Quantumbestendig bellen met cryptotelefoon van Sectra

Den Haag, Nederland – 15 oktober – Het Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging (NBV) heeft de laatste versie van de beveiligde mobiele telefoon, Sectra Tiger/S 7401 LTE, van het cybersecurity bedrijf Sectra goedgekeurd. De telefoon is goedgekeurd voor gebruik binnen de Nederlandse overheid tot en met het rubriceringsniveau Stg. Geheim. In de evaluatie van de oplossing zegt de autoriteit tevens dat de mobiele crypto-oplossing beschermt tegen quantumaanvallers.

Eén van de grootste bedreigingen voor toekomstbestendige vertrouwelijkheid is de komst van het nieuwe type geavanceerde supercomputer, genaamd quantumcomputers. Deze kunnen bepaalde soorten berekeningen veel efficiënter uitvoeren dan de computers van vandaag de dag. Zodoende vormen quantumcomputers een bedreiging voor de huidige encryptiemethodes. Gegeven het lange tijdsbestek waarin gevoelige informatie beveiligd dient te blijven, zullen beveiligingsoplossingen die nu ontwikkeld worden, bescherming moeten bieden tegen deze quantumdreigingen.

“Onze eindgebruikers hebben quantumveilige technologie nodig en Sectra ligt voorop in dit nieuwe werkveld. Volgens het NBV zijn er slechts weinig producten beschikbaar die bescherming kunnen bieden tegen dit type aanvallen, hoewel de quantumdreiging urgent is,” zegt Jeroen de Muijnck, Managing Director van Sectra Communications.

Over Sectra Tiger/S
De Sectra Tiger/S is een beveiligd communicatiesysteem ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Nederlandse en Zweedse beveiligingsautoriteiten. Hiermee kan de gebruiker gerubriceerde informatie delen tot en met het Stg. Geheim (SECRET)-beveiligingsniveau via gecodeerde spraak, berichten of gegevensoverdracht.

Gebruikers zijn onder meer overheidsfunctionarissen, diplomaten, besluitvormers in defensie en kritieke infrastructuur, en militair personeel. Een belangrijke eis hierbij is het gebruik van goedgekeurde producten voor de te beveiligen communicatie. Daarnaast worden hoge eisen gesteld aan flexibiliteit, mobiliteit, continuïteit en gebruikersgemak.

Sectra Tiger/S maakt deel uit van het Sectra Tiger Ecosysteem, net als de smartphone-oplossing Sectra Tiger/R, goedgekeurd voor communicatie op het niveau Departementaal Vertrouwelijk en de eerdere generatie Sectra Tiger/S XS. Deze ecosysteembenadering creëert een veilige communicatieomgeving zonder crypto-eilanden. Hiermee brengt de gebruikersorganisatie individuele gebruikerseisen in evenwicht met de beveiligingsoplossing, ter ondersteuning van de huidige en toekomstige encryptiebehoeften.

Ervaar de mobiele communicatie van Sectra bij NIAS
Bezoek Sectra op stand #B11 op NIAS 2019, oktober 15–17, en leer meer over onze beveiligde mobiele communicatie. Ontdek ons Tiger Ecosysteem en onze beveiligingsoplossingen die zijn goedgekeurd voor Departementaal Vertrouwelijke en Stg. Geheime communicatie.

Over Sectra
De businessunit Sectra Communications ontwikkelt producten en diensten rond effectieve beveiligingsoplossingen voor Europese overheidsinstanties, ministeries van defensie en andere kritieke functies in de maatschappij. Deze oplossingen zijn goedgekeurd op nationaal niveau en door de EU en NAVO en garanderen veilige communicatie, zelfs wanneer handelingen maximale flexibiliteit en mobiliteit vereisen. Deze businessunit opereert vanuit haar kantoren in Zweden, Nederland en Finland.

Sectra ondersteunt ziekenhuizen wereldwijd bij het verbeteren van de zorg en overheden en defensies in Europa bij het beschermen van gevoelige informatie. Daarmee draagt Sectra bij aan een gezondere en veiligere samenlevering. Sectra is opgericht in 1978 waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Linköping, Zweden, heeft kantoren in 16 landen en opereert via partners wereldwijd. De omzet in 2016/2017 bedroeg in totaal 1.141 miljoen SEK. De Sectra aandelen zijn genoteerd op de Nasdaq-beurs van Stockholm. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar onze website www.sectra.com.

Neem voor meer informatie contact op met
Jeroen de Muijnck, Managing Director Sectra Communications Benelux, tel: +31 70 302 30 03
Torbjörn Kronander, directeur en CEO van Sectra AB, tel: +46 13 23 52 27

Tags:

Abonneren

Quotes

Onze eindgebruikers hebben quantumveilige technologie nodig en Sectra ligt voorop in dit nieuwe werkveld. Volgens het NBV zijn er slechts weinig producten beschikbaar die bescherming kunnen bieden tegen dit type aanvallen, hoewel de quantumdreiging urgent is.
Jeroen de Muijnck, Managing Director van Sectra Communications