Gemoedstoestand negatief beïnvloed door social media tijdens coronacrisis

Met de verlenging van de zelfisolatie door Europa brengen mensen steeds meer tijd online door. Uit een recent Yougov-onderzoek, in opdracht van magazine-app Readly, blijkt dat doelloos online scrollen en verveling een nadelig effect hebben op de geestelijke gezondheid.

Terwijl het coronavirus de meeste Europese landen tot bijna volledige lockdowns blijft dwingen, zoeken mensen vermaak via schermtijd. Uit een recent Yougov-onderzoek blijkt dat maar liefst 66% van de Nederlanders de telefoon wel eens oppakt om vervolgens doelloos te scrollen.

Tegelijkertijd, door toenemende onrust en isolatie, zoeken velen inspiratie, activiteiten en informatie op platforms zoals magazine-app Readly - die de afgelopen maand een toename in activiteit heeft gemerkt. Het aantal app-downloads is in veel landen aanzienlijk gestegen: het aantal downloads in maart op alle markten is met 62% gestegen in vergelijking met maart 2019 en 21% in vergelijking met februari 2020.

"Het toegenomen gebruik van de Readly-app, duidt op een groeiende behoefte aan afleiding tijdens de ontwikkelingen rondom de coronacrisis. Via magazines blijf je niet alleen op de hoogte, maar stimuleer je ook de hersenen. In tegenstelling tot passief scrollen door social media kunnen magazines mensen inspireren en activeren", zegt Liana de Wit,  Growth Manager Nederland bij Readly.

Uit het Yougov-onderzoek blijkt dat een derde van de ondervraagde Nederlanders tussen 18 en 39 aangeeft dat social media een negatieve invloed heeft op hun geestelijke gezondheid.

De interesse in een aantal categorieën zijn aanzienlijk gestegen. Zo hebben Nederlanders een toenemende interesse in huis & renovatie, doe-het-zelf & hobby's en tuinieren.

Top 3 toegenomen interesse in lees categorieën in maart in Nederland volgens Readly data:

• Huis & renovatie 50%
  • Doe-het-zelf & hobby's 18%
  • Tuinieren 10%

Top 3 gewoontes die volgens de ondervraagde Nederlanders bijdragen aan de mentale gezondheid:

• Voldoende slaap 68%
  • Sporten 61%
  • Lezen 36%

Over dit onderzoek - Het onderzoek is uitgevoerd door het analyse-instituut YouGov. In totaal zijn in de periode 19 - 24 maart 2020 7379 CAWI-interviews gehouden in Zweden, VK, Duitsland, Italië en Nederland.

Liana de Wit  - Growth Manager Nederland bij Readly.

Over Readly Readly is een digitale abonnementsservice waarmee gebruikers onbeperkt toegang hebben tot bijna 5.000 nationale en internationale magazines - allemaal in één app. Readly is in 2012 opgericht door Joel Wikell in Zweden en is vandaag één van de  meest toonaangevende bedrijven in Europa wat betreft digitale magazine abonnementen, met gebruikers in 50 markten. In samenwerking met ongeveer 800 uitgevers wereldwijd digitaliseert Readly de magazine sector. Ons doel is om de magie van magazines naar de toekomst te brengen, waardoor de consument kwaliteitscontent kan blijven ontdekken. In 2019 verspreidde Readly meer dan 120.000 magazine-uitgaven die 83 miljoen keer zijn gelezen. www.readly.com

Voor meer informatie, beeld en/of vragen, neem contact op met onderstaande gegevens.

Tedje Fliers
PR Consultant Netherlands