Pop Up design week Stockholm: 'the places to be' voor design liefhebbers

DOWNLOAD

Scandinavisch design kenmerkt zich door de combinatie van minimalisme en functionaliteit met stijl en innovatie. Stockholm Design Week keert terug met een speciale pop-up editie van 5 t/m 9 september 2023.  Tijdens de Design Night op 7 september openen designstudio's, showrooms en galerieën in de hele stad hun deuren voor het publiek. Alle deelnemende winkels staan vermeld in de Stockholm Design Week-app. Tijdens het vijfdaagse evenement geeft de Stockholm Design Week een voorproefje van de Stockholm Furniture Fair, die in februari 2024 plaatsvindt. De Design Week is voor iedereen toegankelijk en biedt een platform om te netwerken, nieuwe producten te presenteren en ideeën uit te wisselen. Tot de reeds geregistreerde deelnemers behoren merken als Swedese, Ogeborg en Astrid, maar ook ontwerpers en studio's als Nick Ross, Gustaf Westman en Axel Wannberg. Hanna Nova Beatrice, directeur van de Stockholm Design Week en Stockholm Furniture Fair, legt uit: "De herfst Design Week is een gelegenheid om te netwerken, lezingen te geven en nieuws te beleven in een andere omgeving dan op de beurs. We zien dit als een dynamische manier om de industrie samen te brengen en kennis te delen." Voor een stijlvol verblijf in Stockholm verblijf je in een van de vele designhotels die de stad rijk is. De Scandinavische designstijl wordt gekenmerkt door helderheid en een minimale aanpak. Er wordt gebruik gemaakt van natuurlijke materialen zoals hout en beton. Functionaliteit ontmoet innovatief design. Kamers zijn vaak wit of gebroken wit om de schoonheid van het meubilair en de designelementen te benadrukken en de kamers ruimtelijker te laten aanvoelen dankzij het natuurlijke licht - een waardevol aspect in een regio waar daglicht soms beperkt is. Zweedse design is de afgelopen jaren steeds meer ontwikkeld en maakt nu vaak gebruik van levendige kleuren en contrasterende vormen en duurzame materialen. Veel hotels in Stockholm hebben deze filosofie overgenomen.

Zeven uitstekende designhotels in Stockholm:
- Ett Hem: The place to be - als je op zoek bent naar een comfortabel hotel waar je je thuis voelt. Ett Hem is een gezellig luxe hotel verspreid over drie oude herenhuizen in het centrum van Stockholm. In juli werden drie nieuwe appartementen opgeleverd in Ett Hem, elk met een eigen, prachtig bewerkte toegangsdeur. Deze compacte appartementen zijn opzettelijk ontworpen om overdreven proporties te vermijden (de grootste meet iets meer dan 74 vierkante meter). Ze zijn voorzien van een zorgvuldige selectie van vintage en hedendaagse Scandinavische en internationale designelementen.

- HOBO Hotel: een centrale ontmoetingsplaats in Stockholm. Het interieurontwerp van het HOBO sluit aan bij de ongedwongen alledaagse aspecten van Scandinavisch design. De bar op het dak -TAK- is een populaire plek in de zomer.

- Hotel Skeppsholmen: combineert 300 jaar oude architectuur met moderne designelementen. Het 18e-eeuwse gebouwencomplex waarin Hotel Skeppsholmen is gevestigd, is oorspronkelijk gebouwd als kazerne voor de elitetroepen van koning Karel XII. Gasten ontdekken hier materialen en details  die zijn overgenomen van andere oude gebouwen in Zweden.

- Nobis Hotel at Norrmalmstorg: verwelkomt sinds 2010 gasten met een interieur dat moderne luxe en klassieke elegantie combineert. Het gebouw zelf heeft een lange en bewogen geschiedenis. Hier vond in 1974 onder andere de beruchte overval op Norrmalmstorg plaats, waar de term "Stockholm-syndroom" vandaan komt.

- NOFO Hotel: Een divers en trendy hotel in de wijk Södermalm. Elke kamer is uniek en straalt een andere sfeer uit. Daarnaast is er voor elke verdieping een uitgewerkt  muziekconcept. Hoogtepunt: de wijnbar met de indrukwekkende wijnkelder.

- Nordic Light Hotel: Begin 2018 heropend. De Scandinavische lihctfilosofie loopt als een rode draad door de 159 kamers en tien suites. Het nieuwe interieurontwerp is tot stand gekomen in samenwerking met tien ontwerpers die het typisch Scandinavische design ieder op hun eigen wijze  in perfectie hebben uitgewerkt.

