• Visit Sweden/

Luxe vakantie met een schoon geweten: West-Zweden lanceert nieuw concept "De klimaatslimme vakantie’

Foto: Inforest

Genieten van een luxe vakantie terwijl je een schoon geweten houdt? De regionale VVV van West-Zweden heeft nu een slimme oplossing. Op 19 juni 2023 lanceren ze het nieuwe concept: "De Klimaatslimme vakantie". Klimaatslimme vakanties bieden toeristen de kans om te genieten van een luxe vakantie, terwijl ze de lokale gemeenschap ondersteunen en hun eigen ecologisch voetafdruk zo klein mogelijk houden. Het toeristenbureau van West Zweden werkt samen met vijf lokale toeristische bedrijven. Ze gaan daarin op een slimme manier - net iets verder- dan andere, duurzame vakantie concepten.

- Met ons nieuwe concept "Klimaatslimme vakantie" willen we laten zien dat het mogelijk is om lokaal te reizen, luxueus te leven en tegelijkertijd ecologisch bewust te zijn. We willen een duurzame, belevenisvakantie bieden waar bezoekers met een schoon geweten van kunnen genieten," aldus  Marie Linde, vicevoorzitter van de VVV van West-Zweden.

De vijf bedrijven in West-Zweden die meedoen aan het duurzame concept zijn Erikson Cottage, Lugnåsberget Ekohotell, Swedish Country Living, Inforest en Dalslands Aktiviteter.  Dit zijn allemaal kleinschalige familiebedrijven en allemaal zo duurzaam mogelijk: van accommodatie en activiteiten tot maaltijden en vervoer.

De kooldioxide-uitstoot van elke accommodatie is berekend met de eigen ontwikkelde klimaatcalculator op https://klimatsmartsemester.se/. De uitstoot per gast per nacht van alle vijf deelnemende accommodaties ligt tussen 0,2 en 1,4 kilo - vergeleken met 6,8 kilo voor een gemiddeld Zweeds hotel. De bezoekers wordt aangeraden om – duurzaam - per trein naar de accommodaties te reizen en ze worden op het treinstation opgehaald voor vervoer met de elektrische auto. Even ter vergelijking: een vlucht van Stockholm naar Londen levert een uitstoot van 383 kg op, naar Gran Canaria 1148 kg en naar Bangkok 2202 kg. Een treinreis van Stockholm naar een van de vijf accommodaties levert tussen de 6 en 9 kilo uitstoot op, uiteraard afhankelijk van waar je heen gaat.

De vijf aanbieders van klimaatslimme vakanties zijn:

Swedish Country Living

Foto: Jonas Ingman/westsweden.com (Download)

Gelegen tussen de bossen met een schitterend uitzicht op het water en gebouwd in een historische setting, staan de onder architectuur gebouwde kluizenaarshuisjes van Swedish Country Living. Een bijzondere natuurervaring. Ze zijn zelfs uitgeroepen tot 'Zweden's meest duurzame ervaring' in 2022.

Arrangement: Verblijf voor 2 nachten in een van de kluizenaarshutten.

• 2 ontbijt, 1 lunchpakket, 2 diners.
  • Eigen badkamer met douche, toilet en oplaadmogelijkheid.
  • Open haard in het huisje, eigen tuinmeubilair en BBQ.
  • Thee, koffie en drinkwater in de hut.
  • Gebruik van kano of kajak incl. gebruik van zwemvest.
  • Transfer van het treinstation Mellerud met elektrische auto (NB Ter plekke kun je je elektrische auto opladen)
  • Boekbaar van april tot september
  • De prijs voor 2 volwassenen is 5000 SEK (ca. 430€) per persoon.

Erikson Cottage

Foto: Jonas Ingman/westsweden.com (Download)

Erikson Cottage is een belevenis op zich. Hier kunnen bezoekers pootjebaden, wandelen en overnachten in glazen huizen in het bos. Erikson Cottage heeft zelfs een eigen bakkerij.

Arrangement: 3 dagen, 2 nachten in een glazen huis.

• Koffie bij aankomst, 2 x ontbijt en 2x diner.
  • Gebruik van kajak en SUP.
  • Boekbaar van 1 mei tot 15 oktober.
  • De prijs voor 2 personen:  Glazen huis ‘Skogen’ of ‘Sjöblicken’ SEK 7300 (ca. 628€), Glashuis ‘Sjön’ SEK 10 500 (ca. 904€). NB. De accommodatie ‘Sjön’ is inclusief een eigen, met hout verwarmde sauna.
  • Er geldt een toeslag van SEK 500 (ca. € 43) voor het ophalen per trein.

Inforest

Foto: Linus Bergman/westsweden.com (Download)

Bij Inforest verblijven bezoekers in kleine huisjes in de bossen buiten Hjo. Je geniet hier van rust en privacy met de natuur als enige buur.

Arrangement: Inforest

• 2 overnachtingen inclusief beddengoed, handdoeken, brandhout en eindschoonmaak.
  • Vervoer van en naar het busstation van Hjo.
  • Boekbaar april-oktober
  • Prijs voor 2 volwassenen vanaf 4980 SEK (ca. 428€) per persoon.

