De leestrends van de start van de zomer: Dit is onze favoriete leesdag - en dat is niet het weekend

Met de officiële start van de zomer en de vakantie in het vooruitzicht, mag een goedgevulde boekenlijst niet ontbreken. Uit nieuwe data* van Nextory, een van Europa’s grootste online streamingdienst voor boeken, blijkt dat fictie het populairste genre was in juni. Maar op welk moment pakken Nederlanders in de zomer het liefst een goed boek erbij?

Maandag = leesdag
Tijdens de heerlijk lange zomeravonden van juni lazen we dus het liefst een goed fictieboek. Verrassend genoeg blijkt niet ons weekend, maar de maandagavond daarbij hét favoriete leesmoment. Een goede kickstart van de week zullen de meeste mensen misschien denken. En we vinden het niet erg om wat langer op te blijven voor een goed verhaal, want uit de data blijkt dat we pas starten met lezen om elf uur ‘s avonds.

Je weg vinden door de fictie-jungle kan een uitdaging zijn met zoveel keuze; van modern en humoristisch tot romantisch en avontuurlijk. Al lijken de lezers meer te neigen naar het romantische deel van het genre. Bij de start van de zomer zijn Lucinda Riley en Julia Quinn de topfavoriete fictieschrijvers van Nederlandse boekenliefhebbers.

Met de zomervakantie voor de deur zijn er een aantal boeken die niet op je wishlist mogen ontbreken. Ongeacht in welke stemming je bent deze zomer, er is voor ieder wat wils binnen de top 5 aanbevelingen van Nextory.

De fictie must-reads voor deze zomer:

1. Bridgerton 1. De ongetrouwde hertog - Julia Quinn (Boekerij)
    De inspiratiebron voor de #1 Netflix-hit Bridgerton. Rijkdom, lust en verraad zijn aan de orde van de dag in de wereld van negentiende-eeuws Engeland, waar Daphne Bridgerton haar hart dreigt te verliezen aan een aantrekkelijke hertog. De ultieme binge-reeks om je helemaal in te verliezen.

2. Bonuskind - Saskia Noort (The House of Books)
    Niet voor niets is dit spannende’ boek van Saskia Noort genomineerd voor de NS Publieksprijs. Volg de 15-jarige Lies wiens moeder verdwijnt. Eén ding is zeker: je zit op het puntje van je stoel.

3. Mocktails en magnolia’s - Gaby Rasters (Z&K)
    De typische chicklit die je deze zomer in één ruk uitleest terwijl je een slokje neemt van je mocktail op het strand of aan het zwembad. Bloemen en romantiek gegarandeerd.

4. Het strandhuis: Drie vrouwen in drie verschillende landen - één stalker - Suzanne Vermeer (AW Bruna)
    Een thriller van de bekende auteur Suzanne Vermeer over verloren vriendschappen, mysteries, een strandhuisje en een stalker. Luister op eigen risico!

5.  De Zeven Zussen - Lucinda Riley (Xander Uitgevers B.V.)
    Last but not least, de bestverkochte serie ‘De Zeven Zussen’ van populaire fictieschrijver Lucinda Riley. In dit eerste deel worden Maia en haar zussen herenigd, nadat hun vader is gestorven in hun ouderlijk huis, in een prachtig herenhuis aan het Meer van Genève. Een klassieker die niet mag ontbreken op je boekenlijst voor deze zomer.

*Over de data: dit nieuwsbericht is gebaseerd op unieke data van honderdduizenden Nederlandse gebruikers van Nextory app in de periode van 1 tot 30 juni 2022.

Neem voor meer informatie contact op met:
Yvonne van Leeuwen, perscontact voor Nederland
info@yvl-agency.nl

Karolina Bjernefalk

Over Nextory: Nextory is een van Europa's grootste streamingdienst voor audioboeken en e-books. De app is in 2015 opgericht door de serie-ondernemers Shadi Bitar en Ninos Malki. Sindsdien heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een snelgroeiend platform dat onbeperkte toegang tot verhalen en kennis in verschillende digitale formaten mogelijk maakt. Samen met de abonnees deelt Nextory een grote passie voor allerlei soorten literatuur en streeft ernaar een onafhankelijke, toegankelijke plek te zijn waar iedereen gemakkelijk zijn volgende verhalen kan vinden. Dit gaat hand in hand met de visie om wereldwijd het lezen te vergroten om het leven van mensen te verrijken en daarmee bij te dragen aan meer welzijn, persoonlijke ontwikkeling en versterkte democratie. Tegenwoordig bevat de catalogus van Nextory meer dan 900.000 titels en is de app beschikbaar in tien markten in Europa, met het hoofdkantoor in Stockholm. Lees meer op www.nextory.com.

Abonneren