Sectra’s mobiele VPN op OSI laag 4 goedgekeurd door het Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging

Den Haag, Nederland – 7 september 2020 – Het Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging (NBV) heeft de mobiele VPN oplossing van internationaal medisch IT en cybersecurity bedrijf Sectra (STO: SECT B) goedgekeurd voor gebruik tot en met rubriceringsniveau Departementaal Vertrouwelijk. Sectra’s mobiele VPN werkt op laag 4 van het OSI-model voor computercommunicatie. Zo biedt de oplossing civiele autoriteiten, overheidsfunctionarissen en beheerders van kritieke infrastructuur op afstand toegang tot interne netwerken zonder dat er gevaar voor informatielekken bestaat.  De gebruikers hebben op deze manier toegang tot dezelfde informatie en applicaties als op hun gebruikelijke werkplek, onafhankelijk van de locatie van waaruit ze werken. De oplossing hoeft niet het hele netwerk te ontsluiten, en wordt daarmee gezien als veiliger dan de klassieke laag 3 VPN’s, die dat wel doen.

Organisaties worden steeds mobieler. Medewerkers die met gevoelige en gerubriceerde informatie werken hebben oplossingen nodig  waarmee zij buiten de kantooromgeving kunnen werken. Sectra’s mobiele laag 4 VPN opent alleen de services waar de gebruiker toegangsrechten voor heeft. Dit is fundamenteel anders dan het klassieke laag 3 VPN, wat normaal gesproken het hele netwerk voor de mobiele unit opent. Dit vergroot het risico op toegangsschendingen.

“Onze klanten moeten ook buiten de kantoormuren in staat zijn om gevoelige informatie te verwerken. Dit voorjaar werd meer dan ooit duidelijk dat de kritische organisaties van de samenleving behoefte hebben aan de juiste tools en infrastructuur om efficiënt op afstand te kunnen werken. Zo kunnen ze ook in crisissituaties hun dagelijkse werkzaamheden blijven uitvoeren. Hierbij hebben ze een VPN nodig die nóg veiliger is dan de standaard en Sectra’s mobiele laag 4 VPN vervult hier een belangrijke functie,” zegt Jeroen de Muijnck, directeur van Sectra Communications BV.

Sectra’s mobiele VPN, voor gebruik tot en met Departementaal Vertrouwelijk, is een oplossing die geproduceerd is vanuit een strategisch partnerschap met Samsung. Het rubriceringsniveau heeft betrekking op informatie die de veiligheid van een land kan schaden als deze in verkeerde handen valt.

Over Sectra’s mobiele VPN
Gebruikers van Sectra's mobiele VPN zijn onder meer grote bedrijven, civiele autoriteiten, overheidsfunctionarissen en beheerders van kritieke infrastructuur. Wat al deze gebruikers gemeen hebben is dat ze, in vredestijd en in crisis, gerubriceerde informatie moeten verwerken en daarmee goedgekeurde producten nodig hebben om veilig te kunnen communiceren, zowel thuis als onderweg.

Sectra’s mobiele VPN is gebaseerd op gepatenteerde technologie, ontwikkeld voor de mobiele samenleving van vandaag en die van morgen. Hiermee heeft de organisatie volledige controle waar de mobiele gebruiker toegang tot heeft. Bovendien betekent dit dat het apparaat naadloos kan switchen tussen onderliggende netwerkcellen en verschillende netwerktypen, zonder opnieuw de connectie tot stand te hoeven brengen. Dit maakt de oplossing uitermate geschikt voor moderne stedelijke omgevingen. De gebruiker en het apparaat zijn bovendien beschermd tegen toegangsovertredingen en het uitlekken van informatie, omdat ze altijd via de beveiligde mobiele verbinding verbonden zijn.

Sectra’s mobiele VPN kan samen met de afluistervrije cryptotelefoon Sectra Tiger/R gebruikt worden, die al eerder goedgekeurd is voor Departementaal Vertrouwelijke communicatie. Deze combinatie zorgt voor een Sectra Mobile Workplace, een complete oplossing die kan worden gebruikt op zowel tablets als smartphones. Dergelijke apparaten kunnen eenvoudig worden aangesloten op een monitor en toetsenbord om een complete mobiele werkplek te creëren. Sectra heeft ook een gerelateerde ( maar niet geëvalueerde) mobiele VPN die gebruikt kan worden op iOS.

Over Sectra
Sectra ondersteunt ziekenhuizen over de hele wereld in het efficiënter maken van de zorg. Daarnaast helpt Sectra autoriteiten en krijgsmachten door heel Europa bij het beschermen van de meest gevoelige informatie. Sectra draagt hiermee bij aan een gezondere en veiligere samenleving. De organisatie is opgericht in 1978 en heeft haar hoofdkantoor in Linköping, Zweden. Sectra opereert vanuit direct sales in 19 landen en werkt wereldwijd samen met verschillende partners. Er is in het fiscale jaar 2019/2020 in totaal voor SEK 1,661 miljoen (omgerekend 161 miljoen Euro) aan oplossingen verkocht. Het Sectra aandeel is genoteerd aan de NASDAQ Stockholm exchange. Ga voor meer informatie naar sectra.com.

Sectra ontwikkelt producten en diensten die gevoelige informatie en communicatie binnen onze samenleving beschermen. Het aanbod omvat beveiligde spraak- en datacommunicatie met oplossingen die zowel nationaal als door de EU en de NAVO goedgekeurd zijn, alsook veiligheidsanalyses en monitoring van kritieke IT-systemen voor bijvoorbeeld de elektriciteits- en waterdistributie. De activiteiten vinden plaats vanuit kantoren in Zweden, Nederland, Finland en de Verenigde Staten.

Neem voor meer informatie contact op met
Jeroen de Muijnck, Managing Director van Sectra Communications BV, tel: +31 70 302 3000
Torbjörn Kronander, directeur en CEO van Sectra AB, tel: +46 13 23 52 27

Tags:

Abonneren

Quotes

Onze klanten moeten ook buiten de kantoormuren in staat zijn om gevoelige informatie te verwerken. Dit voorjaar werd meer dan ooit duidelijk dat de kritische organisaties van de samenleving behoefte hebben aan de juiste tools en infrastructuur om efficiënt op afstand te kunnen werken. Zo kunnen ze ook in crisissituaties hun dagelijkse werkzaamheden blijven uitvoeren. Hierbij hebben ze een VPN nodig die nóg veiliger is dan de standaard en Sectra’s mobiele laag 4 VPN vervult hier een belangrijke functie.
Jeroen de Muijnck, directeur van Sectra Communications BV