Tweede lockdown? Nederlanders gaan meer op vakantie in eigen land dit jaar

Dit jaar hangt er door het coronavirus een donkere wolk boven de zomervakantie – dus wat gaat de Nederlander doen deze zomer? Digitale magazine-app Readly heeft de zoektermen van de maanden mei en juni geanalyseerd en ondervond dat de meest populaire termen draaien om outdoor-activiteiten.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat in maart 2020 de helft minder Nederlanders op vakantie ging dan in dezelfde maand van 2019*. Met de zomer in aankomst en verschillende Europese landen die een tweede lockdown tegemoet gaan lijkt het erop dat een groot deel van de Nederlanders deze zomer in eigen land zullen doorbrengen.

Readly heeft onderzocht welke vakantie-gerelateerde zoektermen gebruikers hebben gezocht op het platform in de maanden mei en juni om inspiratie op te doen voor de zomer. In plaats van exotische oorden of Europese getaways zijn vooral de outdoor-gerelateerde zoektermen trending.

Top 5 staycation gerelateerde zoektermen in mei en juni 2020:

1. Tuin

2. Fiets(en)

3. Camper

4. Motor

5. Caravan

Na onzeker advies vanuit het RIVM en de overheid over reizen en vakantie in het buitenland is het logisch dat mensen hun vakantie anders invullen dit jaar. Dit komt duidelijk naar voren in de Nederlandse zoekresultaten binnen het Readly-platform. Doorgaans zijn Europese bestemmingen trending in de zoekopdrachten, maar de laatste maanden niet meer. In plaats daarvan zijn Nederlanders eerder op zoek naar activiteiten die zij dicht bij huis kunnen ondernemen, vooral gerelateerd aan outdoor -activiteiten”, zegt Liana de Wit, Partnership and Growth Manager bij Readly Nederland.

Liana de Wit - Growth and Partnership Manager Nederland

*Bron: Online artikel Centraal Bureau voor de Statistiek, gepubliceerd op 3 juli 2020 - https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/27/helft-minder-nederlanders-op-vakantie-in-maart-2020

Voor meer informatie, beeld en/of vragen, neem contact op met onderstaande gegevens.

Tedje Fliers
PR Consultant Netherlands