GreenCoat house genoemd als finalist voor de Britse RIBA National Award voor architectuur

Een nieuw gebouwd woonhuis in London dat is voorzien van het coilcoat product GreenCoat PLX BT van SSAB is genoemd als een finalist voor de RIBA National Award, één van de meest prestigieuze architectuurprijzen van het Verenigd Koninkrijk.

De als finalist bestempelde woning met woon-/kantoorruimte wordt aangeduid als 'Tin House' en is ontworpen door de met prijzen bekroonde architect Henning Stummel. De buitenzijde van het bouwwerk is geheel gemaakt van GreenCoat PLX BT van SSAB, een bedrijf dat wereldwijd wordt erkend voor het produceren van één van de beste staalsoorten ter wereld.

Het Tin House is één van de slechts 20 gebouwen die worden genoemd voor de finale van de Britse prijs en het wordt getoond in het programma Grand Designs: House of the Year van Channel 4 TV , een beroemd TV-programma in het VK dat uniek gebouwde huizen onder de aandacht brengt. De winnaars worden later, in de herfst van 2016, bekendgemaakt.

Het Tin House ontwerp omvat zes onderling verbonden piramidevormige gebouwtjes, waarvoor als buitenbekleding uitsluitend werd gekozen voor GreenCoat PLX BT. GreenCoat PLX BT, dat veelal wordt gebruikt voor felsdaken, werd nu tevens toegepast voor de gevels en alle overige uitwendige detailleringen.

“De keuze voor GreenCoat PLX BT werd gemaakt vanwege zijn unieke esthetica, maar ook zijn toonaangevende milieu-eigenschappen. De monteurs die met GreenCoat PLX BT werkten, waren niet alleen zeer enthousiast over het gemak waarmee het materiaal zich laat verwerken en monteren. Ook over het eindresultaat, de 500 mm felsbaanbreedte, resulterend in een strakke moderne uitstraling.” verklaart Sean McHugh, Sales Manager bij Newell Roofing, SSAB’s toeleveringspartner voor GreenCoat PLX BT producten in het VK.

GreenCoat PLX BT staat bij blikslagers goed bekend vanwege de eenvoudige handmatige verwerking en goede lange termijn kleurechtheid. Daarnaast heeft GreenCoat PLX BT een goede reputatie vanwege zijn duurzame Bio-based Technology (BT) waarbij een substantieel deel van de gangbare fossiele bestanddelen zijn vervangen door bio-based alternatieven. Deze unieke, gepatenteerde technologie van SSAB vermindert de ecologische voetafdruk aanzienlijk.

Nordic GreenCoat kwaliteits coilcoat producten zijn zeer bestendig tegen roest, UV-straling en krassen. Ze bieden ontwerpers een materiaal dat duidelijk lichter is dan alternatieve oplossingen, en dat door een geringere thermische werking tot strakkere en vlakkere eindresultaten leidt.

Het Tin House is al tot winnaar uitgeroepen voor de RIBA Regional Award voor het gebied London. RIBA awards en prijzen hebben de afgelopen 50 jaar model gestaan voor de beste architectuur in het VK en de rest van de wereld.

Foto's:

1)     De met prijzen bekroonde architect Henning Stummel ontwierp het 'Tin House'.

2+3) De RIBA finalist 'Tin House' in London. Dak en gevels zijn gemaakt van GreenCoat PLX BT, en volledig gebaseerd op 'Bio-based Technology (BT)' coatings.

Frans van Hesteren, Sales Manager, SSAB Swedish Steel BV
T +31 24 6790712, frans.van.hesteren@ssab.com

SSAB is een staalbedrijf in Noord-Europa en de Verenigde Staten van Amerika. SSAB biedt in nauwe samenwerking met zijn klanten producten en diensten met toegevoegde waarde, om een sterkere, lichtere en meer duurzame wereld te creëren. SSAB heeft werknemers in meer dan 50 landen. SSAB heeft productiefaciliteiten in Zweden, Finland, en de Verenigde Staten van Amerika. SSAB is genoteerd aan de Nasdaq OMX Nordic Exchange in Stockholm en heeft een tweede notering aan de Nasdaq OMX in Helsinki. www.ssab.com.

Abonneren