Recordbrekende belangstelling voor duurzamere IT-producten

De eerste maanden na de lancering van TCO Certified, generation 9 laten een ongekende belangstelling zien voor duurzamere IT-producten. Hoewel de criteria voor maatschappelijk verantwoorde productie, circulariteit en veiligere chemicaliën strenger zijn geworden, is de lijst van gecertificeerde producten van verschillende IT-merken die hieraan moeten voldoen langer dan ooit.

TCO Certified is de wereldwijd toonaangevende duurzaamheidscertificering voor IT-producten. TCO Certified, generation 9 werd op 1 december vorig jaar gelanceerd met nieuwe en aangepaste criteria op het gebied van zowel milieu- als sociale duurzaamheid van de supply chain, wat leidt tot veiligere chemicaliën, meer circulaire oplossingen en meer transparantie.

Er is veel interesse vanuit de IT-industrie naar de nieuwe generatie. In de eerste drie maanden na de lancering zijn meer producten dan ooit, van een recordaantal merken, gecertificeerd volgens de nieuwe generatie.

In 2018, drie maanden na de lancering van de vorige generatie, werden 144 producten gecertificeerd volgens de nieuwe reeks criteria en keuringsmethoden. Deze keer stonden er 393 gecertificeerde producten op de lijst, een stijging van meer dan 170 procent. Het aantal merken met gecertificeerde producten is meer dan verdubbeld - van 6 naar 14.

“Om volledig duurzame IT-producten te ontwikkelen, moet men voortdurend werken aan verbetering van de milieu- en sociale verantwoordelijkheid. Met TCO Certified, generation 9 zetten we cruciale vervolg stappen. Ik vind het fantastisch om te zien dat meer merken bereid zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen en zich bij ons aan te sluiten. Op die manier wordt het voor kopers makkelijker om de juiste keuzes te maken”, zegt Sören Enholm, CEO van TCO Development, de organisatie achter TCO Certified.

Een andere verbetering is dat met TCO Certified, generation 9, gecertificeerde modellen al drie maanden na de lancering beschikbaar zijn in alle kantoor gerelateerde producten (“all-in-one” pc's, beeldschermen, notebooks, desktops, headsets en smartphones). Dit was niet het geval bij generation 8. De grootste procentuele stijging doet zich voor bij notebooks en desktops, en ook bij headsets en smartphones, in een directe vergelijking met dezelfde periode voor TCO Certified, generation 8.

Alle gecertificeerde producten en informatie daarover zijn te vinden in de Product Finder

Dennis Svärd
Global PR Manager
press@tcodevelopment.com

Press room
Find more information in our press room.

About TCO Certified
The organization behind the sustainability certification TCO Certified is TCO Development. Our vision is that all IT products should have an environmentally and socially sustainable life cycle. Science-based criteria and independent verification of compliance help us track and accelerate progress over time.

Abonneren