Moestuinen zijn dit jaar een prioriteit in de tuin: Tuinexpert Huw Richards deelt zijn advies

Bijna de helft van de Nederlanders (43%) kijkt er naar uit om dit seizoen te tuinieren of planten te verzorgen, met als topprioriteiten het kweken van fruit en groenten in moestuinen, tuinonderhoud en het planten van ‘goedkope’ bloemen en planten. Ook de voorbereidingen voor een zogenoemde ‘feestklare’ tuin, staat bovenaan de agenda.

Na het aanhoudende natte weer zei meer dan de helft van de Nederlanders (60%) dat ze zich dit jaar zullen richten op het 'onderhouden' van hun tuin.  Volgens het onderzoek van YouGov voor Readly, de digitale magazine- en krantenapp zal daarnaast bijna een derde (30%) fruit en groenten kweken en 28% 'goedkope' planten of bloemen planten.

Andere tuinierprioriteiten zijn het creëren van een groene oase in huis (24 procent), het planten van struiken of bomen (18 procent) en het ontwerp en de uitstraling van de buitentuinen (8 procent).

De belangrijkste voordelen van tuinieren zijn volgens de Nederlanders het huis of de tuin groener en mooier te maken (56%),  ontspanning (56%), frisse lucht en lichaamsbeweging (50%), eten wat gekweekt wordt (18%), een nieuwe vaardigheid leren (16%), het werken aan een duurzame hobby (14%) en creativiteit de vrije loop te laten (12%).

“Er gaat niets boven het laten groeien van je eigen voedsel, planten,  kruiden of andere planten waar je van houdt. Je tuin is een wit canvas dat je kunt kleuren met jouw passies. Het geheim van een tuin waar je van houdt is je laten leiden door jouw eigen nieuwsgierigheid en inspiratie. Met de tegenwoordig stijgende kosten, komt het dan misschien ook wel als een verrassing dat salades waarschijnlijk de beste geld besparende gewassen zijn. Dit omdat ze ongelooflijk productief zijn op kleine schaal en voortdurend kunnen worden geplukt en gegeten. Als smaak belangrijk is, dan is het aanleggen van een gevarieerde kruidentuin een van de eenvoudigste manieren om de smaak van wat je in de keuken maakt sterk te beïnvloeden.”

“Als je nieuw bent met tuinieren of kweken óf het gevoel hebt dat dit hét jaar is om dit naar een hoger niveau te tillen, dan is dit het perfecte moment om je handen uit de mouwen te steken, en ze in dit geval ook vuil te maken. Met de Readly app kan je via een tal van tuintijdschriften jouw kennis en inspiratie vergroten, voor elk type tuinier”, zegt Huw Richards, gerenommeerd tuinexpert en auteur.

Als het gaat om de tijd die dit jaar in tuinieren wordt geïnvesteerd, denkt bijna een op de tien Nederlanders (9 procent) dat ze 6 uur of meer per week in hun tuin zullen doorbrengen. Meer dan een derde (36%) zal 1 á 2 uur per week aan zijn tuin besteden. 24% denkt hierbij aan 3 á 5 uur.

Van de actieve tuiniers zal driekwart (76 procent) buiten in de tuin werken, bijna de helft (44 procent) zal in huis aan de slag gaan met planten en 22 procent zal werken aan balkonbakken of volkstuinen.

5 moestuintips van expert Huw Richards:

1. Kweek wat je graag eet! Je wilt je natuurlijk kunnen verheugen op het eten van je favoriete voedsel, dat je zelf hebt gekweekt.
  2. Richt je op een zo snel mogelijke eerste oogst. Erwtenscheuten zijn hier perfect voor – ze zijn klaar voor consumptie in slechts 2-3 weken na het zaaien en ze kunnen zelfs groeien op een vensterbank! Zodra je voor het eerst zelfgekweekte producten proeft, ben je zelfverzekerder en meer gemotiveerd om nog een stapje verder te gaan en steeds meer zelf te kweken.
  3. Er bestaat niet zoiets als te veel zelfgemaakte compost. Je kunt geen bloeiende tuin hebben zonder. Oftewel, hoe meer compost je kunt maken, hoe meer geld je kunt besparen.
  4. Beplant potten en bakken met eetbare bloemen zoals Oost-Indische kers, calendula en bernagie, die allemaal fantastisch zijn om bestuivers aan te moedigen jouw gewassen te bestuiven, en overal kleur aan toe te voegen.
  5. Kweek in verhoogde bedden met zijkanten - je hebt geen last van oprukkend gras, het verdeelt de tuin in hanteerbare delen en je hoeft minder te bukken. Ga niet voor breder dan 1,2 meter, zodat je het midden vanaf beide kanten kan bereiken.

“De afgelopen jaren is de belangstelling voor onze categorie tuinieren sterk toegenomen doordat mensen meer tijd thuis hebben doorgebracht en ook nu na de pandemie blijft dit een populair tijdverdrijf. Met het warmere weer in aantocht, lezen mensen de tuiniertitels op onze app om zich voor te bereiden op tuinfeestjes en om kennis en inspiratie op te doen voor het planten van groenten  of fruit om meer zelfvoorzienend en duurzaam te leven”, zegt Jan-Sebastian Blender, Head of Content bij Readly.

Over Readly

Readly is de Europese categorieleider voor digitale tijdschriften. Het bedrijf biedt een digitale abonnementsservice waarmee klanten onbeperkt toegang hebben 7.000 tijdschriften en kranten. Readly heeft abonnees in meer dan 50 landen en content is beschikbaar in 17 verschillende talen. In samenwerking met 1200 uitgevers wereldwijd digitaliseert Readly de tijdschriften- en krantenindustrie. In 2022 bedroeg de omzet 592 miljoen SEK. Het Readly-aandeel is genoteerd aan Nasdaq Stockholm. Ga voor meer informatie naar https://corporate.readly.com/.

Erieke Kuitert, PR consultant Nederland

erieke.kuitert@readly.com