Truffelkoorts op Gotland

Het grootste eiland in de Oostzee verbergt een culinair geheim dat fijnproevers en gastronomische liefhebbers betovert: op Gotland gedijen truffels – een exclusieve delicatesse – perfect dankzij de unieke bodem en het klimaat van het eiland. Het 'zwarte goud van de keuken' heeft hier zelfs een eigen festival

Van half oktober tot half november (11.10.-17.11.2024) wacht bezoekers een scala aan activiteiten, variërend van truffeljachten met speciaal getrainde honden tot kookworkshops en culinaire truffelmenu’s in de beste restaurants van het eiland. Verschillende gerenommeerde restaurants hebben zich het afgelopen jaar bij het festival aangesloten, wat de voortdurende groei van het evenement aantoont en het nog aantrekkelijker maakt voor fijnproevers en truffelliefhebbers. Niet alleen op Gotland, maar ook op het vasteland wordt de kostbare Bourgondische truffel gewaardeerd – een van de grootste afnemers is de beroemde chef-kok Mathias Dahlgren uit Stockholm.

Foto: Region Gotland (Download)

Een hoogtepunt dat niet gemist mag worden, is de jaarlijkse benoeming van de 'Truffelchef'. Deze titel wordt in oktober toegekend aan een uitzonderlijke chef-kok die de truffel met zijn vakmanschap en creativiteit centraal stelt in zijn keuken. In de afgelopen jaren is deze eervolle titel steeds vaker toegekend aan gerenommeerde topchefs – een ontwikkeling die ook in 2024 met spanning en hongerige magen wordt verwacht.

De festiviteiten bereiken hun hoogtepunt in midden november (15.-17.11.) met een sfeervol programma: truffeljachten voor twee- en viervoeters in Visby, interessante seminars over truffelteelt, een truffelmarkt, Truffel-After-Work en de feestelijke benoeming van de Truffelchef in het Donnerska huis. Het culinaire hoogtepunt is een exclusief zesgangendiner in het Clarion Hotel Wisby, bereid door de beste chefs van de organisatie „Kulinariska Gotland“.

Tickets zijn online verkrijgbaar vanaf 200 SEK (ongeveer €18) bij Gotlands Tryffelfestival en Destination Gotland.

Viveca Burkhardt, Global PR Manager bij Visit Sweden, legt uit: „Het Truffelfestival is een waar hoogtepunt voor alle zintuigen. Bezoekers kunnen genieten van culinaire hoogtepunten en natuurgerichte ervaringen – van de spannende truffeljacht tot creatieve menu's. Met de verkiezing van de 'Truffelchef' wordt het festival passend afgesloten.“

Gotland blijft een onmisbare bestemming voor fijnproevers die de veelzijdigheid van de truffelwereld willen ontdekken te midden van het adembenemende landschap van het eiland. Bovendien zet het eiland zich steeds meer in voor het promoten van duurzame toerismeconcepten. Met het initiatief Sustainable Plejs richt Gotland zich niet alleen op culinaire schatten, maar ook op een verantwoorde en op de toekomst gerichte ontwikkeling van het toerisme. Tot 2026 ondersteunt dit project kleine en middelgrote bedrijven bij het integreren van ecologische, sociale en economische duurzaamheid in hun bedrijfsmodellen.

Vooruitblik: Hansedagen 2025 in Visby
Een ander groot evenement in Visby vindt plaats van 5 tot 8 juni 2025: de Hansedagen, waar meer dan 100 steden uit verschillende Hanzestaten – waaronder Duitsland, Polen, Nederland en de Baltische staten – vertegenwoordigd zullen zijn. https://www.hanse.org/en

Meer informatie:

Persfoto's Gotland:

Visit Sweden AB
PR-afdelning Benelux
Slussplan 9
Stockholm 11130
media@visitsweden.com

www.visitsweden.nl

Visit Sweden is een door de Zweedse overheid beheerd marketingbedrijf. Het is een nationale toeristische organisatie die de bestemming Zweden promoot om de aantrekkelijkheid van het land te vergroten, wat bijdraagt aan de toeristische consumptie, exportinkomsten en werkgelegenheid. Visit Sweden werkt samen met de Zweedse toeristische sector om de meest gewenste doelgroepen voor langdurig, duurzaam toerisme effectief te bereiken. Visit Sweden is gevestigd in Stockholm met lokale vertegenwoordiging in verschillende buitenlandse markten. www.visitsweden.com/corporate

Deze inhoud kan vertrouwelijk zijn, neem contact op met de afzender en verwijder de mail als deze opduikt waar hij niet hoort. We handelen volgens GDPR. Lees meer op https://visitsweden.com/personal-data-policy/