Wood
tel: +31 854 8633 40, bas.meeuwissen@metsagroup.com

www.metsawood.com

Metsä Wood is een van de toonaangevende Europese producenten van samengestelde houtproducten. We verzorgen de levering aan drie marktsegmenten: bouw, industrie en distributie. Onze primaire producten zijn Kerto® LVL, multiplex en andere houtproducten.

In 2019 bedroeg de omzet van Metsä Wood 0,4 miljard euro en er zijn ongeveer 1500 mensen werkzaam. Metsä Wood is onderdeel van de Metsä Group.

Volg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest

Abonneren