Digitale magazines meer dan 99 miljoen keer gelezen op Readly

De inzichten van 2020 in de jaarlijkse leestrends op Readly laten zien dat het lezen van voorgaande magazine-uitgaven toeneemt in populariteit, waar bijna 20% van de gelezen magazines een eerdere uitgave was. Uit de data blijkt dat er meer dan 99 miljoen magazine-uitgaven zijn gelezen dit jaar. Twintig procent hiervan waren buitenlandse magazines en in sommige landen steeg de leestijd per gebruiker fors tijdens de lockdown. Gemiddeld genieten abonnees gemiddeld van 13 magazines per maand. Ook is het digitaal lezen van stripboeken onder jongeren gestegen met 40 procent in het laatste jaar.

Readly’s inzichten laten zien dat abonnees de sociale trends tijdens de pandemie en de lockdown weerspiegelen, met een toegenomen focus op stay-at-home activiteiten. De categorieën eten & drinken, huis & renovatie en interieur zijn globaal significant meer gelezen.

Categorieën die het meest zijn toegenomen in leesgedrag:

1)  Eten & drinken                                      (31%)

2) Huis & renovatie                                    (25%)

3) Interieur & architectuur                         (21%)

4) TV film & cinema                                   (19%)

5) Lifestyle                                                   (14%)

“De magazines die we lezen onthullen de passies en interesse van de lezers. Na een jaar lockdown en veel onzekerheid, zien we dat steeds meer mensen over huis gerelateerde artikelen lezen ‘waar ze iets mee kunnen’. Onderwerpen zoals DIY, koken, interieurontwerp en hobby’s nemen toe, omdat mensen op zoek zijn naar een bron van inspiratie, entertainment en educatie. Onze abonnees lezen dit jaar meer buitenlandse titels en oudere magazine uitgaven dan voorheen, omdat ze toeganghebben tot een breder scala aan tijdschriften en kranten in onze portefeuille”, zegt Jan Blender, Content Manager bij Readly.

Leesgedrag

Readly’s portfolio is de afgelopen jaren gestaag blijven groeien, met meer dan 5,000 magazines in 2020 en rond 140,000 uitgaven beschikbaar. Een aantal duidelijke trends lieten zich kwamen naar voren.

• De totale leestijd per gebruiker is gemiddeld 7 uur per maand, of rond 20 minuten per sessie.
    • Verscheidene landen lieten - niet geheel verrassend – een piek zien in leestijd tijdens de lockdown maanden.
  • Het lezen van eerdere magazine-uitgaven blijft stijgen, bijna 20% van de gelezen magazines was een oudere uitgave.
  • Het aantal dagelijkse actieve gebruikers blijft hoog, met 4 op de 10 maandelijkse actieve gebruikers die dagelijks gebruik maken van de app.
  • Gemiddeld leest een gebruiker 13 magazines per maand.
  • Twintig procent van alle gelezen magazines onder onze abonnees zijn buitenlands.

Lezen onder kinderen

Uit de data blijkt dat digitaal lezen onder kinderen en tieners toeneemt op Readly. De gemiddelde tijd die gebruikers in de kindersectie doorbrengen is vorig jaar met 40 procent gestegen wanneer het om stripboeken gaat, met 10 procent voor kindermagazines en 8 procent voor tienermagazines, vergeleken met 2019. “Readly’s portfolio van kindermagazines blijft wereldwijd uitbreiden. Door ruime beschikbaarheid van tablets en mobiele apparaten onder de jeugd en vrijwel volledig gedigitaliseerde thuisonderwijs, wordt digitaal lezen een belangrijk deel van de educatie en het entertainment van kinderen. De digitale magazines in ons portfolio inspireren kinderen door stimulerende content, storytelling en educatie. Families kunnen samen digitale magazines lezen en nieuwe hobby’s delen en ontdekken, zoals tuinieren, koken en naaien”, zegt Jan Blender, Content Manager bij Readly.

Jan Blender, Content Manager bij Readly

Over Readly

Readly is een digitale abonnementsservice waarmee gebruikers onbeperkt toegang hebben tot bijna 5.000 nationale en internationale magazines - allemaal in één app. Readly is in 2012 opgericht door Joel Wikell in Zweden en is vandaag één van de  meest toonaangevende bedrijven in Europa wat betreft digitale magazine abonnementen, met gebruikers in 50 markten. In samenwerking met ongeveer 800 uitgevers wereldwijd digitaliseert Readly de magazine sector. Ons doel is om de magie van magazines naar de toekomst te brengen, waardoor de consument kwaliteitscontent kan blijven ontdekken. In 2019 verspreidde Readly meer dan 120.000 magazine-uitgaven die 83 miljoen keer zijn gelezen. www.readly.com

Tedje Fliers