Readly koopt Frankrijks abonnementsplatform Toutabo, de eigenaar van ePresse

En verwerft hiermee een leidende positie in Frankrijk

Readly, de Europese categorieleider op het gebied van digitale tijdschriftabonnementen, verwerft 97,3% van de uitgegeven aandelen in Toutabo, een toonaangevende abonnementsprovider in Frankrijk en eigenaar van het digitale abonnement platform ePresse. De totale aankoopprijs bedraagt ongeveer 8,2 miljoen euro. Met de overname vergroot Readly zijn aanbod tot 6.000 titels van meer dan 1.000 uitgevers.

Achtergrond en reden

Frankrijk is de grootste tijdschriftenmarkt in Europa, inclusief kranten wordt deze geschat op ongeveer 7,2 miljard dollar in 2021, met een digitale penetratie van ongeveer 30 procent. Door de overname voegt Readly een hoge kwaliteit Franse contentportfolio toe van meer dan 1.000 tijdschriften en 300 kranten, van ongeveer 280 uitgevers. De overname zal Readly’s Europese leiderschap in de leescategorieën versterken, met een totaalaanbod van meer dan 6.000 tijdschriften en kranten, van meer dan 1.000 uitgevers. De aanwinst in Frankrijk zal Readly versterken door de combinatie van Toutabo's leidende positie, lokale expertise en sterke relatie met uitgevers en commerciële partners, en Readly's technische middelen, productontwikkeling, wereldwijd bereik en mogelijkheden om groei te creëren. De overname markeert de volgende stap in het groeitraject van Readly en zal in de loop van de tijd de financiële doelstellingen van Readly ondersteunen.

– Het betreden van de Franse markt is al geruime tijd een strategische prioriteit. Door de overname verwerven we van de ene op de andere dag een leidende positie in Frankrijk met een lokaal team, sterke relaties met uitgevers en geweldige commerciële partners. Met leidende posities in de belangrijkste Europese markten zijn we goed gepositioneerd voor verdere groei en expansie. We zijn verheugd om onze abonnees een ongeëvenaard Europees contentportfolio aan te bieden dat nu ook de beste Franse titels bevat. Het hele team wil uitgevers graag een wereldwijd bereik, meer inkomsten en een goudmijn aan inzichten bieden, en ook samenwerken met andere bedrijven om kwaliteitsjournalistiek digitaal dichter bij de consument te brengen, vertelt Maria Hedengren, CEO van Readly.

Toutabo's toonaangevende contentportfolio omvat wereldwijde tijdschriften zoals Cosmopolitan, GQ en Vogue, evenals populaire nationale merken zoals Paris Match en Society. Verder omvat het hoog aangeschreven kranten zoals Les Echos, Le Journal du Dimanche en Libération en internationale titels zoals de internationale editie van The New York Times. Het portfolio stelt Readly in staat Franstalige consumenten aan te trekken in bestaande markten over de hele wereld en Franse uitgevers in staat te stellen meer inkomsten te genereren met hun inhoud en hun digitale voetafdruk te vergroten.

– We zijn verheugd om ons aan te sluiten bij een baanbrekende Europese categorieleider zoals Readly. Ik ben ervan overtuigd dat Readly's wereldwijde contentportfolio, bereik en productmogelijkheden grote groeimogelijkheden zal bieden en de digitale transformatie van de tijdschriftenindustrie zal versnellen. Onze gedeelde ambitie om kwaliteitsjournalistiek toegankelijk te maken voor een digitaal publiek zal uiteindelijk resulteren in een groter lezerspubliek van Franse tijdschriften en kranten, zowel in Frankrijk als in andere Franstalige markten. Ik kijk ernaar uit om de krachten te bundelen met het Readly-team, aldus Jean-Frédéric Lambert, CEO van Toutabo.

Maria Hedengren (CEO Readly) en Jean-Frédéric Lambert (CEO van Toutabo)

Erieke Kuitert
PR Consultant Readly Netherlands

E-mail: erieke.kuitert@readly.com