Nieuwe fietsroute verbindt West-Zweden met Värmland

Stockholm, 26 juli 2024 - Zweden telt sinds juni van dit jaar een nieuwe regionale fietsroute, Lelångenleden. De fietsroute is 180 kilometer lang en loopt van de zee in Uddevalla langs de meren in Dalsland naar de bossen van Årjäng in Värmland. De route volgt kronkelende paden langs het Dalslandkanaal, door diepe bossen en langs charmante plattelandsstadjes met gezellige cafés en bezienswaardigheden. Delen van het fietspad lopen over het talud van de in onbruik geraakte Lelången-spoorweg. De helft van de route bestaat uit verharde grindpaden met weinig verkeer. Hierdoor is het gemakkelijk toegankelijk en aangenaam om te fietsen. De belangrijkste partners zijn Visit Värmland, Visit Dalsland, de regio Värmland, de Zweedse vervoersdienst en het bureau voor toerisme van West-Zweden. Het doel van de route is om het regionale toerisme te promoten en Zweden te positioneren als eersteklas bestemming voor fietsliefhebbers. Linus Kron, CEO van Västkuststiftelsen, benadrukt het belang van het pad: “Lelångenleden is een belangrijke schakel tussen Västra Götaland en Värmland en opent nieuwe mogelijkheden voor fietsliefhebbers om hier hun vakantie door te brengen.”

Foto: Jonas Ingman/westsweden.com (Download)

Lelångenleden heeft een lengte van 180 kilometer en is verdeeld in vier etappes, die geschikt zijn voor zowel langere tochten als kortere dagtochten. De route bestaat voor de helft uit grind en voor de helft uit asfalt over verkeersarme wegen en fietspaden. De route biedt flexibele start- en eindpunten en talloze mogelijkheden voor dagtochten of langere fietstochten. De route moet tegen het einde van de zomer van 2024 volledig bewegwijzerd zijn. Om veiligheidsredenen wordt aangeraden een helm te dragen, de verkeersregels te volgen en voorbereid te zijn op wisselende weersomstandigheden. Het is aan te raden om water, snacks en een reparatieset voor lekke banden mee te nemen. Er zijn talloze activiteiten langs de route, van spannende museumbezoeken en ontspannende pauzes in cafés tot elandparken, verfrissende zwempartijen, kanoën, vissen en overnachtingen in gezellige (woonboot)hotels of op idyllische campings. Ten noorden van Uddevalla ligt de badplaats Bjursjön, een van de mooiste meren langs de route met een zandstrand, aanlegsteiger en sanitaire voorzieningen. Het charmante dorpje Bäckefors in Dalsland staat bekend om zijn rijke industriële erfgoed en de kleine brouwerij Brukskällan, die ambachtelijk bier produceert en gezellige kroegavonden organiseert. Läxsjöns Camping & Friluftsgård is een ideale plek om te verblijven, vooral voor gezinnen met kinderen, en biedt veel activiteiten zoals minigolf en kanoën. De kerk van Vårvik is prachtig gelegen op een klein eiland in de rivier de Västra Silen en nodigt je uit voor een korte pauze. Bij Gustavfors Alcatraz Aktivitetscenter kun je over de brug fietsen, genieten van een fika, zelfgemaakte pizza proberen of overnachten in de jeugdherberg. Alcatraz is ook de ideale plek om kano's te huren en een paar uur te peddelen op de meren van Dalsland. Lelångenleden heeft voor elk wat wils, van ervaren fietsers tot gezinnen die op zoek zijn naar een leuk dagje uit.

Ter informatie: Een regionale fietsroute is vooral geschikt voor korte fietsvakanties of dagtochten. De route moet tussen de 65 en 200 kilometer lang zijn en het begin- en eindpunt moeten bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. De route moet voldoen aan verschillende criteria van de Zweedse vervoersdienst (Trafikverket). De route moet onder andere veilig zijn voor fietsers, aantrekkelijke natuurlandschappen en excursiebestemmingen bieden, goed bewegwijzerd zijn en duidelijk beschreven zijn met een kaart en routebeschrijving. De route kan ook dienen als verbinding tussen verschillende nationale fietsroutes. Alle nationale en regionale fietsroutes worden onderworpen aan een testprocedure. Dit zorgt ervoor dat ze voldoen aan de eisen (veiligheid, kwaliteit en bewegwijzering). Het proces om erkend te worden als fietsroute duurt ongeveer twee jaar en de status wordt regelmatig herzien.

Meer informatie: https://www.vastsverige.com/en/dalsland/leder/lelangenleden/

Persfoto's: https://vastsverige.imagevault.se/myselection/index/net76vecha

Visit Sweden AB

PR-afdelning

Slussplan 9

Stockholm 11130

media@visitsweden.com

www.visitsweden.nl

Visit Sweden heeft een officieel nationaal mandaat van de Zweedse overheid om Zweden als reisbestemming te promoten. Onze visie is dat Zweden in 2030 de meest duurzame en aantrekkelijke reisbestemming ter wereld is. Meer dan ooit moet doelgericht reizen zinvol en bewust zijn en blijvende waarde creëren voor onze gasten, de lokale gemeenschap en onze planeet. https://corporate.visitsweden.com Welkom in Zweden.