Digitaal dieet; vermijd ‘eindeloos scrollen’ en negativiteit, zegt expert

Lezen over gezondheid en welzijn heeft de hoogste prioriteit in 2021

Vorig jaar werden meer dan 140.000 digitale magazine-uitgaven verspreid en 99 miljoen keer gelezen op Readly. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat wat we lezen, na een jaar van kommer en kwel, een positieve invloed heeft op ons mentaal welzijn en hoe vinden we de juiste balans voor een gezond digitaal dieet?

Naarmate de lockdown van het coronavirus voortduurt, brengen steeds meer mensen hun tijd online door. Hoewel digital devices ons helpen om contact te maken met vrienden en familie, blijkt uit een YouGov onderzoek dat eindeloos online scrollen een negatief effect heeft op de geestelijke gezondheid, waarbij bijna 8 op de 10 ondervraagden toegeven dat ze zich down voelen door hersenloos te scrollen. Nu thuiswerken en het online winkelen doorgaan, is het belangrijk om onze digitale gewoonten te herzien en ervoor te zorgen dat ons gedrag ons goed doet in plaats van kwaad.Toonaangevende psycholoog Dr.Becky Spelman geeft haar beste tips voor het bevorderen van een gezond digitaal dieet met betrekking tot een zo positief mogelijk mentaal- en emotioneel welzijn:

1. Blijf op de hoogte, maar wees niet geobsedeerd door het nieuws. Kies een aantal vertrouwde nieuwsbronnen en kijk één keer per dag om op de hoogte te blijven van actuele situaties en adviezen. Laat het daar dan bij. Er valt niets te winnen bij het continu lezen van het laatste nieuws gedurende de dag, aangezien dit vaak een negatieve lading met zich meebrengt. Dit iets wat veel mensen als enorm stressvol ervaren.
  2. Gedachteloos scrollen is een aangeleerde gewoonte - de gemakkelijkste manier om het af te leren is door je gedrag aan te passen. Het kan op dit moment verleidelijk zijn om eindeloos door social media te scrollen, maar constante blootstelling is niet goed voor ons. Probeer in plaats daarvan de ‘drang’ te vervangen door een ander, positiever gedrag. Houd je favoriete tijdschriften of boeken bij de hand die bij je stemming passen, houd een kruiswoordpuzzel of sudoku bij de hand of lees iets om een ​​hobby of passie te voeden.
  3. Richt digitale tijd in voor het lezen van dingen die je leven verrijken. Gebruik internet om positief denken en geluk in je leven te vergemakkelijken door je te concentreren op hobby’s zoals: knutselen, doe-het-zelf, yoga, koken of door een site zoals Pinterest te gebruiken om afbeeldingen te verzamelen die je inspirerend en positief vindt. Doe het zolang het je plezier geeft en berg dan je apparaat op.
  4. Het is oké om ‘nee’ te zeggen op Zoom call invites. Gebruik internet om in contact te blijven met familie en andere dierbaren, maar heb niet het gevoel dat je elke uitnodiging voor een sociale of zelfs een zakelijke bijeenkomst van Zoom hoeft te accepteren. Het is oké om voorrang te geven aan jezelf en pauzes te nemen wanneer dat nodig is.
  5. Neem regelmatig digitale pauzes. Voor lichaam en geest is het essentieel om met regelmatige tussenpozen een stap uit de digitale wereld te maken. Als je een wandeling kunt maken, al is het maar gewoon in je tuin of op je balkon, probeer dan alle apparaten achter je te laten. Doe wat rekoefeningen, doe aan mindfulness, meditatie of maak gewoon je hoofd even leeg. Het hebben van een paar mini-digitale pauzes gedurende de dag zal je oneindig veel goeds doen.
  6. Richt je digitale tijd op planning voor de toekomst. We weten niet hoe lang de huidige maatregelen zullen duren, maar we weten wel dat er op een bepaald moment een einde zal komen. Hoewel dit niet het juiste moment is om vakanties te boeken of je in te schrijven voor cursussen met speciale interesse, kun je wel beginnen met plannen voor de toekomst. Als je er altijd van hebt gedroomd om bijvoorbeeld tuinman of fotograaf te worden, kun je erover lezen en meer te weten komen over de cursussen die je kunt volgen en de plaatsen die je in de toekomst kunt bezoeken.

Wetenschappers van de Universiteit van Sussex ontdekten dat zes minuten lezen het stressniveau met 68 procent verlaagt - een sterker effect dan wandelen (42 procent), een kopje thee of koffie drinken (54 procent) of naar muziek luisteren (61 procent). Een kwart (25%) van ons is van plan dit jaar meer te lezen over gezondheid en welzijn, wat overeenkomt met de twee belangrijkste drijfveren dit jaar: meer sporten (42%) en gezonder eten (38%).Readly's top vijf zoekopdrachten op het gebied van gezondheid en welzijn in de 5.000 digitale tijdschriften en kranten in januari 2021 waren:

1. Veganisme
  2. Keto
  3. Wielersport
  4. Rennen
  5. Yoga

“Na een jaar van lockdowns en veel onzekerheid, is er een groeiende behoefte aan positiviteit en inspiratie. Naast gezondheid en welzijn is het bemoedigend om te zien dat meer mensen van plan zijn te lezen over hobby's en activiteiten die hen bezighoudt, zoals koken, doe-het-zelf en interieurontwerp, terwijl ze thuis een bron van inspiratie, amusement en educatie zoeken. Mensen hebben genoeg van de huidige thuissituatie en zijn op zoek naar een frisse kijk dit jaar. Aldus Marie Sophie von Bibra, Head of Growth bij Readly.

Bezoek www.readly.com voor meer informatie.

Over deze bevindingen: Onderzoek op basis van Opinion Matters-onderzoek in opdracht van Readly, met 2.003 inwoners van het VK op 08-11/ 01/2021 en onderzoek uitgevoerd door het YouGov-analyse-instituut. In de periode van 19 - 24 maart 2020 vonden in totaal 7379 CAWI-interviews plaats in Zweden, het VK, Duitsland, Italië en Nederland.

Leesstudie: https://www.medicalnewstoday.com/articles/313429#1)-Reading-can-reduce-stress

Tedje Fliers
PR Consultant Netherlands

Readly International AB: Honnörsgatan 20, 352 36 Växjö, Sweden
E-mail: tedje.fliers@readly.com
Mobile Phone: +31 20 8457 986
www.readly.com

OVER READLY

Readly is een digitale abonnementsservice waarmee klanten onbeperkt toegang hebben tot bijna 5.000 nationale- en internationale tijdschriften - allemaal in één app. Readly, opgericht door Joel Wikell in Zweden in 2012, is vandaag de dag één van de meest toonaangevende bedrijven op het gebied van abonnementen op digitale magazines in Europa, met gebruikers in wel 50 markten. In samenwerking met ongeveer 800 uitgevers wereldwijd, digitaliseert Readly de magazine-industrie. Ons doel is om de magie van magazines naar de toekomst te brengen, waardoor het ontdekken van kwalitatief hoogwaardige content mogelijk wordt. In 2020 heeft Readly meer dan 140.000 nummers van magazines verspreid welke 99 miljoen keer zijn gelezen.

Abonneren