Negen goede redenen om te gaan kamperen in Zweden

Ben je benieuwd waarom Zweden zo’n fijne kampeerbestemming is? We hebben hieronder 9 redenen op een rij gezet waarom je voor Zweden moet kiezen. Het land is meer dan alleen een kampeerbestemming: het is een groot avontuur.

Foto: Roger Borgelid/imagebank.sweden.se (Download)

Van de indrukwekkende middernachtzon in Lapland tot de hondvriendelijke campings. Betaalbaar kamperen en de lange, eindeloze zomeravonden maken Zweden tot een droombestemming voor gezinnen, natuurliefhebbers en avonturiers. Hier vind je rust, natuur en een groot aanbod aan activiteiten en Zweedse gastvrijheid. Kortom alles wat een kampeerder wil. Hieronder negen redenen waarom Zweden het ultieme kampeerparadijs is:

Het goedkoopste kampeerland van Europa: Zweden is door de ADAC, de Duitse ANWB opnieuw uitgeroepen tot het goedkoopste kampeerland van Europa. Met gemiddeld slechts 39 euro per nacht voor een gezin, is kamperen in Zweden echt een koopje vergeleken met vele andere Europese bestemmingen.

Grote verscheidenheid aan campings: Met meer dan 450 campings en een keuze uit 75.000 kampeerplaatsen en 9.000 vakantiehuisjes biedt Zweden een breed scala aan accommodatiemogelijkheden, van eenvoudig kamperen tot luxe glamping. Zweden biedt een verscheidenheid aan opties, van rustieke houten hutten tot volledig uitgeruste vakantiehuisjes met uitzicht op zee. En meestal vind je wel ergens een plekje.

De middernachtzon in Lapland: Het unieke fenomeen van de middernachtzon in Zweeds Lapland zorgt voor onvergetelijke momenten onder de schijnbaar eindeloze zon. Als dag en nacht in elkaar overgaan, verdrijft het bijna constante daglicht de duisternis. Het unieke, wilde landschap krijgt dan een bijna onwerkelijke dimensie die je echt zelf moet beleven.

Hondvriendelijke omgeving: Bijna 200 hondvriendelijke campings in het hele land verwelkomen viervoeters en zorgen ervoor dat het hele gezin zich samen kan vermaken. Gelukkig zijn er in Zweden ook talloze accommodaties, restaurants en plaatsen waar honden welkom zijn.

Puur natuur: In Zweden is twee-derde van het grondoppervlak bedekt met bos. Een unieke kans om weer in contact te komen met de natuur. Of je nu aan de kust kampeert of ergens  in het bos, de natuur is altijd voel- en hoorbaar aanwezig. Alleen al langs de 1400 kilometer lange Zweedse oostzeekust vind je overal wel een camping.

Vanlife: Zweden heeft alles in huis wat vanlife zo onweerstaanbaar maakt: de nabijheid van de natuur en de vrijheid om daar van te mogen genieten. Naast speciale, officiële parkeerplaatsen  voor campers zijn er ook tal van fijne campings waar je rust en afzondering vindt. Maar let op: het Zweedse allemansrecht geldt niet voor gemotoriseerde voertuigen. Wildkamperen met gemotoriseerde voertuigen en rijden op onverharde oppervlakken is verboden.

Milde zomers en eindeloze dagen: De Zweedse zomer is niet alleen mild, maar ook eindeloos lang. Met tot 20 uur daglicht in het hoogseizoen is er genoeg tijd voor heerlijke buitenactiviteiten zoals peddelen, fietsen en wandelen.

Pluk je eigen maaltijd in de natuur:  Dankzij het allemansrecht in Zweden kun je in de herfst heerlijke bessen en paddenstoelen plukken om te genieten van een echt feestmaal uit de natuur. Terwijl Zwitserland goudreserves heeft, is de echte schat in Zweden de cantharel, ook wel bekend als het "goud van het bos". Elke herfst gaan mensen op zoek naar deze gouden paddenstoelen, die overal in de bossen te vinden zijn. Een luxe van een ander soort.

Perfect voor families met kinderen:  Zweden is een echte familiebestemming met een groot aanbod aan accommodaties die geschikt zijn voor gezinnen. Het zijn echte buitenvalkanties met natuurbelevenissen zoals elandensafaries, vlottenbouwen, goudwassen, klimmen op rotsen, vissen, zwemmen en af en toe een bezoek aan een stadje. Van de zuidelijkste regio Skåne tot Noord-Lapland zijn er tal van campings die speciaal zijn afgestemd op de behoeften van gezinnen en die focussen op activiteiten voor kinderen.

MEER OVER KAMPEREN IN ZWEDEN

Anne Tusveld, PR Manager, Visit Sweden, Amsterdam

anne.tusveld@visitsweden.com, t: +31(0)6 53244305

Visit Sweden heeft een officieel nationaal mandaat van de Zweedse overheid om Zweden als reisbestemming te promoten. Onze visie is dat Zweden in 2030 de meest duurzame en aantrekkelijke reisbestemming ter wereld is. Meer dan ooit moet doelgericht reizen zinvol en bewust zijn en blijvende waarde creëren voor onze gasten, de lokale gemeenschap en onze planeet. Visit Sweden is een staatsbedrijf met ongeveer 50 werknemers over de hele wereld. https://corporate.visitsweden.com