Liberia arresteert high-tech stropers voor illegale visserij en poging tot omkoping

19 januari 2018

Bijgestaan ​​door Sea Shepherd werd op 15 januari 2018 door de Liberiaanse kustwacht het onder Ghanese vlag varende vissersschip F/V Panofi Fore Runner gearresteerd. Het 71-meter lange vaartuig werd aangehouden met negen visaggregaten (FAD's), vissend in Liberiaanse wateren zonder een Liberiaanse visvergunning.

FAD's zijn in wezen 'vismagneten' die vis aantrekken en de aggregaten die waren uitgezet door de F/V Panofi Fore Runner zijn high-tech apparaten die het vaartuig wijzen op visactiviteit. Het schip kan vervolgens een twee kilometer lang net naar de FAD sturen en de onderliggende vis vangen.

Vissen zonder een Liberiaanse visvergunning is de meest ernstige overtreding volgens de Liberiaanse visserijvoorschriften, waarvoor de boete kan oplopen tot maximaal USD $1.000.000. Elke ingezette FAD vormt een afzonderlijke overtreding, in dit geval voor een mogelijke totale boete van USD $9.000.000.

In een mislukte poging om aan gerechtigheid te ontkomen, boden de kapitein en de hoofdofficier steekpenningen aan van $1,450 en USD $6.911 aan de Liberiaanse kustwacht. Dit leidt echter alleen maar tot extra aanklachten.

De F/V Panofi Fore Runner wordt nu vastgehouden in de haven van Monrovia in afwachting van juridische stappen.

"De poging van de kapitein en de hoofdofficier om Liberiaanse kustwachtmedewerkers om te kopen is crimineel gedrag en duidelijk bewijs dat ze iets te verbergen hadden. Het is gebruikelijk om andere criminele activiteiten zoals valsheid in geschrifte, belastingontduiking en omkoping in verband met visdelicten te zien, en daarom is het ministerie van Nationale Defensie vastbesloten om illegale visserij als transnationale georganiseerde misdaad te bestrijden", aldus Brownie Samukai, de Liberiaanse minister van Nationale Defensie.

De F/V Panofi Fore Runner maakt deel uit van een vissersvloot van Panofi Company Ltd, een bedrijf gevestigd in Ghana met economisch eigendom in Zuid-Korea, dat was veroordeeld voor visserijmisdrijven in Liberia. Een zusterschip van de F/V Panofi Fore Runner, de F/V Panofi Discoverer, werd in 2013 gearresteerd voor illegale visserij in Liberia, samen met twee Panofi koelvrachtschepen, M/V Volta Victory en M/V Volta Glory, die in Liberiaanse wateren gevangen vis illegaal aan het overladen waren. Aan boord van de F/V Panofi Fore Runner was 700 ton tonijn. Gegevens gevonden aan boord van de F/V Panofi Fore Runner tijdens inspectie, tonen aan dat het vaartuig regelmatig vis overlaadt met de twee vaartuigen die eerder zijn veroordeeld voor visserijmisdrijven in Liberia.

"Het is vijf jaar geleden dat schepen van Panofi Company Ltd werden gearresteerd en veroordeeld voor illegaal vissen in de Liberiaanse wateren. De vrees dat een Panofi-schip nogmaals zou proberen om de Liberiaanse wetten te omzeilen, illustreert het ongelooflijke vermogen van de Liberiaanse kustwacht om de Liberiaanse wateren te beschermen en geeft aan hoe belangrijk het is dat de overheid en de maatschappij samenwerken om het illegale vissen te stoppen", aldus campagne-directeur Peter Hammarstedt.

Sinds februari 2017 assisteert Sea Shepherd onder de naam Operation Sola Stella de regering van Liberia bij het aanpakken van IUU-visserij door het gebruik van een civiel offshore patrouillevaartuig dat actief is in de Liberiaanse wateren, onder leiding van het Liberiaanse Ministerie van Nationale Defensie. Operation Sola Stella heeft geresulteerd in de arrestatie van negen schepen vanwege illegale, niet-aangegeven en niet-gereglementeerde (IUU) visserij. Ontwikkelingslanden zijn bijzonder kwetsbaar voor deze vorm van visserij. Tot 40% van de vis die wordt gevangen in de West-Afrikaanse wateren valt hieronder.

