Sectra en Universitair Medisch Centrum Utrecht gaan samenwerkingsverband aan om AI toepassing te versnellen voor klinisch gebruik

Linköping, Zweden en Almere, Nederland – 5 maart, 2020 – Internationaal medisch IT en cybersecurity bedrijf Sectra (STO: SECT B) en Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend. De samenwerking heeft als doel om zorgverleners op een eenvoudige, snelle en veilige manier te voorzien van op AI gebaseerde applicaties met behulp van een infrastructuur die ontwikkeld is in het UMC Utrecht. Dit versnelt de adoptie van AI voor klinisch gebruik, en verbetert daarmee de patiëntenzorg.

“De onderzoekservaring en bestaande technische infrastructuur van het UMC Utrecht in combinatie met Sectra’s internationale marktpositie bieden een unieke kans om AI op grote schaal toe te passen in de klinische praktijk,” zegt Wouter Veldhuis, radioloog en co-ontwikkelaar van de infrastructuur bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht. “Door het gebruik van AI-algoritmen in de klinische praktijk kan de radioloog nauwkeuriger zijn en zo de zorg voor de patiënt verbeteren."

Sectra’s vendor-neutrale aanpak geeft zorgverleners nu al de mogelijkheid om AI applicaties te integreren van elke leverancier. Door deze samenwerking en de technische infrastructuur ontwikkeld door het UMC Utrecht, wordt de toegang tot AI applicaties nog eenvoudiger. AI applicaties van samenwerkende ontwikkelaars worden naadloos geïntegreerd in de bestaande klinische workflow.  Dit maakt de toegang tot deze applicaties eenvoudig, snel en veilig.

“Deze samenwerking biedt onze klanten de kans om op een eenvoudige manier te starten met het gebruik van AI technologie, zonder dit zelf te hoeven aanschaffen en integreren,” zegt Fredrik Häll, Vice President Product Management bij Sectra Imaging IT Solutions. “UMC Utrecht is al lange tijd klant en een referentie op het gebied van enterprise imaging, een pionier in het digitaliseren van pathologie samen met Sectra”.

Dit samenwerkingsverband maakt het ook mogelijk voor onderzoeksinstituten om de inzet en evaluatie van zelf-ontwikkelde AI applicaties te stroomlijnen en vereenvoudigen, in hun eigen onderzoeks -en productieomgeving.

Sectra’s prestaties op het gebied van AI
Sectra is sterk betrokken bij de ontwikkeling van state-of-the-art AI oplossingen, zowel intern als in diverse samenwerkingsverbanden. Sectra levert bijvoorbeeld de technische infrastructuur voor de Analytic Imaging Diagnostics Arena (AIDA), een landelijk Zweeds platform voor innovatie op het gebied van AI voor diagnostiek.

Kom langs bij Sectra op de HIMSS2020
Bezoek stand #6248 op de HIMSS om meer te weten te komen over Sectra’s prestaties binnen AI en Sectra’s enterprise imaging oplossing. Maak een afspraak bij de HIMSS >>

Over Sectra Imaging IT Solutions
Meer dan 30 jaar innovatie en 2,000 installaties maken Sectra één van de meest toonaangevende wereldwijde leveranciers op het gebied van imaging IT-oplossingen met de focus op patiëntgerichte zorg. Sectra biedt een enterprise imaging oplossing bestaand uit PACS voor beeldgerichte afdelingen (radiologie, pathologie, cardiologie, orthopedie), VNA en oplossingen rondom het delen van en samenwerken met patiëntbeelden. Lees meer over Sectra’s enterprise imaging oplossing en ontdek waarom Sectra PACS ‘Best in KLAS’ is via https://medical.sectra.com/.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Dr. Torbjörn Kronander, CEO en President Sectra AB, 46 (0) 705 23 52 27
Peter Osinga, Managing Director Sectra Benelux, 31 (0) 36 540 1970

Abonneren

Quotes

Deze samenwerking biedt onze klanten de kans om op een eenvoudige manier te starten met het gebruik van AI technologie, zonder dit zelf te hoeven aanschaffen en integreren. UMC Utrecht is al lange tijd klant en een referentie op het gebied van enterprise imaging, een pionier in het digitaliseren van pathologie samen met Sectra.
Fredrik Häll, Vice President Product Management bij Sectra Imaging IT Solutions