Eco-hotel Lugnåsberget

Foto: André Nordblom/westweden.com (Download)

Het eco-hotel Lugnåsberget is al heel lang een familiebedrijf. Maak een historische excursie, ga kanoën of gewoon lekker ontspannen voor de open haard. In je tuintje grazen schapen en lopen kakelende kippen rond. In de zomermaanden pluk je er de heerlijkste wilde bessen.

Arrangement:

• Accommodatie 2 nachten in een een- of tweepersoonskamer, inclusief beddengoed en eindschoonmaak.
  • Biologisch ontbijt, lunchmand, dinermand met bonensalade en gerookte lam/feta.
  • Toegang tot de sauna en kaarten van de omgeving.
  • Prijs voor 2 volwassenen, 1895 SEK (ca. 163€) per persoon, eenpersoonskamer 2695 SEK (ca. 232€).
  • Extra nacht 800 SEK (ca. 68€) voor een eenpersoonskamer en 1000 SEK (ca. 86€) voor een tweepersoonskamer.

Dalslands Aktiviteter

Foto: Laurence Ogiela/westsweden.com (Download)

Bij Dalslands Aktiviteter woon je in een - onder architectuur - gebouwde glazen huizen midden in de Dalslandse natuur. Op het terrein kun je vissen en zelfs elanden aaien. Maak je eigen maaltijd klaar in de buitenlucht en geniet van een avond onder de sterrenhemel.

Arrangement:

• Accommodatie 3 nachten in een glazen huis aan het meer.
  • Incl. welkomstkoffie, ontbijt, lunch en diner.
  • Toegang tot roeiboot, hengels, zwemgedeelte, barbecueplaats en zaklamp.
  • Buitentoiletten bij de kas, douches en toiletten bij het avonturencentrum op 800 m afstand.
  • Boekbaar van april tot oktober
  • Prijs voor 2 volwassenen vanaf 5645 SEK (ca. 486€) per persoon.

Uiteraard zijn al deze accommodaties klimaatvriendelijk. De huizen hebben zonnepanelen en maken gebruik van groene elektriciteit. Ze zijn gebouwd van gerecyclede bouwmaterialen en hout uit eigen bos. Ze maken gebruik van eigen bronwater, compostering, afvalscheiding en natuurvriendelijke schoonmaakmiddelen. Het gebruik van eigen biologisch verbouwde groenten en vlees of die van naburige boerderijen in de buurt versterkt deze duurzame manier van leven.

Als je deze klimaatvriendelijke accommodaties bezoekt dan doe je jezelf en het milieu een plezier tijdens je groene vakantie. Ter plekke lever je een actieve bijdrage aan de vermindering van je eigen ecologische voetafdruk. Uiteraard staat ook genieten centraal. De natuurlijke omgeving van deze prachtige, landelijk gelegen plekken is namelijk ideaal voor buitenactiviteiten zoals wandelen, fietsen en kajakken. Dankzij de weidse natuur en het beroemde Zweedse ´Allemansrätt´, het recht op openbare toegang, geniet je van outdoor activiteiten in harmonie met de natuur waardoor je blijvende herinneringen creëert.

Andere, algemene tips voor een klimaatvriendelijke vakantie zijn:

• Gebruik indien mogelijk liever milieuvriendelijkere vervoersmiddelen zoals treinen of bussen in plaats van vliegtuigen. Compenseer indien nodig voor CO2-uitstoot. Gebruik bij voorkeur lokaal openbaar vervoer.

• Overweeg om in het laagseizoen te reizen. Het vermijden van piekreistijden kan verkeersinfarcten en de impact op het milieu verminderen. Je profiteert dan van lagere prijzen en ervaart de bestemming in een rustigere sfeer.

• Vermijd plastic voor eenmalig gebruik en neem herbruikbare waterflessen, stoffen tassen en etensbakjes mee. Dus vergeet je waterfles niet! In Zweden kun je overal zonder probleem kraanwater drinken.

• Steun de lokale economie door onder andere in duurzame accommodaties te verblijven, in lokale restaurants te eten, lokale producten en souvenirs te kopen waarmee je lokale kunstenaars en regionale ambachten steunt.

• Kies voor milieuvriendelijke activiteiten tijdens de vakantie, zoals wandelen, fietsen, kajakken, baden in het bos of vogels spotten. Vermijd activiteiten die de natuurlijke omgeving vervuilen, zoals jetskiën of off-road rijden.

• En last but-not-least: motiveer je medereizigers om ook klimaatvriendelijke beslissingen te nemen.

Meer informatie over dit initiatief vind je op: https://www.vastsverige.com/en/travel/climate-smart-holidays/

Nog meer redenen voor een reis naar West-Zweden en Göteborg vind je hier online: https://visitsweden.nl/bestemmingen/zuid-zweden/regio-west-zweden/

Anne Tusveld, PR Manager, Visit Sweden, Amsterdam

anne.tusveld@visitsweden.com, t: +31(0)6 53244305

Visit Sweden is de officiële vertegenwoordiging van de Zweedse regering in de Benelux om Zweden als toeristische bestemming in de markt te zetten. Onze visie is om Zweden in 2030 de meest duurzame en aantrekkelijke reisbestemming ter wereld te maken. Een duurzame reisbestemming gebaseerd op innovatie. Meer dan ooit moeten doelgerichte reizen zinvol en bewust zijn. Ze moeten duurzame waarde creëren voor onze gasten, de lokale gemeenschap en onze planeet. Welkom in Zweden.