De beste stuurlui mogen aan wal blijven – eerste zelf varende veerboot in Zweden in gebruik genomen

In Stockholm is de allereerste, zelfvarende veerboot in gebruik genomen. De veerboot M/S Estelle is vernoemd naar kroonprinses Estelle van Zweden. De veerboot creëert een duurzame transport oplossing en biedt passagiers een – nu nog - unieke manier om het water over te steken. Met een lengte van 12 meter en een capaciteit van 24 personen, vormt het schip een perfect vervoersmiddel voor kortere routes in het waterrijke Stockholm.  De veerboot vertrekt elke vijftien minuten, 15 uur per dag, tussen de stadseilanden Kungsholmen en Södermalm. De installatie van batterijen en zonnepanelen zorgt ervoor dat het een duurzame manier van verplaatsen is. De prijs voor een enkele reis bedraagt €2,80.

Foto: Torghatten Download

Met de introductie van deze milieuvriendelijke veerdienst heeft Stockholm zijn positie als toonaangevende bestemming voor milieubewuste toeristen verder versterkt. De veerboot biedt een duurzaam alternatief voor conventionele vervoersmiddelen en helpt de CO2-uitstoot en het verkeer in de stad te verminderen. Stockholm stelt hiermee een voorbeeld voor innovatieve mobiliteit en duurzame oplossingen in stedelijke gebieden.

"Met dit baanbrekende initiatief zal het reizen in de toekomst revolutionair veranderen én klimaatvriendelijk worden," aldus Reidun Svarva, Business Area Manager bij bedrijf Torghatten.

De naam Estelle is een eerbetoon aan de koninklijke familie. "We weten dat de Zweedse koninklijke familie zeer betrokken is bij duurzaamheid en klimaatkwesties. Daarom was het voor ons vanzelfsprekend om deze veerboot naar prinses Estelle te vernoemen," aldus  Reidun Svarva,  Business Area Manager bij bedrijf Torghatten.

De beste manier om een stad als Stockholm, volledig omringd door water, te bekijken is natuurlijk vanaf het water. Het feit dat Stockholm op 14 idyllische eilanden ligt die met 57 bruggen met elkaar verbonden zijn, maakt sightseeing per boot bijna vanzelfsprekend. Er is een oud Zweeds gezegde dat de beste manier om Stockholm te ervaren "vanaf het water" is. Als je op een zonnige zomerdag over de wateren rond Kungsholmen, Södermalm of Gamla Stan vaart, is het niet moeilijk om te zien waarom. Naast de nieuwe elektrische veerboot zijn er ook toeristische rondvaarten en regelmatige veerdiensten, zoals Waxholmsbolaget en Blidösundsbolaget.

Geïnteresseerde bezoekers kunnen online meer te weten komen over het verkennen van Stockholm vanaf het water: https://www.visitstockholm.com/see-do/attractions/boat-sightseeing/

Anne Tusveld, PR Manager, Visit Sweden, Amsterdam

anne.tusveld@visitsweden.com, t: +31(0)6 53244305

Visit Sweden is de officiële vertegenwoordiging van de Zweedse regering in de Benelux om Zweden als toeristische bestemming in de markt te zetten. Onze visie is om Zweden in 2030 de meest duurzame en aantrekkelijke reisbestemming ter wereld te maken. Een duurzame reisbestemming gebaseerd op innovatie. Meer dan ooit moeten doelgerichte reizen zinvol en bewust zijn. Ze moeten duurzame waarde creëren voor onze gasten, de lokale gemeenschap en onze planeet. Welkom in Zweden.

Quotes

Reidun Svarva, Business Area Manager bij bedrijf Torghatten.