Heksen, berkentakken en vis op het menu: dat is Pasen in Zweden

Het is Vastentijd en we verlangen allemaal naar de Lente. Het is nog even volhouden want pas op 31 maart is het Pasen en dan wordt de komst van de Lente volop gevierd.

Foto: Jenny Drakenlind/imagebank.sweden.se (Download)

Ook de Zweden kijken uit naar Pasen. De Zweden zijn nog maar weinig kerkelijk en er zijn nog maar weinig mensen zijn die weten wat de religieuze oorsprong van Pasen is, maar de tradities in Zweden zijn nog springlevend. Die tradities zijn wel net even anders dan die in Nederland. Paaseieren zoeken gebeurt niet in Zweden. De Zweedse kinderen komen op een andere manier aan snoep: Op Witte Donderdag verkleden ze zich in vrolijk gekleurde schorten en hoofddoeken als "Paasheksen" (Påskkärring) en zo lopen ze met mandjes langs de huizen om zelfgemaakte tekeningen in te ruilen voor snoep.

Bij Zweeds Pasen horen ook de nodige versieringen. Sinds het einde van de 19e eeuw worden de Zweedse huizen gezellig gemaakt met berkentakken (påskris). Die versieren de Zweden met gekleurde veren en met slingers van gele, rode en blauwe bloemen die in de weken voor Pasen overal te koop zijn. Zelfgemaakte kuikentjes van gele wollen draden maken de paasboom compleet. Net als in Nederland beschilderen de Zweden met Pasen gekookte eieren. Een schaal met decoratieve eieren vormt het middelpunt van de uitbundige paastafel.

Bij het eten worden in Zweden altijd de gebruikelijke, Zweedse culinaire klassiekers geserveerd. Ingelegde haring (sill) is een van de klassiekers, die in veel verschillende smaken verkrijgbaar is. Het spectrum varieert van klassieke haring met azijn, uien en laurier tot marinades met mosterd, kaviaar of vossebessen. En waar haring is, is zalm niet ver weg - gepocheerd, gebakken, gerookt of ingemaakt. Uit de oven komt "Janssons Frestelse" (De verleiding van Johannes), een hartige ovenschotel van geraspte aardappelen, uien en ansjovis.

De Zweden drinken schnaps, waarbij elk glas - op typisch Zweedse wijze – wordt begeleid door een drinklied. Veel van de bijna 400 brouwerijen in het land brouwen ook een speciaal paasbier. Deze alcoholvrije paasdrank heet "Påskmust": een donkerbruine limonade met kruiden, mout en hopextract.

In Zweden worden Pasen en Kerstmis ongeveer op dezelfde manier gevierd, maar de klimatologische omstandigheden zijn natuurlijk heel anders. Kerstmis is vooral een binnen feest, terwijl het lange paasweekend voor veel Zweden de eerste gelegenheid is om in hun vakantiehuisje op het platteland de frisse lentelucht op te snuiven. Bootbezitters laten hun vaartuigen voor het eerst na de winter te water en de Zweden trekken de natuur in. Het zonnige, warme seizoen staat voor de deur -  de Zweden verwelkomen de Lente als een vriend die ze gemist hebben.

Zin om en Zweedse Pasen te vieren? Hier lees je er meer over:  https://visitsweden.nl/te-doen/cultuur-historie-kunst/zweedse-tradities/meer-tradities/pasen/

Beeldmateriaal van Pasen

Visit Sweden

Anne Tusveld