Kerst vieren op z'n Zweeds

Als de herfst langzaam ten einde loopt, begint voor de Zweden de magie van Kerstmis. Tijd voor kerstmarkten, Zweedse tradities zoals het Sint- Lucia licht festival, feestelijke kerstbuffetten en andere culinaire hoogstandjes die bij de tradities rondom de Kerst horen.  Bezoek Zweden in de witte maanden. Je doet er je kerstinkopen doen en leert meer over de Zweedse kersttradities.

Kerstmarkt Jämtli, Credits: Erik Westberg (Downloaden) Of kies een van de andere rechtenvrije beelden: https://imagebank.sweden.se/my-selections/agfcrok6a

Vanaf eind november, als de nachten korter worden, de vorst en zelfs de sneeuw op de Scandinavische breedtegraden terugkeren, wordt de lucht gevuld met de warmte van kaarslicht en kruidige geuren. Adventskandelaars, versierd met zeven takken en helder verlichte sterren worden overal in Zweden in de vensters voor de ramen geplaatst. Vrienden en familie worden uitgenodigd om glögg - gekruide glühwein met amandelen en rozijnen- te komen drinken. Deze glögg koopt je op de vele kerstmarkten waar ook lokale kunstnijverheid, sieraden, gebreide handschoenen, culinaire specialiteiten en woondecoraties worden aangeboden. Veel restaurants serveren het beroemde Zweedse kerstbuffet "julbord", met specialiteiten zoals gemarineerde haring, zalm, worstjes, gehaktballetjes - natuurlijk, gekookte ham gemarineerd in mosterd en nog veel meer.

Elke school en elk bedrijf in Zweden viert het feest van de heilige Lucia op 13 december die kerstliederen zingt terwijl ze een lange witte jurk draagt en een kroon van kaarsen op haar hoofd. Een zingende stoet van jonge kinderen met kaarsen in de hand volgt haar. Sankta Lucia brengt pepparkakor, gemberkoekjes, en traditionele saffraanbroodjes die lussekatter worden genoemd.

Zweden houden van zingen en wonen in de winter graag concerten bij, die in steden in het hele land worden georganiseerd. De meest geliefde van alle vieringen tijdens de kerstperiode is Saint Lucia, Sankta Lucia, gevierd op 13 december. Je kunt Sankta Lucia concerten op verschillende plaatsen bijwonen, zoals in de verschillende kerken in de steden of in het openluchtmuseum Skansen in Stockholm.

Van noord naar zuid vind je hier een voorproefje van de populairste kerstmarkten in Zweden, zowel in grote steden als in kleine dorpjes: Klik hier voor de volledige lijst.

Mårbacka, Värmland

De kerstmarkt in Mårbacka Minnesgård, wordt gehouden in het historische huis van Selma Lagerlöfs huis, net buiten Sunne, Het is een van de meest populairste kerstmarkten van Zweden. Deze kerstmarkt is de allereerste van zweden – namelijk van 2 tot 5 november aanstaande! Hier koop je de lokale kerstlekkernijen en lokaal Zweedse handwerk direct bij de producten. https://visitvarmland.com/sunne/evenemang/jul-pa-marbacka Geopend: 2 - 5 november 2023

Jamtli, Jämtland

Deze jaarlijkse kerstmarkt in Östersund wordt gehouden in het Jamtli Openlucht Museum,ook wel bekend als het kerstmuseum van Zweden. Ook hier een groot aanbod aan kerstcadeaus en lekkernijen voor op de kersttafel. Meer dan 200 lokale producten uit de regio Jämtland Härjedalend verkopen hier handwerk en lekkernijen. https://www.jamtli.com/aktuellt/events/julmarknad-pa-jamtli/ Geopend: 8-10 december 2023. Vrijdag 8 december 14-20, zaterdag 9 december 11-18, zondag 10 december 11-17

Skansen, Stockholm

Het openluchtmuseum Skansen, ligt in het koninklijke Djurgården (een nationaal stadspark) in Stockholm. Het is al eeuwenlang een belangrijke Zweedse attractie. Hier beleef je een historische kerstmarkt die dateert uit 1903. Je koopt hier handwerk en design, snoep, zelfgemaakte kaarsen en Zweedse kerstcadeaus. En Skansen is veel meer. In het Openluchtmuseum zijn inheemse Zweedse dieren te zien als Wisents, Elanden en wild zwijnen en prachtige historische gebouwen. https://skansen.se/en/see-and-do/holidays-and-traditions/christmas/ Geopend: Elke vrijdag, zaterdag en zondag van 24 november tot 17 december 2023, van 10:00 tot 18:00 uur.

Liseberg, Göteborg

Het pretpark Liseberg in het centrum van Göteborg herbergt de mooist verlichte kerstmarkt van Zweden. Het park is versierd met miljoenen twinkelende lichtjes en meer dan duizend kerstbomen.  Boek hier je Zweedse kerstdiner "Julbord" - een buffet met veel warme en koude gerechten. Ondertussen kun je diezelfde avond de attracties bezoeken of schaatsen.  https://www.liseberg.com/  Geopend: 18-19, 24-26 november en 1-3, 6-10, 13-23, 26-30 december 2023.

Middeleeuws kerstfeest, Gotland

De UNESCO Werelderfgoedstad Visby wordt in december 2023 opnieuw omgetoverd tot een middeleeuwse stad - een prachtige gelegenheid om Gotland te bezoeken. Dit is kerstsfeer in een historische ambiance, met concerten, shows, theaters, glühwein en natuurlijk de kerstmarkt. De kerstmarkt op Gotland  is een groot middeleeuws kerstspektakel. https://gotland.com/besoka-uppleva/jul-pa-gotland/ Geopend: 8 - 10 december 2023.

Huseby Bruk, Småland

In Huseby bezoek je de grootste kerstmarkt van Zweden. Hier vind je een grote verscheidenheid aan exposanten – van ambachtelijk geproduceerde kerstproducten tot  ecologische boerenbedrijven die hun kerstlekkerijnen aanbieden. Elke avond worden 500 Zweedse buitenkaarsen aangestoken en 200 kerstbomen verlicht, wat een fantastische en magische sfeer creëert. De kerstman is uiteraard ook aanwezig en er zijn leuke activiteiten voor het hele gezin. https://husebyjul.se/ Geopend: 11-19 november 2023.

Gratis, rechtenvrije beelden:
Kerstmarkten
St. LUCIA
zweedse kertmaaltijden
Lussebullar, Glögg en pepparkakor en kerstlekkerijen
Kerst; sfeerbeelden en kerstinkopen

Anne Tusveld, PR Manager, Visit Sweden, Amsterdam