Stockholm presenteert “Money on the Wall: Andy Warhol” in het Spritmuseum

Hoever mag kunst gaan als het om geld draait? De nieuwe tentoonstelling "Money on the Wall: Andy Warhol" in het Spritmuseum in Stockholm biedt verrassende antwoorden – en toont Warhols unieke benadering van consumptie en kapitaal. Gecureerd door een van de belangrijkste Warhol-experts, belooft de tentoonstelling nieuwe inzichten in zijn creatieve wereld.

Het Spritmuseum presenteert de tentoonstelling "Money on the Wall: Andy Warhol", gecureerd door Blake Gopnik, een van de meest vooraanstaande Warhol-experts ter wereld. Centraal staat Warhols concept van "Business Art" – "de stap die na de kunst komt". Warhols relatie met geld en de consumptiemaatschappij was cruciaal voor zijn artistieke werk, en de dollarbiljetten werden al vroeg een van zijn iconische motieven. Al in 1961, toen Warhol de Pop Art-beweging lanceerde, speelde hij met het idee dat hij actief deelnam aan de kapitalistische waarden van de cultuur die hij afbeeldde. In de late jaren '60 was Warhol niet alleen deel van de consumptiemaatschappij, maar ook een pionier van een nieuwe stroming in de conceptuele kunst, die financiële instrumenten als artistieke middelen gebruikte.

Foto: Fotograaf onbekend, Andy Warhol, jaren 1950 (Download)

De tentoonstelling begint met een blik op Warhols werk als reclamegrafisch ontwerper in de jaren '50 en gaat vervolgens over naar zijn klassieke Pop-Art werken, die economische, commerciële en kapitalistische thema’s behandelen. Een van de hoogtepunten is "Soap Opera", een vroeg werk dat echte televisiecommercials combineert met geïmproviseerde scènes uit zijn directe omgeving. De tentoonstelling bevat ook Warhols commerciële werk, zoals zijn videoreclames voor diverse producten, en stukken waarin hij optrad als model, filmmaker of restauranthouder. Naast Warhols werk worden er ook werken getoond van kunstenaars zoals Yves Klein, Chris Burden en Lee Lozano, die eveneens economische thema's in hun kunst hebben verwerkt. Hedendaagse kunstenaars zoals Takashi Murakami, Andrea Fraser en het kunstcollectief MSCHF zetten Warhols erfgoed voort en behandelen soortgelijke thema's.

"Deze werken geven een nieuw perspectief op Warhols commerciële fase in de jaren '70 en '80", legt Mia Sundberg, curator van het Spritmuseum, uit. Blake Gopnik, die in 2020 een uitgebreide biografie van Warhol publiceerde, heeft jarenlang diepgaand archiefonderzoek verricht en interviews afgenomen met talloze tijdgenoten van Warhol om de oorsprong van zijn baanbrekende kunstvormen vast te leggen.

Data: 18 oktober 2024 tot 27 april 2025

Kunstenaars: Genpei Akasegawa, Chris Burden, Ed Keinholz, Lee Lozano, Robert Morris, Takashi Murakami, Darren Bader, Andrea Fraser, Jens Haaning, Mason Rothschild, Bernar Venet, Carey Young, Andy Warhol, het kunstcollectief MSCHF.

Het Spritmuseum op Djurgården in Stockholm is een interactief museum dat zich richt op de Zweedse drinkcultuur en dat de gerenommeerde Absolut Art Collection herbergt. Meer info op: https://spritmuseum.se/en/

Visit Sweden AB
PR-afdelning Benelux
Slussplan 9
Stockholm 11130
media@visitsweden.com

www.visitsweden.nl

Visit Sweden is een door de Zweedse overheid beheerd marketingbedrijf. Het is een nationale toeristische organisatie die de bestemming Zweden promoot om de aantrekkelijkheid van het land te vergroten, wat bijdraagt aan de toeristische consumptie, exportinkomsten en werkgelegenheid. Visit Sweden werkt samen met de Zweedse toeristische sector om de meest gewenste doelgroepen voor langdurig, duurzaam toerisme effectief te bereiken. Visit Sweden is gevestigd in Stockholm met lokale vertegenwoordiging in verschillende buitenlandse markten. www.visitsweden.com/corporate

Deze inhoud kan vertrouwelijk zijn, neem contact op met de afzender en verwijder de mail als deze opduikt waar hij niet hoort. We handelen volgens GDPR. Lees meer op https://visitsweden.com/personal-data-policy/

Quotes

Deze werken geven een nieuw perspectief op Warhols commerciële fase in de jaren '70 en '80.
Mia Sundberg, curator van het Spritmuseum