UMC Groningen kiest voor efficiënte workflow en tekent contract met Sectra voor Enterprise Imaging en AI-platform

Linköping, Sweden – 31 Oktober, 2019 – Internationaal medisch IT en cybersecurity bedrijf Sectra (STO: SECT B) heeft een vijfjarig contract getekend voor haar enterprise imaging oplossing met het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Hiermee wordt de beeldverwerking in het gehele ziekenhuis samengevoegd in één oplossing. Dit zorgt voor efficiëntere toegang en samenwerking rondom patiëntbeelden en verlaagd de kosten en de werkdruk voor de IT-afdeling.

Met ruim 12.000 werknemers is het UMCG één van de grootste ziekenhuizen in Nederland. Als Universitair Medisch Centrum heeft het drie kerntaken: het leveren van complexe zorg, het opleiden van nieuwe artsen, en het doen van onderzoek naar nieuwe technieken en behandelmethoden, geneesmiddelen en vormen van zorg.

“Het was belangrijk voor ons om een leverancier te vinden met een open ecosysteem, toonaangevende systeembeschikbaarheid, een schaalbare architectuur ontworpen met top-level cybersecurity en oplossingen die gebouwd zijn om de workflow efficiëntie continu te verbeteren. We delen Sectra’s visie op enterprise imaging en kijken uit naar een effectieve samenwerking met als hoofddoel betere zorg voor onze patiënten,” zegt Jan Joost Walsum, Lead Enterprise Architect bij het Universitair Medisch Centrum Groningen.

De enterprise imaging oplossing omvat alle medische beeldvorming, te beginnen met radiologie, inclusief nucleaire geneeskunde en cardiologie. Door de naadloze integratie met het Epic EPD en de bijbehorende afdelingsspecifieke subsystemen Radiant en Cupid, laat het systeem een compleet overzicht zien van het medische dossier van de patiënt en faciliteert het de samenwerking tussen afdelingen. Het UMCG zal daarnaast ook aan de slag gaan met Sectra’s vendor-neutrale AI platform om applicaties voor beeldanalyses te integreren, gebaseerd op kunstmatige intelligentie (AI).

Het enterprise imaging contract, getekend in oktober 2019, omvat het multimedia archief - het VNA - en de meest gangbare oplossing om medische beelden te bekijken - het  PACS. De oplossing zal naar verwachting ongeveer 275.000 radiologie en 10.000 cardiologie onderzoeken per jaar faciliteren.

Sectra’s enterprise imaging aanbod, zoals gekocht door het UMCG, levert een gemeenschappelijke strategie voor alle behoeften omtrent medisch beeldmateriaal, verbetert de patiëntenzorg en verlaagt de operationele kosten.

De schaalbare, modulaire oplossing ondersteunt de meest beeldintensieve afdelingen—radiologie, mammografie, pathologie, cardiologie en orthopedie. Omdat ze op hetzelfde technisch platform zijn gebouwd, kunnen klanten eenvoudig een afdelingsoplossing uitbreiden naar een enterprise oplossing. Lees meer over Sectra enterprise imaging  en waarom Sectra PACS al 6 jaar op rij “Best in KLAS” is op https://medical.sectra.com/.

Epic, Radiant en Cupid zijn geregistreerde handelsmerken van Epic Systems Corporation.

Ervaar Sectra’s oplossing op de RSNA
Graag nodigen we u uit om Sectra te bezoeken op stand #6113 op de RSNA 2019, waar ons complete aanbod voor enterprise imaging te zien zal zijn, inclusief Sectra VNA en onze Best-in-KLAS PACS voor radiologie, pathologie en cardiologie. Ontdek hoe de laatste innovaties radiologen efficiënter maken en in staat stellen méér te bereiken. Klik hier voor alle hoogtepunten omtrent de RSNA en het boeken van een demo: http://medical.sectra.com/rsna.

Over Sectra
Sectra ondersteunt ziekenhuizen over de hele wereld in het efficiënter maken van de zorg. Daarnaast helpt Sectra autoriteiten en krijgsmachten door heel Europa bij het beschermen van de meest gevoelige informatie. Sectra draagt hiermee bij aan een gezondere en veiligere samenleving. De organisatie is opgericht in 1978 en heeft haar hoofdkantoor in Linköping, Zweden. Sectra opereert vanuit direct sales in 19 landen en werkt wereldwijd samen met verschillende partners. Er is in het fiscale jaar 2018/2019 in totaal voor SEK 1,413 miljoen (omgerekend 131 miljoen Euro) aan oplossingen verkocht. Het Sectra aandeel is genoteerd aan de NASDAQ Stockholm exchange. Ga voor meer informatie naar https://sectra.com/.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Dr. Torbjörn Kronander, CEO en President Sectra AB, 46 (0) 705 23 52 27
Peter Osinga, Managing Director Sectra Benelux, 31 (0) 36 540 1970