Nederlander verslindt meer (audio)boeken dan ooit - populaire streaming service Nextory lanceert in Nederland

Door de pandemie lezen we meer boeken en luisteren we meer luisterboeken en podcasts dan ooit. We realiseren ons dat het lezen en luisteren van boeken ons goed doet en ons helpt in de persoonlijke ontwikkeling. Opvallend is dat vooral jongeren sinds het ontstaan van de coronacrisis meer lezen en luisteren. Dat en meer blijkt uit onderzoek van Kien Onderzoek in opdracht van de streaming service Nextory, waarbij ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder is gevraagd naar hun leesgedrag.

Dat de coronacrisis een grote impact heeft op ons dagelijks leven is onmiskenbaar. De ziekte die synoniem staat voor veel negativiteit, zorgt soms echter ook voor positieve veranderingen. In de afgelopen periode lieten we een groeiende interesse zien in het lezen en/of luisteren van boeken en kwam maar liefst een kwart (25%) van de Nederlanders erachter dat het lezen van een boek goed doet.

Boek wint aan populariteit, vooral onder jongeren
Van fictie, zelfhulpboeken tot educatie; het lezen van boeken wint aan populariteit. In de afgelopen periode zijn drie op de tien (30%) Nederlanders meer gaan lezen en bijna twee op de tien (18%) meer gaan luisteren naar podcasts en luisterboeken. Ruim twee op de tien (22%) lezen sinds begin dit jaar zelfs meer boeken uit dan óóit. Opvallend is dat vooral jongeren in de leeftijd 18 tot 30 jaar meer zijn gaan luisteren (41% vs. 13% ≥30 jaar) en/of lezen (39% vs. 28% ≥30 jaar) en het (nog) belangrijker lijken te vinden om zich op die wijze persoonlijk te ontwikkelen (28% vs. 21%).

Nederlander kiest vaker voor alternatief “ouderwets” lezen
Buiten de positieve impact van de coronacrisis op ons lees- en luistergedrag, laat het onderzoek zien dat we sowieso steeds vaker een alternatief kiezen voor het ‘ouderwetse’ lezen. Audioboeken en podcasts zijn dan ook niet meer weg te denken uit onze samenleving. Dertig procent van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast en een achtste (13%) luistert ook weleens een luisterboek. Hoe jonger, des te groter de voorkeur voor een podcast (64% <30 jaar tot 11% ≥60 jaar). Luisterboeken zijn vooral populair onder jongeren (23% <30 jaar tot 5% ≥60 jaar) en vrouwen, die vaker dan mannen weleens een luisterboek luisteren (17% vs. 9%).

Nextory in Nederland
Nextory is een flexibel, maandelijkse streaming service dat onbeperkt toegang geeft tot duizenden nationale en internationale boeken in audio en geschreven vorm. Het platform zag mede dankzij de pandemie een toenemende vraag vanuit de markt om de globale dekking versneld en op grotere schaal uit te breiden. Per 1 december kunnen fervente Nederlandse lezers en luisteraars bij Nextory terecht. Vanaf dat moment hebben ze toegang tot een catalogus met meer dan 200.000 nationale en internationale boeken voor jong en oud in genres als ‘kinderen’, ‘spanning’, ‘fictie’, ‘persoonlijke ontwikkeling’ en ‘non-fictie', met bekende boeken als Pluk van de Petteflet van Annie M.G. Schmidt en Fiep Westendorp, Juf Braaksel van Carry Slee, Bonuskind van Saskia Noort en Confettiregen van Splinter Chabot.

Magnus Nytell, Head of Expansion van Nextory: “We zijn erg blij dat we Nextory in Nederland kunnen lanceren. Het is de perfecte timing, dankzij de snel toenemende vraag naar audioboeken en streamingdiensten over de afgelopen jaren. Een groei die mede door de pandemie nog sneller toenam. Met ons onbeperkte aanbod hopen we een aanvulling te zijn op de Nederlandse markt en daarmee de animo voor lezen te versterken en zo het leven van mensen te verrijken met mooie verhalen."

Tags:

Abonneren