Authentiek en duurzaam overnachten bij de Sami in Lapland

DOWNLOAD

De herfst in Zweden is mooi en intens seizoen en er zijn er nog veel meer. De Sami in Noord Zweden hebben namelijk acht, prachtige seizoenen! In dit huidige jaargetijde worden de nachten al wat vroeger donkerder.  Je plukt bessen en paddenstoelen met een warme trui aan. De kleuren in de natuur veranderen langzaam in sprankelend herfstrood, -oranje en -geel, en misschien zie je nu zelfs wel een glimp van het Noorderlicht. Dit magische fenomeen verschijnt meestal weer aan de hemel in het najaar. De Sami noemen dit seizoen de  'tjaktjagiesse' - het Sámi-woord voor herfst-zomer.  Het is een van de acht bijzondere Sámi-seizoenen in de cyclus van het Sami jaar.

Vier unieke Sámi Eco Lodges

In het noordelijkste deel van Zweden woont de enige, inheemse bevolking van Europa: de Sámi. De Sámi leven al duizenden jaren met de natuur in Sápmi - hun land zonder officieel erkende grenzen- in het noorden van Zweden, Noorwegen, Finland en Rusland. Ze hebben een diepgaande kennis en begrip van de natuur en het leven in de natuur. De Sami hebben een rijkdom aan cultuur en tradities. Verschillende Sámi families hebben nu hun deuren geopend om deze eeuwenoude kennis te delen met bezoekers door het verhuren van hun exclusieve, ecologische  lodges. Een bezoek aan een van deze unieke lodges draagt bij aan het behoud van een rijk cultureel erfgoed en een waardevol ecosysteem en is uiteraard een zeer bijzondere en exclusieve ervaring.

1. Geunja Sami Eco Lodge

Geunja is een van de best bewaarde geheimen van het gebied boven de Poolcirkel. De lodge ligt in Ammarnäs, in de bergen van Vindelfjällen. De lodge is eigendom van de familie Vinka. Ze hebben de Zweedse koninklijke familie al eens te gast gehad, maar ze behandelen al hun gasten hetzelfde. Hier krijg je een bijzonder welkom en beleef je een ervaring die verder gaat dan gewone luxe. Dit is luxe van een andere natuur. Hier gaat het om een nadere kennismaking met de Sámi cultuur en het verkrijgen van een beter begrip van verbinding met de natuur en je eigen gezondheid. Dat doe je door tijdens je verblijf te leren van de  Sámi en het leven op en rond de Poolcirkel. De opbrengsten van de betalende gasten in de eco lodge worden gebruikt voor de bescherming en het behoud van de historische Sámi-gebouwen en het behoud voor nabijgelegen natuur. Dus behalve dat je een geweldige ervaring beleeft, betaal je ook mee aan het behoud van deze arctische cultuur en de ontwikkeling van duurzaamheid in het gebied.

2. Sápmi Nature Camp

Sápmi Nature is een kleinschalig en duurzaam Sami-kamp dat bestaat uit comfortabele en goed uitgeruste Sámi tenten. Dit is Sámi glamping op zijn best! Het kamp ligt in het hart van natuurreservaat Sjaunja, onderdeel van het UNESCO Werelderfgoed Laponia. Eigenaar Lennart Pittja groeide op in een famillie van rendierhoeders uit de Unna Tjerusj Sámi gemeenschap. De familie gebruikt het omliggende gebied al duizenden jaren als weidegrond voor de rendierkuddes die er nu nog steeds grazen en verblijven. De familie Pittja deelt hun kennis en ervaring van hun leven - zowel vroeger als nu - graag met alle gasten-  vanuit een diep ecologisch besef.

3. Huuva Hideaway - De Ajtta Lodge

Pia en Henry Huuva delen gul hun persoonlijke "Sámi filosofie"; eten, cultuur, geschiedenis, liederen, muziek, verhalen en hun kijk op hoe je nederig leeft in harmonie met de natuur en de wilde dieren. Belangrijke waarden die doorgegeven zijn door vorige Saami-generaties en nu met de bezoekers worden gedeeld, om zo min mogelijk (ecologische) "voetafdrukken" achter te laten. Vanuit het kleine gehuchtje Liehittäjä, waar 10 mensen het hele jaar door wonen met maar liefst 22 sauna's, wacht je een gezellig, vriendelijk thuis -ver-van-huis-gevoel!

4. De Sami Nutti Rendier Lodge

Hier zeg je hallo tegen de rendieren als je wakker wordt in je goahti tent, een traditionele lávvu tent of een kleine Samihut. Deze rendier Lodge biedt de bezoekers lessen in stilte in de bossen van Lapland. Het bedrijf wordt gerund door Nutti Sámi Siida, een  bekend bedrijf in Sámi toerisme, opgericht door de familie Nutti. Ze bieden al jarenlang natuurlijke en culturele ervaringen voor toeristen die interesse hebben in de Sámi cultuur en het dagelijks leven in en rond de Poolcirkel.

Hoge resolutie foto's gratis voor mediagebruik vind je hier

Anne Tusveld, PR Manager, Visit Sweden, Amsterdam

anne.tusveld@visitsweden.com, t: +31(0)6 53244305

Visit Sweden is de officiële vertegenwoordiging van de Zweedse regering in de Benelux om Zweden als toeristische bestemming in de markt te zetten. Onze visie is om Zweden in 2030 de meest duurzame en aantrekkelijke reisbestemming ter wereld te maken. Een duurzame reisbestemming gebaseerd op innovatie. Meer dan ooit moeten doelgerichte reizen zinvol en bewust zijn. Ze moeten duurzame waarde creëren voor onze gasten, de lokale gemeenschap en onze planeet. Welkom in Zweden.