Een lange levensduur voor duurzame gebouwen - GreenCoat®-staalsoorten voldoen aan de hoogste UV-bestendigheidsnormen en corrosienormen

GreenCoat® voorgelakt staal van SSAB, dat alom bekend is in architectonische ontwerpen voor zijn hoge duurzaamheid in daken, gevels en dakafwatering, behaalt nu de hoogste classificaties in de nieuwe corrosienormen voor UV en RC (resistance against corrosion, corrosiebestendigheid) (prEN 10169:2022).

Een lange levensduur van producten is essentieel voor duurzame gebouwen

Onze toekomstige steden en woningen moeten op duurzame wijze worden gebouwd. Grondstoffenschaarste en bouwvoorschriften veranderen de klassieke bouwindustrie in een duurzamere industrie. Een lange levensduur van producten speelt een belangrijke rol bij de keuze van bouwmaterialen. De materialen moeten bestand zijn tegen de hoogste corrosie- en slijtagewaarden en tegen UV-straling, zodat de gebouwen nog vele tientallen jaren meegaan. De nieuwe corrosieklassen voor UV en RC zorgen ervoor dat bouwproducten een extreem lange productlevensduur hebben, wat al is bevestigd door de GreenCoat®-garanties van SSAB.

Introductie van nieuwe klassen Ruv5 en RC5+ voor hogere UV-bestendigheidsnormen en corrosienormen

Deze nieuwe klassen gebruiken dezelfde testmethoden als bij de vorige klassen, maar de testduur is verlengd. De testduur voor Ruv5 is ofwel 4 jaar bij natuurlijke blootstelling ofwel 4000 uur bij kunstmatige UV-straling (voor Ruv2 tot 4 is dat 2 jaar en 2000 uur bij kunstmatige UV-straling). De testduur voor RC5+ is 4 jaar bij natuurlijke blootstelling (voor RC3-5 is dat 2 jaar en voor RC2 1 jaar). Het alom bekende GreenCoat PLX Pural BT voorgelakt staal, dat meestal wordt gebruikt in opstaande naden voor dakbedekking en gevels, voldoet nu bijvoorbeeld aan de hoogste UV-bestendigheidsnormen en corrosienormen: Ruv5 (in matte uitvoering) en RC5+ (zowel mat als normaal glanzende uitvoering).

40 jaar getest in de buitenlucht in barre omstandigheden

GreenCoat®-garanties zijn gebaseerd op meer dan 40 jaar ervaring in SSAB's erkende testlocaties in openlucht. Alle GreenCoat®-producten zijn uitgebreid getest op UV-stabiliteit en corrosiebestendigheid in echte buitenomstandigheden. Alle producten komen met een uitgebreide prestatie- en afwerkingsgarantie. Deze dekt u gegarandeerd tegen corrosie, zoals roest en witte roest, evenals verkleuring en andere gebreken in de afwerking.

SSAB's fossielvrij staal en organische coating met biotechnologie

Nu al biedt GreenCoat® voorgelakt staal bouwers een niveau van duurzaamheid dat nergens anders op de markt te vinden is, omdat voor de coating een aanzienlijk deel Zweedse koolzaadolie wordt gebruikt in plaats van fossiele olie. Bovendien zal SSAB vanaf 2026 commerciële hoeveelheden fossielvrij staal aanbieden. Het bijproduct van SSAB's staalproductieproces zal dan water zijn in plaats van kooldioxide.

GreenCoat® streeft ernaar te blijven voldoen aan de normen voor duurzaam bouwen en deze zelfs te overtreffen. Het bereiken van de hoogste niveaus in UV-bestendigheidsnormen en corrosienormen is een verdere stap in de richting van dit doel.

Bijschrift foto:

1. Longhouse, Nederland, heeft een dak in matte uitvoering gemaakt van GreenCoat Pural BT voorgelakt staal om scherpe lijnen te creëren voor een zeer grafisch huis. GreenCoat Pural BT heeft de hoogste RC5+-corrosieklasse en Ruv5-classificatie, wat een lange levensduur van het product garandeert.
  2. 40 jaar testen in de buitenlucht in een barre omgeving garandeert gebouwen met een lange levensduur.

Neem voor meer informatie contact op met:
Lutz Felder, Marketing Manager

lutz.felder@ssab.com, telefoon: +49 151 16750234

SSAB is een staalbedrijf met vestigingen in Scandinavië en de Verenigde Staten. SSAB biedt producten en diensten die in nauwe samenwerking met klanten worden ontwikkeld om een sterkere, lichtere en duurzamere wereld te creëren. SSAB heeft werknemers in meer dan 50 landen. SSAB heeft productiefaciliteiten in Zweden, Finland en de Verenigde Staten. SSAB is genoteerd aan de Nasdaq in Stockholm en heeft een tweede notering aan de Nasdaq in Helsinki. www.ssab.com.
Volg ons op social media: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter and YouTube.

Tags: