Readly bereikt zeventig procent van zijn duurzaamheidsdoelstellingen

Digitale tijdschriften- en krantenapp Readly heeft zijn nieuwste Duurzaamheidsverslag gepubliceerd, met daarin gegevens over de ESG-prestaties van het afgelopen jaar. Enkele opvallende resultaten zijn een 24 procent lagere intensiteit van de reisemissies per werknemer en een toename van 8 procent van de bespaarde emissies door digitaal lezen op Readly in vergelijking met het voorgaande jaar. Ready heeft in het jaar 2022 maar liefst 70 procent van de gestelde duurzaamheidsdoelstellingen behaald.

“De meeste van onze abonnees vinden het belangrijk dat hun leesgewoonten zo milieuvriendelijk mogelijk zijn. Uit de berekeningen van milieuonderzoekers blijkt dat digitaal lezen een klimaatvriendelijke manier is om tijdschriften en kranten te lezen”, zegt Mats Brandt, CEO van Readly.

Een ander belangrijk aandachtspunt voor Readly is om abonnees te voorzien van betrouwbare content en de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. Een essentieel onderdeel hiervan is de uitbreiding van het aanbod van kranten en het toevoegen van populaire publicaties van gerenommeerde en erkende uitgevers. In 2022 werden in totaal 222 nationale en regionale kranten aan het platform toegevoegd, evenals 1260 tijdschriften.

Uit de recentste gebruikersenquête van Readly blijkt dat er wereldwijd nog steeds ongerustheid is over nepnieuws en dat deze bezorgdheid in sommige landen zelfs is toegenomen. In 2021 gaven 66 procent van de abonnees in heel Europa en de VS aan zich zorgen te maken over de verspreiding van nepnieuws. Tegen het begin van 2023 was dat aantal gestegen tot 79 procent.

“Uit ons onderzoek blijkt dat mensen steeds meer bereid zullen zijn om te betalen voor geverifieerd nieuws, omdat ze beseffen dat nepnieuws een toenemend probleem is dat hun leven kan beïnvloeden. De focus van onze productontwikkeling is er daarom op gericht om het gemakkelijker te maken voor abonnees om meer kwalitatieve, geverifieerde berichtgeving te ontdekken en te consumeren,” zegt Mats Brandt.

Van de tien doelstellingen die Readly in 2022 had opgesteld voor de belangrijkste ESG-criteria, werden er in totaal zeven bereikt. Zo werd de uitstoot door het zakelijk reisverkeer per werknemer verminderd, werd er gestart met het meten van het percentage hernieuwbare energiebronnen (46%), en werden er vier redactionele campagnes uitgevoerd rond duurzaamheid.

“Een doelstelling die we niet haalden was een stijging van 20 procent in de uitstoot die bespaard wordt door het digitaal lezen op Readly. We hopen in 2023 dubbele cijfers te bereiken naarmate de groei van het aantal winstgevende abonnees doorzet. Hoe meer mensen onze dienst gebruiken, hoe meer positieve impact we hebben op de planeet en de samenleving”, zegt Mats Brandt.

De belangrijkste bevindingen van het rapport zijn:

De hoeveelheid tekst die digitaal gelezen werd op Readly in 2022 zorgde voor een vermindering van CO2-uitstoot die overeenkomt met ongeveer 16.600 ton aan CO2e.

In 2022 was de energie-intensiteit per VTE 6 procent lager dan in 2021. De belangrijkste reden hiervoor is een toegenomen gebruik van hernieuwbare energie en een groot aantal werknemers die nog steeds van huis uit werken.

Op de markten waar Readly zelf beslist over de keuze van de elektriciteitsleverancier, bestaat het energieverbruik voor 83 procent uit fossielvrije en voor 46 procent uit hernieuwbare elektriciteit.

Volgens de wereldwijde gebruikersenquête van Readly zegt 67 procent van de 6000 deelnemers dat ze publicaties lezen die ze nog niet eerder hadden gelezen. Ook zegt 36 procent dat ze een grotere verscheidenheid aan categorieën en onderwerpen lezen.

Voor het tweede jaar op rij wordt Readly vermeld op de Groene Lijst in ‘The Allbright Report 2022’, dat de genderdiversiteit in de managementteams van beursgenoteerde bedrijven in Zweden volgt. Bij Readly is de verhouding vrouwen en mannen in het hogere managementteam respectievelijk 43/57 procent, terwijl bij de managers de verdeling 50/50 procent is.

Het Readly Duurzaamheidsrapport is beschikbaar op:  https://corporate.readly.com/about-us/sustainability/

Over Readly

Readly is de Europese categorieleider voor digitale tijdschriften. Het bedrijf biedt een digitale abonnementsservice waarmee klanten onbeperkt toegang hebben 7.000 tijdschriften en kranten. Readly heeft abonnees in meer dan 50 landen en content is beschikbaar in 17 verschillende talen. In samenwerking met 1200 uitgevers wereldwijd digitaliseert Readly de tijdschriften- en krantenindustrie. In 2022 bedroeg de omzet 592 miljoen SEK. Het Readly-aandeel is genoteerd aan Nasdaq Stockholm. Ga voor meer informatie naar https://corporate.readly.com/.

Erieke Kuitert, PR consultant Nederland

erieke.kuitert@readly.com