Recordaantal duurzamere notebooks op de markt gebracht

Dankzij een groeiende vraag naar duurzamere IT is het aantal nieuw gecertificeerde notebooks met de toonaangevende wereldwijde duurzaamheidscertificering voor IT-producten TCO Certified in 2020 met 50% gestegen.

"Met ongeveer 3500 gecertificeerde productmodellen van meer dan 25 merken is het makkelijker dan ooit om IT-producten te kiezen die onafhankelijk zijn gecontroleerd voor hun verantwoordelijke omgang met het milieu en de toeleveringsketen," zegt Clare Hobby, Director of Purchaser Engagement bij TCO Development, de organisatie achter TCO Certified.

"Notebooks vormen onze snelst groeiende productcategorie. In 2020 zien we een stijging van 50% bij de nieuw gecertificeerde modellen ten opzichte van 2019. De keuze is dus enorm toegenomen. Deze vraag is een direct gevolg van inkopers die hun stem laten horen – dit door het eisen van IT-producten die rekening houden met kwesties als klimaat, gevaarlijke inhoudsstoffen en arbeidsomstandigheden in de fabriek. IT-merken bewijzen hun inzet om aan deze behoefte van inkopers te voldoen door het keurmerk TCO Certified voor hun producten aan te vragen," vervolgt Clare Hobby.

Het systeem van verplichte onafhankelijke verificatie achter TCO Certified is het sterkste en strengste systeem op de markt voor IT-producten. Elk jaar besteden onafhankelijke verificatie organisatie ongeveer 20.000 uur aan beoordelingen, producttesten en sociale audits in de fabriek die direct verband houden met gecertificeerde producten.

"Alleen maar afwijkingen opsporen is zeker niet genoeg. Een systeem waarin de bedrijfstak rekenschap aflegt en streeft naar continue verbeteringen is essentieel om veranderingen aan te sturen. Dat is een van de unieke voordelen van TCO Certified," licht Clare Hobby toe.

“IT is een ongelooflijk complexe inkoopcategorie. Onafhankelijke verificatie is dan ook cruciaal als we echte vooruitgang willen meten. Voor ons is dit geen optie – het moet altijd inbegrepen zijn. De naleving van de criteria wordt tijdens de gehele geldigheidsduur van het certificaat onafhankelijk geverifieerd", voegt ze eraan toe.

Daarom krijgen inkopers de verzekering dat ze TCO Certified met vertrouwen kunnen gebruiken en dat greenwashing wordt vermeden. Dankzij TCO Certified lopen ze niet het risico dat ze blind vertrouwen op ongecontroleerde productclaims of verklaringen van de fabrikant.

"Wij zijn erg blij met deze ontwikkeling. Inkopers kunnen tegenwoordig bij de meeste merken en uit een breed assortiment kiezen " sluit Clare Hobby af.

Zoek gecertificeerde producten in de Productzoeker.

Cassandra Julin
Global PR and Communication Manager
press@tcodevelopment.com

Press room
Find more information in our press room.

About TCO Certified
With over 25 years of experience, TCO Certified is the world-leading sustainability certification for IT products. Our comprehensive criteria are designed to drive social and environmental responsibility throughout the product life cycle. Covering 11 product categories including displays, computers and mobile devices, compliance is independently verified, both pre and post certification.

Tags:

Abonneren