Readly presenteert eerste duurzaamheidsrapport

Klimaat blijkt voor abonees een belangrijke motivatie om digitaal te lezen

Readly, toegewijd aan het wereldwijd digitaliseren van tijdschriften, onthult zijn eerste jaarlijkse duurzaamheidsverslag. Het rapport belicht Readly's inspanningen op het gebied van duurzaamheid en de ecologische en maatschappelijke waarde in de kern van het bedrijfsmodel. Daarnaast toont een recent gebruikersonderzoek een belangrijke mate van klimaatbewustzijn en grote belangstelling voor het positieve effect van digitaal lezen bij de abonnees.

De digitale tijdschriftabonnementsservice die in 50 landen toegankelijk is met inhoud van uitgevers van 25 nationaliteiten, presenteert zijn eerste jaarlijkse duurzaamheidsverslag. Het rapport, dat samen met Ethos International is opgesteld, onderstreept dat Readly door digitalisering in staat is om de consumptie van journalistieke inhoud van hoge kwaliteit te verhogen met de laagst mogelijke impact op het klimaat.

Een jaarlijks onderzoek onder Readly-abonnees bevestigt dat de milieumotivatie aan de basis ligt van de keuze voor digitaal lezen.[1] Een kwart van de respondenten geeft aan dat de besparing van papier een motief was om Readly te proberen. Met name binnen de leeftijdscategorie 20-35 jaar blijkt dit een duidelijke beweegreden. Dit onderschrijft het klimaatbewustzijn van generatie Y, die ook bekend staat om de focus op een gezonde levensstijl. Ze kiezen voor een digitaal abonnement vanwege de wens om onder meer hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

De all-you-can-read app stelt lezers in staat een hoog niveau van contentconsumptie te genieten, zonder dat dit een overeenkomstige impact heeft op het milieu. Kwalitatief hoog omdat alle inhoud op het platform wordt gegarandeerd door samenwerkingen met erkende uitgevers en de content tevens onder toezicht staat van een senior redacteur.  Als ook kwantitatief, omdat elk abonnement toegang geeft tot meer dan 5000 tijdschriften - waaronder 190 Nederlandse - en kan worden gedeeld door 5 gezinsleden.

Readly ondersteunt uitgevers door een digitale optie aan te bieden die rechtstreeks is gericht op de categorie lezers die onder meer vanwege milieuredenen voor digitaal lezen te kiezen. In 2020 verwelkomde Readly ongeveer 800 tijdschriften en 15 kranten. In hetzelfde jaar groeide het aantal abonnees met 33% ten opzichte van het voorgaande jaar. Gemiddeld lezen ze 13 verschillende tijdschriften per maand. “Dit cijfer geeft aan dat we bijdragen aan de ontdekking van nieuwe tijdschriften door middel van onze product- en inhoudsontwikkeling en de omgang met onze gebruikers. We zijn trots dat onze abonnees toegang hebben tot zoveel titels - uit vertrouwde en transparante bronnen - op een klimaatvriendelijke wijze”, bevestigt Maria Hedengren, CEO van Readly.

“Als pioniers in ons marktsegment groeit de verantwoordelijkheid voor onze positieve bijdrage aan urgente uitdagingen zoals klimaatverandering en de verspreiding van nepnieuws. Ik ben erg trots op hoe het Readly-team deze zorg dagelijks op zich neemt.”

“In 2021 zullen we doorgaan met het ontwikkelen van onze strategie, onze doelstellingen en ons duurzaamheidsplan op basis van de materialiteitsbeoordeling zoals gerapporteerd in ons duurzaamheidsverslag”, besluit Hedengren.

Hier is het volledige jaarlijkse rapport te lezen, inclusief het duurzaamheidsverslag.

[1] Readly Global User Survey, online gehouden onder 349.978 abonnees in het VK, Ierland, Zweden, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië, in de periode 12-26 februari 2021.

Erieke Kuitert
PR Consultant Readly Netherlands

E-mail: erieke.kuitert@readly.com
www.readly.com