Sea Shepherd onderschept Japanse walvisvloot ver binnen het Australische walvisreservaat

26 december 2016

Donderdag om ongeveer 18.40uur onderschepte het patrouilleschip van Sea Shepherd, de Ocean Warrior, één van de harpoenschepen van de illegale Japanse walvisvloot in het walvisreservaat in de Zuidelijke Oceaan.

“De bemanning van de Ocean Warrior en de Steve Irwin heeft zich door de dichte mist en het ijs geworsteld om de walvissen in het Australische walvisreservaat te beschermen”, aldus kapitein Adam Meyerson van de Ocean Warrior. “De Yushin Maru zat achter een ijsberg en kwam tevoorschijn om de confrontatie aan te gaan.”

Het harpoenschip lag ongeveer 165 mijl ten noordwesten van Casey, het Australische poolstation, en bevond zich dus ver binnen het Australische walvisreservaat. De schepen van Sea Shepherd zijn nu op jacht naar het moederschip van de illegale Japanse walvisvloot, het drijvende slachthuis beter bekend als de Nisshin Maru.

“Het feit dat één van de jachtschepen zich in de dichte mist achter een ijsberg schuilhield, betekent dat de rest van de vloot in de buurt is”, zei Meyerson. “Wij hopen allemaal dat wij de walvisjacht in de Zuidelijke Oceaan nog voor kerst kunnen stilleggen.”

Ondertussen betekenen de mistige weersomstandigheden dat het zicht zeer slecht is en dat is goed nieuws voor de walvissen.

“Terwijl ik de activiteiten van Sea Shepherd, te weten het lokaliseren van de Japanse walvisvloot in het walvisreservaat in de Zuidelijke Oceaan, toejuich, is het schandalig dat deze organisatie het werk doet dat de Australische regering zou moeten doen”, aldus de Australische senator van de Greens Peter Whish-Wilson in reactie op dit nieuws. “De walvissen worden nu beter beschermd door het weer dan door de Australische regering.

www.seashepherdglobal.org

Voor meer informatie en interviews, contact:
E-mail: heather@seashepherdglobal.org
Tel: +339 7719 7742 (EUROPE, GMT+1)

Voor media contact in Australi en Nieuw-Zeeland, contact:
Adam Burling, Media Coordinator Sea Shepherd Australia
E-mail: adam@seashepherd.org.au
Tel : +61 409 472 922 (AUSTRALIA, GMT+11)

Photo Captions/Credits:

161223-SA-OW-007: Kapitein Adam Meyerson op de brug van de Ocean Warrior (copyright Sea Shepherd Global/Simon Ager)

161223-SA-OW-001: Kapitein Adam Meyerson en de bemanning op de brug van de Ocean Warrior (copyright Sea Shepherd Global/Simon Ager)

161220-SA-OW-003: Zonsopkomst boven ijsbergen vanaf de brug van de Ocean Warrior (copyright Sea Shepherd Global/Simon Ager)