• Qvantum/

Qvantum neemt een high-tech productiefaciliteit van Electrolux over – een fabriek met een productiecapaciteit van één miljoen eenheden per jaar.

• Qvantum doet een baanbrekende overname van een hightech koelkastenfabriek in Hongarije van de toonaangevende Electrolux Group, de fabriek is strategisch gelegen in de Europese 'warmtepompvallei'.
  • De productiecapaciteit in deze fabriek zal maar liefst één miljoen warmtepompen per jaar zijn zodra alle conversies zijn voltooid – hierdoor wordt Qvantum een van de grootste producenten van warmtepompen in Europa.
  • Dit versterkt de positie van Qvantum in het decarboniseren en elektrificeren van stedelijke gebieden en steden in heel Europa door slimme, eenvoudig te installeren, eenvoudig te onderhouden en betaalbare warmtepompen voor een veel breder publiek beschikbaar te maken.

Het snelgroeiende Qvantum, een bedrijf voor warmtepompsystemen en warmtepomp technologie, kondigt vandaag zijn derde strategische overname aan: de hoogtechnologische koelkastfabriek van Electrolux Group in Nyíregyháza, Hongarije, voor een ondernemingswaarde van 38 miljoen euro.

Met de aqcuisitie van het terrein, het gebouw en bepaalde productieapparatuur neemt Qvantum niet alleen de eigendom over van een ultramoderne fabriekssite, maar ook van geavanceerde productieapparatuur, waardoor het zijn eigen R&D-competenties verder kan ontwikkelen. De faciliteit zal een gefaseerde conversie ondergaan om warmtepompen te kunnen produceren. Qvantum verwacht de productie te starten tijdens de tweede helft van 2024. De faciliteit in Hongarije zal een jaarlijkse productiecapaciteit van 1 miljoen warmtepompen zal hebben zodra de verschillende fasen van de transformatie zijn voltooid. Dit zal van Qvantum een van de grootste producenten in Europa maken. De productiefaciliteit in Nyíregyháza is Qvantum's derde fabriek na Limhamn en Åstorp in Zweden.

"We zijn buitengewoon enthousiast over deze overname, die evenzeer over technologie gaat als over een grotere productiecapaciteit, en over het vestigen van Qvantum in de Europese 'warmtepompvallei'. Dankzij de zeer efficiënte faciliteit die Electrolux heeft ontwikkeld, met eersteklas productietechnologie en R&D, kunnen we de productielijn snel omzetten van koelproducten naar warmtepompen en onze volumes verbazingwekkend snel opvoeren. Dit stelt ons in staat om onze missie te vervullen om innovatieve warmtepompen tegen redelijke prijzen te leveren aan mensen met een beperkt budget. In feite zullen we de warmtepompmarkt democratiseren en tegelijkertijd de overgang naar groene energie in Europa versnellen", zegt Fredrik Rosenqvist, CEO en oprichter van Qvantum Industries AB.

De markt voor warmtepompen blijft exponentieel groeien, gedreven door de toenemende behoefte om Europese steden te decarboniseren. Gegevens van de European Heat Pump Association tonen aan dat de verkoop in 2022 op recordniveaus lag, met meer dan 3.000.000 warmtepompen verkocht (een jaar-op-jaar stijging van bijna 40 procent). De markt wordt verwacht de komende jaren verder te groeien, en met de overname in Hongarije heeft Qvantum een leidende positie om zowel commerciële als impactkansen te benutten.

Het warmtepompplatform van Qvantum is state-of-the-art, volledig digitaal en beschikt over modulaire eenheden die geschikt zijn voor zowel individuele huishoudens als lokale energiesystemen. In combinatie met een zeer efficiënt en geoptimaliseerd productieproces zal het bedrijf zich onderscheiden als een van de weinige aanbieders van geavanceerde en betaalbare verwarmings- en koeloplossingen voor het brede publiek. Na de uitbreiding in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk heeft Qvantum prestigieuze erkenningen ontvangen zoals de German Design Plus en de British Renewable Energy Awards. Beide prijzen benadrukken de duurzaamheidsaanpak, esthetische aantrekkingskracht en soepele functionaliteit van het elektrische warmtepompplatform.

Het Qvantum team ongelooflijk veel kennis opgebouwd met betrekking tot het ontwerp en de implementatie van duurzame energiesystemen in heel Europa bij toonaangevende warmtepomp en energiebedrijven, en zo een gezamenlijke ervaring van meer dan 500 jaar.

In januari kondigde het bedrijf een Serie B-financieringsronde aan van 42 miljoen euro (een van de grootste rondes in Zweden in 2023), met gerenommeerde investeerders zoals Thomas von Koch en IMAS Foundation - een zusterstichting van de INGKA Foundation, die wereldwijd IKEA-winkels exploiteert. Om de overname in Nyíregyháza mogelijk te maken, hebben de hoofdinvesteerders hun toezeggingen aan Qvantum verdubbeld.

Contact:

Fredrik Rosenqvist, tel +46 76 163 4305

fredrik.rosenqvist@qvantum.com

Over Qvantum

Qvantum is een snelgroeiend innovatief bedrijf dat sinds 1993 hoogwaardige warmtepompen en energiesystemen heeft ontwikkeld en geproduceerd. Het bedrijf heeft een team van toonaangevende experts die de volgende generatie (5e) stadsverwarming- en koeloplossingen ontwerpen en levert daarbij warmtepompen en een unieke software-suite die het makkelijker maakt voor voorschrijvers, energie adviseurs, installateurs, project ontwikkelaars en energiebedrijven, om ons stedelijke gebied en de steden te decarboniseren en elektrificeren. Met het hoofdkantoor van Qvantum in Åstorp, Zweden en ondertussen vestigingen in Duitsland, Nederland, Hongarije en het Verenigd Koninkrijk, heeft het bedrijf inmiddels 110 werknemers en blijf het snel groeien.

Abonneren