Spanning door de avondklok? Ga toch lezen!

De avondklok is zaterdagavond ingegaan, wat betekent dat mensen binnenshuis naar ontspanning, vermaak en afleiding moeten zoeken, nog meer dan voorheen. Hoewel dit voor spanning kan zorgen zijn er gelukkig nog voldoende opties om stress te reduceren, bijvoorbeeld door te lezen. Aan huis gerelateerde onderwerpen zijn vorig jaar in populariteit toegenomen op het digitale magazine platform Readly, zo is er een aanzienlijke toename in de categorieën gezondheid & welzijn, interieur & architectuur en eten & drinken.

Met het ingaan van de avondklok en de vrees voor een derde coronagolf in maart is het uitdagend om vol goede moed aan de goede voornemens voor 2021 te beginnen. Een nieuw jaar, maar met dezelfde omstandigheden. Het storten op hobby’s helpt voor veel mensen om de stress van een pandemie te verlichten. En hoe beter dan door te ontspannen via magazines.

Leestrends

Uit Readly’s analyse van de 5000+ magazines op het platform van 2020 blijkt dat de categorieën gezondheid & welzijn, hobby & DIY en interieur & architectuur het meest zijn gestegen in Nederland. Readly heeft teruggekeken op dit jaar, de meest gelezen artikelen en de meest gelezen onderwerpen. De reisrestricties en social distancing hebben ervoor gezorgd dat abonnees zich meer focussen op activiteiten binnenshuis.

Categorieën die het meest zijn toegenomen in 2020, vergeleken met 2019, gemeten onder het totale aantal lezers in Nederland:

1. Gezondheid & welzijn                           (66%)

2. Interieur & architectuur                         (50%)

3. Hobby & DIY                                           (43%)

4. Eten & drinken                                       (35%)

5. Celebrity & entertainment                     (26%)

Goede voornemens

Aan goede voornemens ontbreekt het de lezers ook niet. Een nieuw jaar is voor velen een startschot voor een gezonder en gebalanceerder leven. Uit Readly’s data blijkt dat in de eerste weken van januari veel gezocht is naar termen passend bij goede voornemens. De zoekopdrachten op het platform weerspiegelen de leestrends trend, zo vallen de meest populaire zoektermen onder de categorieën gezondheid en welzijn, eten & drinken en hobby & DIY, maar ook denksport en tuingerelateerde zoekopdrachten zijn populair.

Lezen reduceert stress

Uit onderzoek van Britse neuropsycholoog David Lewis uit 2009 blijkt dat lezen stress met 68% kan verminderen. Lezen werkt zelfs beter en sneller dan andere methoden om de stress levels te verminderen. Readly combineert de ontspanning van het lezen met het opdoen van inspiratie en het bieden van afleiding. Dit wordt weerspiegeld in de leestrends.

Over Readly - Readly is een digitale abonnementsservice waarmee gebruikers onbeperkt toegang hebben tot bijna 5.000 nationale en internationale magazines - allemaal in één app. Readly is in 2012 opgericht door Joel Wikell in Zweden en is vandaag één van de  meest toonaangevende bedrijven in Europa wat betreft digitale magazine abonnementen, met gebruikers in 50 markten. In samenwerking met ongeveer 800 uitgevers wereldwijd digitaliseert Readly de magazine sector. Ons doel is om de magie van magazines naar de toekomst te brengen, waardoor de consument kwaliteitscontent kan blijven ontdekken. In 2019 verspreidde Readly meer dan 120.000 magazine-uitgaven die 83 miljoen keer zijn gelezen. www.readly.com

Tedje Fliers
PR Consultant Netherlands