Readly onthult de Nederlandse digitale leestrends van 2021

Nederlanders lezen hun tijdschrift het liefst op donderdagavond

Magazine-app Readly heeft een rapport samengesteld met de belangrijkste digitale leestrends van 2021 voor tijdschriften, op basis van zijn 45 miljard datapunten. Het toont de aanhoudende impact die de pandemie heeft op consumenten en hun interesses. Thuisentertainment wint aan populariteit, zoals koken en series kijken. Het perfectioneren van het huis naar een plek om beter te ontspannen heeft veel doe-het-zelvers geactiveerd om te renoveren en opnieuw in te richten. Ook is er een parallelle trend zichtbaar: een toegenomen belangstelling voor wellness- en buitenactiviteiten. De populairste dag en tijd om te lezen is op donderdag om 18:00 uur.

1. Populairste leescategorieën - De pandemie verdeelde lezers in twee kampen: hardlopers en bingewatchers

Kijkend naar de 10 populairste categorieën van Readly vallen er vijf op door hun hoge lezerspubliek in 2021, in vergelijking met 2020. Lezen en inspiratie opdoen over hardlopen, fietsen en fitness is het meest gestegen in 2021. Om de gezondheid onder controle te houden tijdens de pandemie zijn consumenten massaal buitenactiviteiten gaan beoefenen.

De woning- en renovatietrend vervolgt in 2021 nu social distancing en reisbeperkingen mensen bij hun huizen hebben gehouden. En terwijl sommigen zijn gaan fietsen, hebben anderen meer tijd besteed aan bingewatchen. De TV, film & bioscoop categorie heeft dit jaar een stijging van 26% gezien in aantal lezers.

De categorieën waar het lezen in 2021 in alle markten het meest is toegenomen:

1) Hardlopen, fietsen en fitness (32%)

2) Woning & renovatie (30%)

3) TV, film & bioscoop (26%)

4) Auto en motor (26%)

5) Reizen en regionaal (25%)

2. Verdubbeling bladwijzers - Eenpansgerechten brachten ons troost in 2021

Het aantal pagina's met bladwijzers in tijdschriften is in de loop van het jaar met 46% gestegen, en de meeste hiervan zijn kookrecepten. Door de pagina's met de meeste bladwijzers nader te bekijken, blijkt dat er een drang is naar comfortfood zoals eenpansgerechten.

Deze recepten zijn het vaakst opgeslagen:

- Verenigd Koninkrijk: BBC Good Food - Eenpansgarnalen- & linzencurry

- Duitsland: Bild der Frau Gut Kochen & Backen - ‘Boerenpan’ met aardappel

- Nederland: Foodies - De beste sauzen ter wereld

- Australië: Taste Magazine - Eenpan Griekse citroenkip & rijst

“Het lijkt erop dat de pandemie ervoor heeft gezorgd dat we snakken naar stevige en gezellige maaltijden waar het hele gezin van kan genieten. Lezers hebben in ieder geval troost gevonden in deze recepten en koken heeft zijn positie als nummer één indoor entertainment versterkt,” vertelt Madelein Hiensch, Partnership Manager Nederland bij Readly.

3. Toegenomen lezerspubliek van buitenlandse titels - Dua Lipa stal het internationale publiek

Readly’s contentportfolio is in 2021 gegroeid tot 7.500 titels, met een catalogus van in totaal ongeveer 210.000 tijdschriftnummers uit 11 markten. Deze zijn dit jaar 120 miljoen keer gelezen. Het lezerspubliek van buitenlandse titels groeide in vrijwel elke markt met dubbele cijfers en vertegenwoordigt een vijfde van alle gelezen nummers. Nederland staat hierbij in de top, maar liefst 50% van de titels die door Nederlandse gebruikers worden gelezen zijn buitenlandse titels.

Het grootste aantal buitenlandse lezers is te vinden in de auto & motor categorie. Veel autoliefhebbers lezen (een aantal van) de 158 titels uit het Verenigd Koninkrijk in deze rubriek. Het was echter het februarinummer van The Rolling Stone met Dua Lipa op de omslag die het grootste wereldwijde publiek kreeg. Ze was een van de vijf best verkopende artiesten ter wereld in 2021.

Snapshot Nederland

Nederlandse gebruikers hebben bijna 2,9 miljoen nummers gelezen

Waarvan in Nederland 51% mannen en 49% vrouwen

De populairste dag en tijd om te lezen is op donderdag om 18:00 uur (in alle markten, ongeacht de tijdzone)

Maar liefst 50% van de titels die door Nederlandse gebruikers worden gelezen zijn buitenlandse titels

22% van alle door Nederlandse gebruikers gelezen titels zijn oude uitgaven

De meest gelezen categorie bij Nederlanders is beroemdheden & entertainment. Daarna volgen lifestyle, tech, auto’s & motoren, knutselen & doe-het-zelf, eten en drinken, interieurdesign en architectuur, gezondheid & wellness, reizen & regionaal en tuinieren

Meer informatie omtrent de trends en toplijsten is te vinden in het internationale rapport: https://corporate.readly.com/files/Documents/Reports/Readly_Trends_Report_2021_FINAL.pdf

Over Readly

Readly is de Europese categorieleider voor digitale tijdschriften. Het bedrijf biedt een digitale abonnementsservice waarmee klanten onbeperkt toegang hebben tot 7.500 tijdschriften en kranten, waaronder de catalogus van ePresse. Readly heeft abonnees in meer dan 50 landen en content beschikbaar in 17 verschillende talen. In samenwerking met 1200 uitgevers wereldwijd digitaliseert Readly de tijdschriftenbranche. In 2020 bedroeg de omzet SEK 353 miljoen. Sinds september 2020 is het Readly-aandeel genoteerd aan Nasdaq Stockholm Midcap. Ga voor meer informatie naar https://corporate.readly.com/.

Erieke Kuitert
PR Consultant Readly Netherlands