Een tijdreis door de geschiedenis in de Romantic Cities

Report this content

Koblenz, 20.10.2022 – Cultuur is in de Romantic Cities op elke hoek te ontdekken. Van de Romeinse tijd tot het heden. Vooral in de koude tijd van het jaar, wanneer het aanbod zich weer naar binnen verplaatst, bieden de talrijke musea en tentoonstellingszalen unieke inzichten in het bewogen verleden van Rijnland-Palts, dat niet zelden het toneel is geweest van grote Europese geschiedenis.

De Romantic Cities – dit zijn de steden Idar-Oberstein, Koblenz, Mainz, Speyer, Trier en Worms. Samen met de Generaldirektion Kulturelles Erbe Rheinland-Pfalz (Directoraat-Generaal voor Cultureel Erfgoed Rijnland-Palts) (GDKE), worden zij verenigd door de charme van een geschiedenis die gekenmerkt is door keizers, wereldberoemde wijnen en warme gastvrijheid. Maar elke stad heeft ook zijn unieke karakter.

Speyer – De geschiedenis van een invloedrijke familie

Als regenten van Oostenrijk, koningen en keizers van Spanje en het Heilige Roomse Rijk van de Duitse Natie, regeerden de Habsburgers vanaf de 13e eeuw en bepaalden zij het lot van Europa in de moderne tijd.

De wortels van de familie liggen onder andere in het zuidwesten van Duitsland. Rudolf I, die in 1273 als eerste Habsburger tot koning van het Heilige Roomse Rijk werd gekozen, legde de eerste steen voor de opkomst van de familie. Na zijn dood in 1291 in Speyer werd hij in de keizerlijke dom te Speyer bijgezet. Slechts een paar meter van het museum verwijderd, daar waar meer dan 700 jaar later de geschiedenis van zijn familie door de Europese Middeleeuwen wordt gepresenteerd.

Van 16 oktober 2022 tot 16 april 2023 toont het Historisch Museum van de Palts in Speyer de deelstaatstentoonstelling "De Habsburgers in de Middeleeuwen. De opkomst van een dynastie.” Landelijk is er nooit eerder een grote middeleeuwse tentoonstelling aan de Habsburgers gewijd die vergelijkbaar zou zijn met bijvoorbeeld de Saliërs of de Staufers.

De ShUM Cultuurdagen lopen ook tot 1 december 2022 in Speyer. De joodse gemeenten in Speyer, Worms en Mainz stonden sinds de middeleeuwen bekend als de ShUM-gemeenten. Hun ShUM-sites, waaronder synagogen, begraafplaatsen en rituele baden, werden in juli 2021 erkend als het eerste Joodse UNESCO-werelderfgoed in Duitsland. Met een gevarieerd cultureel programma wil de stad de veelzijdigheid van de joodse cultuur laten zien en bovendien markante historische gebeurtenissen belichten en de levendigheid van het joodse erfgoed in Speyer vieren.

Idar-Oberstein – sprankelende ontdekkingen in het EdelSteinLand

In Idar-Oberstein aan de Nahe wacht de bezoeker een lange traditie rond fonkelende edelstenen. Overal in de stad zijn de fascinerende kostbaarheden aanwezig. Verschillende musea beloven daarbij boeiende inzichten.

Uniek in de wereld en een must voor sieradenliefhebbers is het Duitse Edelsteenmuseum. Meer dan 10.000 tentoonstellingen, waaronder kostbare edelstenen, glinsterende kettingen en objecten die zelfs het Guinness Book of Records hebben gehaald, vertellen hun eigen verhalen en die van de gekroonde hoofden die ze ooit droegen. De meeste edelstenen en juwelen op de tentoonstelling komen uit werkplaatsen in Idar-Oberstein.

Een van de kleinste cameeën ter wereld, een voor Duitsland unieke kristalzaal en een indrukwekkende verzameling replica's van historische diamanten zijn slechts enkele van de hoogtepunten die u in het Duitse Mineralenmuseum kunt bewonderen. Het museum, gevestigd in een gebouw in Wilhelminische stijl, biedt een van de meest uitgebreide collecties edelstenen en mineralen in de regio.

Anderzijds biedt het industriële monument Jakob Bengel industriële geschiedenis om aan te raken. De unieke voorraad machines en gereedschappen en de onveranderde sfeer van een in 1873 opgerichte sieradenfabriek maken de geschiedenis van een vervlogen industrieel tijdperk tastbaar. Een unieke kans om u onder te dompelen in de werkwereld van mensen die meer dan 100 jaar geleden in de metaalbewerking werkzaam waren.

De Generaldirektion Kulturelles Erbe (Directoraat-Generaal voor Cultureel Erfgoed) van Rijnland-Palts

Als hogere overheidsinstantie neemt het Directoraat-generaal Cultureel Erfgoed Rijnland-Palts (GDKE) de verantwoordelijkheid op zich voor het materiële culturele erfgoed van de staat. Onder zijn dak bevinden zich kastelen, paleizen, oudheden en de drie deelstaatsmusea in Koblenz, Mainz en Trier.

In deze laatste vindt tot 27 november de grote deelstaatstentoonstelling "De val van het Romeinse Rijk" plaats. Als centrale historische tentoonstelling toont het Rijnlands Deelstaatsmuseum Trier op 1.000 m² het beslissende, zij het weinig bekende tijdperk van het Romeinse Rijk in de 4e en 5e eeuw, en laat het zien hoe het grote Romeinse Rijk ondanks intelligent leiderschap en innovatieve infrastructuur ten onder kon gaan.

Sinds 10 september is het Muntenkabinet weer te zien in de schatkamer van het Rijnlands deelstaatmuseum. Na de poging tot diefstal van de goudschat van Trier drie jaar geleden, werd het Muntenkabinet volledig gerenoveerd en presenteert het zich nu in een volledig nieuwe en frisse vormgeving.

De nieuwe presentatie illustreert de geschiedenis van het geld van de Kelten tot het begin van de 20e eeuw aan de hand van duizenden munten, aangevuld met muntgereedschap, mallen voor valsemunterij en grondstoffen voor de muntproductie. Het hoogtepunt is de goudschat in het midden van het Muntenkabinet. Ook andere muntschatten uit de museumcollectie zijn te zien.

Verhalen over andere culturele ervaringen in de Romantic Cities zijn hier te vinden.

Boekingen en aanvragen

Rheinland-Pfalz Tourismus GmbH