Waarom Zweden de perfecte bestemming is voor soloreizigers

Zweden is de perfecte bestemming voor soloreizigers die avontuur en "me-time" willen combineren. Met gemakkelijk toegankelijke natuur, veilige omgeving en hartelijke inwoners biedt Zweden het ideale decor voor individuele ontdekkingen en pure ontspanning.

Stockholm, 15. Juli 2024 - Soloreizen zijn in opkomst: de zoekopdrachten naar "solo travel" zijn na de pandemie met 761 % (1) gestegen en volgens een studie van American Express (2)  is 69 % van de reizigers van plan om in 2024 alleen op reis te gaan. Zweden, met zijn bruisende steden, idyllische landschappen en vriendelijke inwoners, is de ideale bestemming voor iedereen die onafhankelijk wil reizen en een reis volledig naar eigen wens wil beleven.

Foto: Tina Stafrén/imagebank.sweden.se (Download)

Voor 66 % van de soloreizigers (2) is de reis een kans voor zelfzorg en eigenliefde. Wie alleen reist, bepaalt zelf het programma. De hele dag doorbrengen in een museum of van het ene gezellige café naar het andere hoppen voor een fika (de typisch Zweedse koffiepauze)? Geen probleem! De vakantie wordt zo een heerlijke break van de hectische dagelijkse sleur – zonder verplichtingen of compromissen. Het is de perfecte gelegenheid om eigen voorkeuren na te streven, nieuwe passies te ontdekken en persoonlijk te groeien. De twee soorten bestemmingen waar soloreizigers het vaakst te vinden zijn? In een nieuwe stad (29 %) of ontspannen op een strand (2) of een eiland (22 %) – waarvan Zweden er maar liefst 267.570 heeft. Een echt "me-time"-avontuur! Volgens gegevens van het Nederlands Bureau voor Toerisme (4) is het aantal soloreizigers in Nederland het afgelopen jaar gestegen tot 12%. De vakantie intentie is ook gestegen, wat betekent dat we het komende jaar meer soloreizigers zullen aantreffen. Tegelijkertijd geeft 74 % van de Europeanen aan (3) hun reisgedrag aan te passen aan de klimaatcrisis, vooral door extreme temperaturen te vermijden (17 %). Vooral Nederlanders en Duitsers kiezen voor een zogenaamde “coolcation” – een reis naar koelere bestemmingen(4), zoals Zweden.

Soloreizigers die de organisatie van hun reis graag aan professionals overlaten, kunnen terecht bij organisaties zoals Singlereizen.nl, die actieve zomer- en wintervakanties voor solo reizigers aanbieden, Villa Vibes met een mooie glamping reis in Zuid-Zweden, Simi reizen met winters Zweeds Lapland of bijvoorbeeld Anders Reizen met o.a. reizen naar de prachtige westkust van Zweden. Dit zijn maar een paar voorbeelden van reisorganisaties die weten wat voor soloreizigers belangrijk is.

Reizen in Zweden is gemakkelijk en aangenaam. Het transportsysteem van bussen, treinen en vluchten is efficiënt en bijna iedereen spreekt Engels. Ook qua accommodatiemogelijkheden is Zweden een prettig land met voor elk wat wils. In steden zoals Stockholm, Göteborg en Malmö kan er genoten worden van een rijke cultuur met historische bezienswaardigheden, musea en een levendige culinaire scene. Ontdek de belangrijkste bezienswaardigheden met een lokale gids of stap op een sightseeingbus of -boot. Eilandhoppen in de archipel van Stockholm of het verkennen van de eilanden voor Göteborg met de veerboten van het openbaar vervoer zijn uitstekende opties voor dagtochten.

Voor degenen die echt even alleen voor zichzelf willen zorgen, bieden luxe spa's zoals Arctic Bath in het noorden van Zweden, Yasuragi in Stockholm en Ystad Saltsjöbad in het zuiden van het land ideale verwenmomenten. Wie heeft er een spa-partner nodig als je de sauna helemaal voor jezelf kunt hebben? In de traditionele koudwaterbaden van Zweden kunnen bezoekers gemakkelijk in contact komen met de lokale bevolking. Voor liefhebbers van het buitenleven biedt Zweden tal van wandel- en fietsroutes. Dankzij het ‘allemansrätten’, het recht van iedereen, is het mogelijk om vrij door de indrukwekkende natuur te trekken, of het nu door bossen, weiden of langs de kust is. Deze natuurlijke schoonheid kan op eigen tempo worden verkend. Zweden staat bekend om zijn hoge veiligheidsnormen, wat het een ideale bestemming maakt voor soloreizigers. Het land behoort tot de gelukkigste ter wereld en staat bekend om zijn progressieve waarden en inclusiviteit. Zweden is een veilige plek voor iedereen, inclusief de LGBTQ+-gemeenschap en vrouwen.

Meer informatie is te vinden op: https://visitsweden.nl/te-doen/lgbtq/

Persfoto’s: https://imagebank.sweden.se/my-selections/k9kcq4vbd

Bronnen:

1.)      Bloom Consulting, Digital Demand

2.)      American Express https://www.americanexpress.com/en-us/travel/discover/get-inspired/global-travel-trends#going-solo

3.)      ETC https://etc-corporate.org

4.)      NBTC https://www.nbtc.nl/nl/site

Visit Sweden AB

PR-afdelning, Slussplan 9, Stockholm 11130

media@visitsweden.com

www.visitsweden.nl

Visit Sweden heeft een officieel nationaal mandaat van de Zweedse overheid om Zweden als reisbestemming te promoten. Onze visie is dat Zweden in 2030 de meest duurzame en aantrekkelijke reisbestemming ter wereld is. Meer dan ooit moet doelgericht reizen zinvol en bewust zijn en blijvende waarde creëren voor onze gasten, de lokale gemeenschap en onze planeet. https://corporate.visitsweden.com Welkom in Zweden.