Nu beschikbaar: nog meer duurzame IT-producten

Vandaag wordt TCO Certified, generation 9 gelanceerd, een belangrijke volgende stap op weg naar duurzamere IT-producten. IT-inkopers krijgen toegang tot een breed scala aan gecertificeerde computers, displays en andere producten die aantoonbaar voldoen aan striktere criteria voor maatschappelijk verantwoorde productie, circulaire economie en veiligere chemische stoffen.

De huidige lancering van TCO Certified, generation 9 versterkt de wereldwijde inspanningen voor meer duurzaamheid, verantwoordelijkheid en transparantie in de IT-toeleveringsketens. Geactualiseerde duurzaamheidscriteria helpen inkooporganisaties de meest verantwoord ontworpen en vervaardigde productmodellen te kiezen, geverifieerd door onafhankelijke experts.

"Om koers te zetten naar een toekomst waarin IT-producten echt duurzaam zijn, moeten we voortdurend verbeteren. TCO Certified, generation 9 pakt enkele van de belangrijkste actuele uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aan. Inkopers krijgen meer invloed in de toeleveringsketen en kunnen hun impact bewijzen", zegt Sören Enholm, CEO van TCO Development, de organisatie achter TCO Certified.

TCO Certified, generation 9 wordt geleverd met nieuwe Sustainability Performance Indicators (SPI's). De gegevens worden verzameld en gecontroleerd door onafhankelijke experts, wat het risico op greenwashing vermindert. De SPI's helpen organisaties ook om aankoopbeslissingen op basis van betere informatie te nemen en de daadwerkelijke impact van hun IT-producten op duurzaamheid te meten.

Geactualiseerde criteria voor maatschappelijke verantwoordelijkheid vereisen transparantie betreffende de onderleveranciers die fabrikanten gebruiken, wat de stem van inkooporganisaties verder in de toeleveringsketen hoorbaar maakt. De criteria voor veiligere chemische stoffen worden uitgebreid naar proceschemicaliën (chemicaliën die bij de productie van IT-producten worden gebruikt). Dit helpt inkopers om de gezondheid en veiligheid van werknemers te beschermen.

TCO Certified, generation 9 bouwt ook voort op de vooruitgang van eerdere generaties om circulaire IT-oplossingen mogelijk te maken, nu met ambitieuzere criteria gericht op het verlengen van de levensduur van IT-producten en het verminderen van elektronisch afval.

"Inkopers die TCO Certified specificeren voor hun aanschaffen krijgen gloednieuwe manieren om invloed uit te oefenen op hun toeleveringsketens, en de impact is meetbaar. Steeds meer inkopers vragen om duurzaam geproduceerde IT-producten en we zien nu al een grote belangstelling voor TCO Certified, generation 9," besluit Sören Enholm.

De eerste gecertificeerde producten worden vandaag gepresenteerd op een digitaal evenement en zijn opgenomen in de Product Finder van TCO Development.

Sören Enholm
press@tcodevelopment.com

Press room
Find more information in our press room.

Toward sustainable IT products
TCO Certified is the world-leading sustainability certification for IT products. It is an easy-to-use tool that helps you get environmental and social sustainability right. Criteria are mandatory, tough, and apply globally. Compliance is always independently verified.

Abonneren