In 2016 werkte Sea Shepherd samen met de regering van Gabon tijdens Operation Albacore, hetgeen resulteerde in meer dan 40 inspecties van vissersschepen op zee en de daaropvolgende arrestatie van drie IUU-Congolese visserijtrawlers en één Spaanse long-liner. Operation Sola Stella is een voortzetting van de toezegging van Sea Shepherd Global om actief samen te werken met nationale overheden en hun wetshandhavingsinstanties in de strijd tegen IUU-visserij.

Hi-Res Images: https://minerva.seashepherdglobal.org/share.cgi?ssid=0xQ5gT4

Photo Captions:

Vessel Exterior-010-DJI_0044: M/Y Sam Simon assisteert bij de arrestatie van de F/V Panofi Fore Runner. Photo Thomas Le Coz/Sea Shepherd.

Vessel Onboard 2nd Day-011-FUJI3376: Liberiaanse kustwacht beveiligt de brug van de F/V Panofi Fore Runner. Foto Melissa Romao/Sea Shepherd.

Vessel Onboard 2nd Day-003-FUJI3358: FAD gebruikt door de F/V Panofi Fore Runner in Liberiaanse wateren. Foto Melissa Romao/Sea Shepherd.

Heading Out At Sunset-003-FUJI3083: Liberiaanse Kustwacht verlaat de M/Y Sam Simon om aan boord te gaan van de F/V Panofi Fore Runner. Foto Melissa Romao/Sea Shepherd.

On Board Vessel 1st Night-004-FUJI3118: Poging tot omkoping van de Liberiaanse Kustwacht. Foto Melissa Romao/Sea Shepherd.

On Board Vessel 1st Night-018-FUJI3193: Liberiaanse Kustwacht beveiligt het dek van de F/V Panofi Fore Runner. Foto Melissa Romao/Sea Shepherd.

Vessel Exterior At Sunset-001-FUJI3090: M/Y Sam Simon bemanning assisteert de Liberiaanse Kustwacht bij het boarden van de F/V Panofi Fore Runner. Foto Melissa Romao/Sea Shepherd.

Vessel Exterior-001-FUJI3322: De F/V Panofi Fore Runner. Foto Melissa Romao/Sea Shepherd.

Vessel Onboard 2nd Day-029-FUJI3434: Liberiaanse kustwacht beveiligt de brug van de F/V Panofi Fore Runner. Foto Melissa Romao/Sea Shepherd.

Vessel Onboard 2nd Day-014-FUJI3381: FAD’s aan boord van de F/V Panofi Fore Runner Foto Melissa Romao/Sea Shepherd.

Meer over Operation Sola Stella: http://bit.ly/SolaStella

Voor meer information, foto’s en interviews, neem contact op met:
media@seashepherdglobal.org Tel: +339 7719 7742

Over Sea Shepherd Global

Sea Shepherd is een internationale non-profit organisatie ter bescherming van het zeeleven. De organisatie maakt gebruik van innovatieve tactieken en directe acties om de oceanen en al het leven daarin wereldwijd te verdedigen, beschermen en behouden. Sea Shepherd is in 1977 opgericht door Paul Watson. Tegenwoordig is Sea Shepherd een wereldorganisatie met onafhankelijke nationale en regionale afdelingen in meer dan twintig landen. Met uitzondering van de in de VS gevestigde Sea Shepherd Conservation Society (SSCS), zijn deze afdelingen met elkaar verbonden in een gemeenschappelijke missie door Sea Shepherd Global, gevestigd in Amsterdam. Sea Shepherd Global coördineert de communicatie, de logistiek en de vloot van vijf schepen tijdens campagnes overal ter wereld. Sea Shepherd onderzoekt overtredingen van nationale en internationale beschermingswetten, legt deze overtredingen vast en dwingt beschermende maatregelen af als dat wettelijk mogelijk is.