WELKOM bij het Eurovision Songfestival in Malmö!

WELKOM bij het Eurovision Songfestival in Malmö!

Over minder dan een maand is het zover. Van 4 tot 11 mei is de Zuid Zweedse stad Malmö gastheer van het Eurovisionsongfestival 2024. Muziekliefhebbers van over de hele wereld komen hier samen voor een onvergetelijke muzikale ervaring. En terwijl de Eurovisiekoorts Malmö voor de derde keer overneemt, valt er naast de glitter en glamour van het festival veel te ontdekken en te beleven in de op-twee-na grootste stad van Zweden.

Credits: Tina Axelsson/imagebank.sweden.se Download HERE

Is het gelukt om een kaartje te bemachtigen voor een van de voorrondes of de finale? Dan maak je de euforie van het Eurovisie Songfestival zelf mee. Het is een groot feest met allemaal vrolijke mensen en reuze spannend om erbij te zijn als de artiesten uit heel Europa strijden om de muzikale eer.

Eurovision village

Het middelpunt van de festiviteiten is de eurovision village in Folkets Park waar de belangrijkste acts worden gepresenteerd op het Euphoria podium. De beroemde Zweedse operazangeres Malena Ernman opent het programma samen met het nieuwe, lokale gospelkoor Malmö Magical Gospel Group. Op het kleinere Tattoo podium geniet je van kleinere preforming acts waaronder de Zweeds-Argentijnse tango door Orquestra Tangarte, dat zijn 25-jarig jubileum viert. De Eurovision Village nodigt bezoekers ook uit op de klassieke Brändan dansrotonde in het park die voor de gelegenheid is omgetoverd tot Dancing Queen Stage. Hier komt een rollerdisco voor jong en oud en laten lokale en internationale DJ's hun ABBA interpretaties horen. De gezellige Friisgatan ( Friisstraat) gelegen tussen Folkets Park en Triangeln wordt speciaal voor de eurovisie week omgetoverd tot Eurovision Straat. Tot in de late uurtjes kun je hier terecht voor het betere Eurovision feestgebeuren. Daarnaast is ook de Malmö Congres- en Concertzaal de plek om te feesten. Hier nodigt Malmö je uit voor het openingsceremoniefeest en het grote slotfeest.  Alles ligt op een steenworp afstand van het centraal station van Malmö en daarmee zijn de  Malmö Arena en het Eurovisiedorp in een paar minuten met de trein te bereiken.

Bezoek de unieke ABBA World Pop-up

Een ander hoogtepunt is de unieke ABBA World Pop-Up ervaring. Vijftig jaar na ABBA's internationale doorbraak met 'Waterloo' wordt deze mijlpaal samen gevierd. Voor het eerst kunnen fans alle verschillende delen van de ABBA nalatenschap onder één dak beleven. ABBA World nodigt zowel alle fans uit om delen van ABBA The Museum, ABBA Voyage, Mamma Mia! en Mamma Mia! The Party te ontdekken. De twee verdiepingen tellende tentoonstelling biedt ABBA fans een ruimte om samen herinneringen op te halen. De tentoonstelling is geopend van 29 april tot 13 mei.

Voor meer informatie over het Eurovisie Songfestival in Malmö klik je HIER!

Voor een kaart van Malmö met de belangrijkste Eurovisie locaties, klik je HIER!

Credits: Miriam Preis/imagebank.sweden.se Download HERE

Malmö is zoveel meer. Dat ontdek je hieronder

Wat te doen
De rijke geschiedenis en moderne charme van Malmö zorgt voor een breed cultureel aanbod. Begin je bezoek aan Malmö bijvoorbeeld met een bezoek aan de iconische Turning Torso, een prachtig architectonisch meesterwerk en het op-een-na hoogste gebouw van Scandinavië. Een andere -Must See- is het Folkets Park. Het werd opgericht in 1891 en is een van de oudste openbare parken van Zweden. Tijdens de Eurovisie zijn er in dit park liveoptredens, speciale acts en diverse eettentjes. Een gezellige smeltkroes voor alle internationale gasten van de Eurovision.

Voor kunst- en cultuurliefhebbers

Malmö heeft een interessante kunstscene met de Malmö Konsthall en het Moderna Museet Malmö. Maar je hoeft niet naar binnen toe - voor liefhebbers van Street-art zijn er overal in de stad muurschilderingen en sculpturen te zien van zowel lokale als internationale kunstenaars. Mis vooral Hangaren niet: een overdekt graffitikunstwerk dat echt de moeite waard is.

Wat en waar eten

Fijnproevers kunnen hun hart ophalen aan het culinaire aanbod van Malmö met restaurants uit alle windstreken: van traditionele Zweedse gerechten tot internationale keuken. Voor foodies is er de gezellige markt bij Möllevångstorget, in de volksmond ook wel "Möllan" genoemd. Probeer vooral ook de beroemde, Zweedse gehaktballetjes in Malmös Saluhall (de foodhal van Malmö) of ga mee op de culinaire rondleiding "Food Caravan".

Als je van zoet houdt, moet je vooral de Zweedse fika niet overslaan. Fika is de geliefde Zweedse traditie van koffie met diverse soorten gebak! De leukste plek voor een echte Zweedse fika is de Lilla Torget, een charmant plein met verschillende leuke cafés en gezellige terrassen in het hart van de Oude Stad

Credits: Miriam Preis/imagebank.sweden.se Download HERE

Genieten van de natuur

Malmö is een echte groene stad met vele parken en bovendien gelegen aan de kust. Maak een mooie fietstocht langs de kustlijn of ontspan in een van de weelderige tuinen van de stad, zoals het prachtige Kungsparken. Geniet van een ontspannende wandeling en kom tot rust op de zandstranden van Ribersborg Beach, bekend om het prachtige uitzicht op de Öresundbrug. Of  bezoek  het Ribersborg Kallbadhus, een koud water badhuis met zeewater op een pier die zich uitstrekt in de Öresund, de zeestraat die Zweden en Denemarken van elkaar scheidt.

Fietsen of varen

Malmö staat in de top tien van fietssteden ter wereld* dus hier kun je perfect een fiets huren en genieten van het uitgebreide netwerk van fietspaden en schilderachtige paden. Er lopen er heel wat langs het water. En als je liever over het water reist, kunt je Malmö ook beleven vanaf een gehuurde elektrische boot. Je ziet de oude stad en vele bezienswaardigheden, terwijl je ontspannen, bijna geluidloos over het water zweeft. Je kunt Malmö ook  vanaf het water ontdekken door een kajak, paddleboard (SUP) of waterfiets te huren. Verschillende verhuurbedrijven ter plekke bieden uitrusting aan voor waterliefhebbers die de stad willen verkennen.

Credits: Jonatan Stålhös/imagebank.sweden.se Download HERE

Zweedse hits - de favoriete plekken van de Eurovisiewinnaars

De Zweedse muziekscene omvat veel meer dan ABBA en trekt steeds meer internationale aandacht - en dat is begrijpelijk. De bloeiende Zweedse muziekindustrie is van vitaal belang voor de economie van het land; Zweden is een van de top drie landen ter wereld - naast de VS en Groot-Brittannië - waar de inkomsten uit muziek export groter zijn dan die uit import.

In de voetsporen van eerdere songfestival winnaars kun je een Zweedse rondreis maken om hun persoonlijke pareltjes te ontdekken. De lijst met favoriete bestemmingen in Zweden van eerdere winnaars vind je HIER.

Voor voor meer rechtenvrij beeldmateriaal van Malmö en het Eurovision Song Festival

Welkom in Malmö!

Visit Sweden Benelux

Anne Tusveld