Wat wordt er vanavond gegeten? De meest geliefde gerechten deze Valentijnsdag

Eten is voor velen de taal van de liefde en duizenden mensen in Nederland zijn in de aanloop naar Valentijn op zoek gegaan naar receptideeën om hun geliefde te trakteren op een culinaire traktatie. Readly, de app voor digitale tijdschriften en kranten, meldt een stijging in het aantal zoekopdrachten naar recepten in haar app en onthult de meest opgeslagen recepten en top zoekopdrachten naar eten.

Hartige, gezonde gerechten zoals eenpansgerechten, pasteitjes en traditionele gerechten met kip en seizoensgroenten staan deze Valentijnsdag op het menu.

De top 10 recepten die zijn opgeslagen in de Readly app voor Valentijnsdag 2024 zijn:

1. Rundvlees lasagne met een langzaam gegaarde rundvlees ragu
  2. Broccoli falafel bowl
  3. Kipschotel met citroen
  4. Bloemkoolsteak met maanzaad wedges
  5. Romige dragon kip
  6. Garnalencocktail met mierikswortelcrème
  7. Teriyaki en limoen geglaceerde kippenvleugels
  8. Gebakken rijst met kip en gember
  9. Gekonfijte eend met broccoli en bloedsinaasappel
  10. Aardappeltaart met kaas

Als dessert zullen de liefhebbers een speciale versie van traditionele puddingen maken, zoals blitz & bake banana sticky toffee pudding, Dorset appeltaart met een flinke scheut room, gestoomde citrus sponges en een pittige ananascake.

“Zoekopdrachten voor recepten behoren tot de meest gebookmarkte pagina's op de Readly app en ze zijn vooral populair rond deze tijd van het jaar, wanneer mensen op zoek zijn naar inspiratie en creativiteit om iets speciaals te maken voor een avondje koken. We zien dat abonnees in de aanloop naar Valentijnsdag op onze app op zoek gaan naar smakelijke kiprecepten, baksels en verwennerijen met klassieke gerechten uit alle eet-titels, en dat ze deze recepten ook bewaren,” aldus Jan Sebastian Blender, Head of Content bij Readly.

De topdranken die op Valentijnsdag geschonken zullen worden zijn onder andere volle rode wijn, fruitige sterke dranken en cocktailtwists zoals aardbeiengin of een cava-cocktail met sinaasappelbloesem. Anderen kiezen voor ambachtelijk bier en whisky, die ook in de top vijf van zoekopdrachten naar dranken staan.

Gezondheid blijft dit jaar een thema voor sommige thuismenu's met ‘veganistisch’, ‘gezonde darmen’, ‘glutenvrij’ en ‘vegetarisch’ in de top zoektermen van de ruim 7.000 titels op Readly digitale magazine en krantenapp.

59 procent van de vrouwen heeft tot nu toe recepten opgeslagen in vergelijking met 41 procent van de mannen, wat laat zien dat meer vrouwen inspiratie opdoen en alvast de date night voor de grote dag plannen.

De top 10 zoekopdrachten op het gebied van eten voor Valentijnsdag 2024 in de app zijn:

1. Air fryer
  2. Venkel
  3. Frambozentaart
  4. Halloumi
  5. Ramen & soepen
  6. Grieks eten
  7. Karamel & roos dessert
  8. Hotpot
  9. Rode biet
  10. Ananas toetje

Eten is een van de populairste categorieën op de Readly app, naast categorieën als Entertainment, Business & Finance en Lifestyle. In 2023 steeg het aantal lezers van tijdschriften over eten en drinken met 13 procent ten opzichte van vorig jaar.

Over Readly

Readly is de Europese categorieleider voor digitale tijdschriften. Het bedrijf biedt een digitale abonnementsservice waarmee klanten onbeperkt toegang hebben 7.000 tijdschriften en kranten. Readly heeft abonnees in meer dan 50 landen en content is beschikbaar in 17 verschillende talen. In samenwerking met 1200 uitgevers wereldwijd digitaliseert Readly de tijdschriften- en krantenindustrie. In 2022 bedroeg de omzet 592 miljoen SEK. Het Readly-aandeel is genoteerd aan Nasdaq First North Growth Market. Ga voor meer informatie naar https://corporate.readly.com/.

Erieke Kuitert
PR Consultant Readly The Netherlands