De meest bijzondere boomhutten in Zweden op een rijtje

Het blijven de meest uitzonderlijke plekken waar je ooit zult slapen: in een van de vele boomhutten in Zweden. Dichter bij de natuur kom je niet. In de ochtend word je wakker met een prachtig uitzicht en het gekwetter van de vogels. Je ontbijt met uitzicht op de boomtoppen. Overnachten in een boomhut is een van de hoogtepunten van reizen in Zweden. Het is letterlijk een nieuw hoogtepunt. En ook fijn om te weten dat de ecologische voetafdruk van al deze overnachtingen laag is.

Foto: Mats Engfors/Fotografic no rights / download here other royaltyfree pictures

Alle hier vermelde accommodaties hebben een duurzaamheid keurmerk. Dit zijn de zes ongewone plekken tussen de boomtoppen; van off the grid back-to-basic ervaringen tot originele luxe accommodaties:

Het Treehotel in Zweeds Lapland. De absolute topper. Geopend in 2022. In de loop der jaren hebben supersterren als Kate Moss, Justin Bieber en Elijah Wood hier overnacht. Het Treehotel heeft acht unieke en spectaculaire boomhutten; van een metalen 'zwevende' ufo tot een gecamoufleerde spiegelkubus. Biosphere, de nieuwste aanwinst, bestaat uit een gevel met 350 vogelhuisjes, om de plaatselijke vogelpopulatie te bevorderen. Een vogelnest van menselijk formaat.

Granö Beckasin ligt ook in het noorden van Zweden, hoog in de bomen tussen de dennen en met uitzicht op de Ume Älv (de Umeå rivier). Je overnacht hier in een van de luxueuze vogelnesten: zes luxe hotelkamers in de bomen die tussen de boomtoppen zijn geplaatst. De vogelnesten zijn gebouwd van hergebruikt materiaal. Comfortabel zijn ze ook: de vloeren zijn verwarmd en de bedden heerlijk zacht. Bij Granö Beckasin kun je ook hondensleeën, op elandensafari's, SUPen op de rivier en BBQen in de natuur, om er maar een paar te noemen.

'Supermåne' betekent supermaan in het Zweeds en dat is waar je hier de nacht zult doorbrengen: binnenin een gigantische rode supermaan. Deze boomhut is genesteld tussen de dennen en hangt drie meter boven de grond. Deze boomhut ligt op het Zweedse platteland en als je geluk hebt, zie je het noorderlicht boven de hut dansen of elanden eronder grazen. Supermåne is onderdeel van Näsets Marcusgård, een kleinschalig toeristisch bedrijf en boerderij met diverse accommodaties. Je kunt ook verblijven in 'Het Fähus', een groot huis dat vroeger voor vee werd gebruikt, of in het ruimteschipachtige 'Oddis öga', de andere boomhut.

Naturbyn (natuurdorp) is een verborgen pareltje midden in de bosen van de regio Värmland. Je verblijft hier zonder stroom (kaarsen verlichten hier alles) en zonder water ( maar het water uit het meer is kristalhelder) en de sauna met hottub zorgt er voor dat je elke dag heerlijk schoon en fris blijft. Wil je eten maken dan moet je je eigen hout hakken en koken op een open vuur. Dit is een echte back-to-basics ervaring waarbij je volledig in de omringende natuur leeft. De boomhut Het 'koekoeksnest' ligt vijf meter boven de grond en de 'Sehr Schjönn Cabin' tien meter boven de grond. Beide boomhutten zijn volledig duurzaam van hout gebouwd met grote ramen en een eigen terras met uitzicht op het nabijgelegen meer.

Islanna, bij Falköping, was tot het begin van de jaren '80 een familieboerderij. Nu is het een hotel met twee traditionele Zweedse houten boomhutten en een biologische bakkerij. De rode boomhut, 'Andrum' (ademruimte), bevindt zich 6,5 meter hoog in een oude eik, met uitzicht op het Hornborgasjön-meer. Op de twee patio's kun je tussen de middag genieten van de zon en van de zonsondergang. De tweede boomhut, 'Sjunde himlen' (zevende hemel), is een groen-gele villa met uitgebreide versieringen, geïnspireerd op de oude boomhutten in de plaatsen Trosa en Hjo. En helemaal leuk: 's ochtends wordt een ontbijtmand met vers zelfgebakken brood naar je balkon getakeld.

Urnatur is de plek om de luxe van eenvoud te ervaren in harmonie met de natuur te leven. Er is hier geen elektriciteit of wifi en als het koud wordt, moet je een vuurtje maken. Als het donker wordt, steek je lantaarns aan. Het terrein bestaat uit een aantal handgemaakte en unieke boshutten en boomhutten, van de Little Treehouse, gebouwd met restjes en geïnspireerd op het leven van Huckleberry Finn, tot de romantische Aircastle met een wenteltrap die uit een dennenboom lijkt te groeien. Je kunt hier wandelen, kajakken en wildplukken, maar je kunt ook gewoon lekker tot rust komen, genieten van de omgeving en zo min mogelijk doen.

Anne Tusveld, PR Manager, Visit Sweden, Amsterdam

anne.tusveld@visitsweden.com, t: +31(0)6 53244305

Visit Sweden is de officiële vertegenwoordiging van de Zweedse regering in de Benelux om Zweden als toeristische bestemming in de markt te zetten. Onze visie is om Zweden in 2030 de meest duurzame en aantrekkelijke reisbestemming ter wereld te maken. Een duurzame reisbestemming gebaseerd op innovatie. Meer dan ooit moeten doelgerichte reizen zinvol en bewust zijn. Ze moeten duurzame waarde creëren voor onze gasten, de lokale gemeenschap en onze planeet. Welkom in Zweden.