- Radisson Collection Strand Hotel: Gebouwd in 1912 in de aanloop naar de Olympische Spelen in Stockholm in het voormalige magazijn van de metaalpoederfabrikant Höganäs AB. Het werd een regelmatige ontmoetingsplaats voor de muziekindustrie en naar verluidt waren hier de favoriete hotels van Greta Garbo en Ingrid Bergman gevestigd. Recentelijk hebben Frank Sinatra, Lady Gaga en Zara Larsson hier gelogeerd. In 2017-2018 werd het hotel volledig gerenoveerd en gemoderniseerd met een eigentijds Scandinavisch interieur.

Een stijlvol verblijf in Stockholm rond je af met een bezoek aan al even stijlvolle restaurants:
- Adam/Albin Restaurant: Opgericht door de twee Michelin-sterrenchefs Adam Dahlberg en Albin Wessman. je geniet hier van een 5-gangen menuconcept dat zich richt op eenvoud en duurzaamheid en waarbij de culinaire ervaring centraal staat.
- Frantzén Restaurant: De Zweedse chef Björn Frantzén heeft hier een uitzonderlijke culinaire ervaring gecreëerd met drie Michelinsterren. De 23 gasten wisselen steeds - tijdens het menu - van kamer en verdieping. Het restaurant is gevestigd in een gerenoveerd 19e-eeuws herenhuis.
- Portal: Een intiem en informeel restaurant met een ambitieus concept. De bekroonde chef-kok Klas Lindberg biedt hier een culinaire ervaring met veel hart en plezier.
- Restaurang AG: Sinds de opening in 2011 een populaire ontmoetingsplek. De specialiteit van het huis is vlees. Dit wordt ter plekke mals gemaakt in een grote koelkast die zichtbaar is vanuit de eetruimte.

- Fotografiska: De beste manier om je bezoek aan het beroemde museum af te sluiten is met een diner in het al even beroemde en bekroonde restaurant. Het overwegend vegetarische menu bestaat uit seizoensgebonden en lokaal geproduceerde groenten, aangevuld met smaken uit het dierenrijk. Vlees, vis, gevogelte of zeevruchten zijn er verkrijgbaar als optie of bijgerecht. Het restaurant streeft ernaar om nul afval te produceren en kreeg in 2020 het duurzaamheidscertificaat van de Michelingids.
- Restaurant Oxenstiernan: Gevestigd in een prachtig 17e-eeuws herenhuis vlakbij het Zweeds Historisch Museum. Design speelt een belangrijke rol, met prominente Zweedse ontwerpers die bijdragen aan een elegante maar eenvoudige culinaire ervaring.
- Tak: Gelegen in het hart van de stad, op slechts een korte wandeling van Sergels Torg. Tak is zowel een restaurant als een bar op het dak. Het menu combineert Japanse technieken en Zweedse ingrediënten met een prachtig uitzicht over het centrum van Stockholm.

-De Veranda in het Grand Hotel: een internationale ontmoetingsplaats waar die 365 dagen per jaar ontbijt, lunch en diner wordt geserveerd. Dit is een van de weinige restaurants in Stockholm waar je bijna het hele jaar door een echte Zweedse smörgåsbord eet.
- Woodstockholm: Een meubelwinkel, eetbar en bistro in één. Woodstockholm biedt een regelmatig wisselend menu met de nadruk op biologisch geproduceerde gerechten en wijn. Klein en populair.

Na een stijlvol verblijf in Stockholm mag je zeker niet missen om wat klassiek Zweeds design op te pikken. Souvenirwinkelen van een bijzondere soort. Stijlvol, duurzaam en uniek. Bijvoorbeeld bij:
- Designtorget
- Carl Malmsten
- Svenskt Tenn
- Norrgavel
- Design Market Sthlm
- DesignHuis Stockholm

Anne Tusveld, PR Manager, Visit Sweden, Amsterdam

anne.tusveld@visitsweden.com, t: +31(0)6 53244305

Visit Sweden is de officiële vertegenwoordiging van de Zweedse regering in de Benelux om Zweden als toeristische bestemming in de markt te zetten. Onze visie is om Zweden in 2030 de meest duurzame en aantrekkelijke reisbestemming ter wereld te maken. Een duurzame reisbestemming gebaseerd op innovatie. Meer dan ooit moeten doelgerichte reizen zinvol en bewust zijn. Ze moeten duurzame waarde creëren voor onze gasten, de lokale gemeenschap en onze planeet. Welkom in Zweden.