Interieur en doe-het-zelf waren populair dit jaar – Readly onthult de toplijsten

In 2020 zijn er meer dan 140,000 magazine-uitgaven verspreid. Deze zijn maar liefst 99 miljoen keer gelezen op de digitale magazine-app Readly. De meest gelezen categorieën van Nederlanders gaan vooral over gezondheid en welzijn of huis-gerelateerde categorieën, zoals huis en architectuur of hobby & DIY. Europa’s marktleider in digitale magazines, Readly, heeft het leesgedrag van Nederlanders in 2020 in kaart gebracht.

Elk jaar analyseert Readly het leesgedrag van de 5000 magazines op het platform. Inzichten in de data van 2020 laten zien dat de categorieën gezondheid & welzijn, hobby & DIY en interieur & architectuur het meest zijn gestegen in Nederland. Hiermee volgt Nederland een vergelijkbaar patroon met de globale trend. Readly heeft teruggekeken op dit jaar, de meest gelezen artikelen en de meest gelezen onderwerpen. De reisrestricties en social distancing hebben ervoor gezorgd dat abonnees zich meer focussen op activiteiten binnenshuis.

Categorieën die het meest zijn toegenomen in 2020, vergeleken met 2019, gemeten onder het totale aantal lezers in Nederland:

1. Gezondheid & welzijn (66%)

2. Interieur & architectuur (50%)

3. Hobby & DIY (43%)

4. Eten & drinken (35%)

5. Celebrity & entertainment (26%)

“Het is te merken dat we een ander soort jaar achter de rug hebben. Het feit dat leestrends in onderwerpen als interieur, DIY en eten & drinken aanzienlijk zijn gestegen laat zien dat Nederlanders zichzelf bezig hebben moeten houden dit jaar, met name
tijdens de maanden in lockdown. Ook laten de cijfers zien dat Nederlanders meer tijd thuis, in de tuin en in de keuken konden doorbrengen. De magazines zijn als een geweldige bron van inspiratie voor verschillende projecten gebruikt. Met de aankondiging van de nieuwe lockdown denken we dat deze leestrends in het volgende jaar zullen voortduren", zegt Jan Blender, Content Manager bij Readly.

Meer trends van afgelopen jaar

De meest gelezen artikelen op Readly geven de trends van het jaar goed weer wat betreft het coronavirus, de Amerikaanse verkiezingen en thuis kokkerellen.

• Een van de meest gelezen artikelen is “Regeren? Veel te ingewikkeld. Vier Jaar Trump-Kermis, in Maarten!
  • “Comfort food uit de oven” uit Foodies NL, uit de top vijf van de meest gelezen artikelen weerspiegelt de trend dat meer mensen thuis zijn gaan koken, en dan met name comfort food in dit turbulente jaar.

In 2020 hebben velen nieuwe interesses ontdekt. Een nieuwe passie voor het bakken van zuurdesembrood, een aangewakkerde liefde voor interieur of een nieuw DIY-passieproject. De nieuwe interesses zullen zeker tot in het nieuwe jaar voortduren. Ik kijk uit naar meer foodie-magazines om mijn kookkunsten te verbeteren", zegt Jan Blender, Content Manager bij Readly

De meest gelezen Nederlandse artikelen vind je hier: https://storiesnl.readly.com/2020/12/07/maak-kennis-met-readlymoments-hoe-heb-jij-je-tijd-zinvol-besteed-in-2020/

Over Readly - Readly is een digitale abonnementsservice waarmee gebruikers onbeperkt toegang hebben tot bijna 5.000 nationale en internationale magazines - allemaal in één app. Readly is in 2012 opgericht door Joel Wikell in Zweden en is vandaag één van de  meest toonaangevende bedrijven in Europa wat betreft digitale magazine abonnementen, met gebruikers in 50 markten. In samenwerking met ongeveer 800 uitgevers wereldwijd digitaliseert Readly de magazine sector. Ons doel is om de magie van magazines naar de toekomst te brengen, waardoor de consument kwaliteitscontent kan blijven ontdekken. In 2019 verspreidde Readly meer dan 120.000 magazine-uitgaven die 83 miljoen keer zijn gelezen. www.readly.com

Tedje Fliers