Stilte ..... maar dan anders

"Stilte reizen" is een nieuw concept in een steeds veranderend reislandschap. Een verfrissende trend, een digitale detox als tegenhanger van de drukte van het huidige leven. Volgens de Conde Nast Traveller worden stilte reizen naar rustige plekken in de natuur, zonder te veel mensen, zonder te veel geluid steeds populairder. Reizigers zijn steeds vaker op zoek naar ervaringen waar ze echt van bijkomen, zonder dat ze een vakantie nodig hebben om bij te komen van hun vakantie.

Bergaliv Loft House, een uitje op de berg Åsberget. Martin Edström/imagebank.sweden.se (Download)

Zweden staat bekend om zijn ongerepte natuur, weidsheid, serene wildernis en toewijding aan duurzaamheid. Het is dan ook een ideale bestemming voor wie op zoek is naar stilte en de hernieuwde energie die dat biedt.  Hieronder een overzicht van de beste stille reiservaringen van Zweden, waar het gefluister van de natuur en de rust van de omgeving centraal staan. Plekken die onvergetelijke momenten van innerlijke rust en bezinning creëren.

Aurora Safari en drijvend safarikamp

De Arctische regio Zweeds Lapland is zeer bijzonder in de zomermaanden. Van begin juni tot half juli ervaar je er de middernachtzon, waarbij de zon 24 uur per dag schijnt. Daardoor word je nog meer een met de natuur om je heen. Na half juli start het plukseizoen voor bessen en paddenstoelen. Eind augustus keert het noorderlicht terug voor een prachtige herfstervaring met langere dagen vol prachtige kleuren en nachten die donker zijn en zonder lichtvervuiling, zodat je het noorderlicht op zijn mooist beleeft.

Arctisch toevluchtsoord

Artic Retreat ligt diep verscholen in de Råne vallei, in het bos aan een rivier. Hier verblijf je in luxe blokhutten in de natuur. Warme gastvrijheid en heerlijke lokale gerechten maken deze retraite een groot genieten. Je komt tot rust in de schoonheid en de stilte van de natuur om je heen.

Vildmarksbyn (Wildernisdorp)

Eden Wilderness Village ligt midden in een bos in een beschermt natuurgebied in de provincie Värmland. Dit is de plek van magische bossen, meren en watervallen. Je slaapt hier in een wildernishut, bereid je eigen eten boven een open vuur, wandelt in de diepe bossen en neemt een sauna onder een sterrenhemel. Sommigen komen hier voor de ontspanning en het relaxen, anderen om het avontuur van hun leven te beleven.

Väderöarnas Värdshus (Herberg van de Weereilanden)

Ver in zee op een eiland ligt Väderöarnas Värdshus. Een adembenemend mooie oase midden op zee met 22 hotelkamers en 53 bedden. Väderöarna ("De Weereilanden") is een van de meest westelijke eilandengroepen van Zweden, gelegen  in de archipel van West-Zweden. Hier ga je heen om te wandelen, zwemmen, zeehonden en zeevogels te spotten en om te genieten van echt verse zeevruchten.

Dalsland Stugbåtar (Drijvende Huisjesboten)

Je eigen rode huisje in Zweden maar dan op het water en bovendien verplaatsbaar: dat is het unieke concept van Stugbåtar. Dit is meer dan alleen een woonboot. Je verkent de meren met je eigen huisje achter je boot en breng tijd door in de natuur. Je kiest zelf de plek uit waar je wilt overnachten.

Guide to Silence

De guide to silence van Stockholm is een gids met gebieden en plekken in de stad die een stilte en groenbeleving bieden. De gids presenteert 19 parken, waaronder 11 natuurgebieden met 65 wandelroutes. Dit zijn de mooiste en stilste: Aluddsparken bij Stora Essingen, een klein groen park met een fantastisch uitzicht op het Mälarmeer gelegen aan het uiteinde van Stora Essingen en beschermd tegen het lawaai van de stad. En Sinnenas trädgård (Tuin van de zintuigen) een oase van rust en groen midden in de grote stad. Hier beleef je geuren, kleuren, kabbelend water en knisperend grind onder de voeten in deze weelderige stadstuin. Deze tuin heeft een therapeutische waarde. Sinnenas trädgård is kwaliteit van leven. De gids is gratis.

Op aanvraag zijn persbeelden voor al deze stille bestemmingen zijn beschikbaar.

Andere prachtige stille accommodaties zijn onder andere:

Hyssna Forest Resort - Dicht bij de natuur, een met timmerwerk gebouwde, duurzame accommodatie in het bos van een oude familieboerderij in West-Zweden.

Inforest -  Verblijf off-grid in de bossen van West-Zweden

Sju Sjöar (7 meren)

Sju Sjöars ligt aan het einde van de weg in een prachtige vallei met rust en natuur direct voor de deur. Hier geniet je van de natuur in al haar pracht, ver weg van de dagelijkse stress. Hier gaat het om genieten, rust en creativiteit.

Pevon Ecoturisme

Midden in het natuurreservaat Vättlefjäll ligt ”Björsjöås Vildmark" bij een historische boerderij. De tenten staan midden in het bos.

Swedish Country living
Dit is de luxe van rust en comfort. Je geniet hier van duurzaam voedsel dat veelal lokaal geproduceerd is. Hier ga je even off-grid met je favoriete persoon. Meer heb je niet nodig. Voor grote gezinnen is er een volledig uitgerust groot landhuis ter beschikking en voor stelletjes zijn er de intieme off-grid huisjes.

MEER BEELDMATERIAAL

Anne Tusveld, PR Manager, Visit Sweden, Amsterdam

anne.tusveld@visitsweden.com, t: +31(0)6 53244305

www.visitsweden.nl