• Visit Sweden/

Zweden betaalbaarder dan ooit voor internationale bezoekers - geen bewijs gevonden dat Beyonce's concert de Zweedse inflatie heeft beïnvloed

STOCKHOLM, ZWEDEN 20 JUNI 2023: De afgelopen dagen hebben media over de hele wereld uitvoerig bericht over de concerten van Beyonce in de Zweedse hoofdstad Stockholm, die van invloed zouden zijn op het Zweedse inflatiecijfer. Volgens het Zweedse bureau voor de statistiek SCB, dat verantwoordelijk is voor de officiële Zweedse overheidsstatistieken, is het zeer onwaarschijnlijk dat deze concerten in Stockholm in mei het Zweedse inflatiecijfer hebben beïnvloed. Het Zweedse bureau voor de statistiek is verantwoordelijk voor het meten van de inflatie in Zweden.

Photo: Tina Axelsson/imagebank.sweden.se

- De wisselkoers van de Zweedse munt staat nu op een recordlaagte ten opzichte van de USD en de euro, waardoor Zweden voor veel internationale bezoekers juist betaalbaarder is dan ooit, aldus Susanne Andersson, CEO van Visit Sweden, het nationale en officiële marketingbedrijf van Zweden als toeristische bestemming.

Dankzij de zwakkere Zweedse munt vinden internationale bezoekers die Zweden bezoeken hun verblijf de laatste jaren betaalbaarder en ervaren ze de service, accommodatie, winkels, cultuur en gastronomie ter plekke van hoge kwaliteit.

GEEN BEWIJS GEVONDEN DAT BEYONCE'S CONCERT DE ZWEEDSE INFLATIE HEEFT BEÏNVLOED

De afgelopen dagen hebben media over de hele wereld breed uitgemeten dat de Concert tour van Beyonce in de Zweedse hoofdstad Stockholm het Zweedse inflatiecijfer hebben beïnvloed door de consumentenprijzen te verhogen, omdat de concerten een grote vraag naar hotels en restaurants in Stockholm veroorzaakten.

Het is nu duidelijk geworden dat het zeer onwaarschijnlijk is om specifieke inflatie aspecten te relateren of toe te schrijven aan een enkel concert op een specifieke datum.

Volgens het Zweedse bureau voor nationale statistieken, SCB, lieten de inflatiecijfers voor Zweden in mei (toen de Beyoncé concerten in Stockholm werden gehouden) een lichte algemene stijging van de consumentenprijzen zien om veel verschillende redenen, die geen van alle direct verband houden met de concerten.

De accommodatieprijzen in Stockholm zijn, net als in elke andere stad ter wereld, gekoppeld aan vraag en aanbod en zullen natuurlijk stijgen als er een beperkt aantal hotelkamers beschikbaar is. Volgens het Zweedse bureau voor de statistiek SCB is het zeer onwaarschijnlijk dat deze specifieke concerten enige invloed hebben gehad op de algemene inflatie op nationaal niveau.

De Zweedse hotelkamerprijzen stijgen historisch licht in mei, als het zomervakantie-seizoen begint en de vraag toeneemt. In het weekend waarin de concerten van Beyonce in Stockholm plaatsvonden, was er ook een EU-top in verband met het Zweedse voorzitterschap van de EU en verschillende andere grote internationale congressen - omdat Zweden een populair en toegankelijk land is voor congressen en evenementen.

Zweden viert ook zijn 500e verjaardag en er zijn het hele jaar door honderden activiteiten in het hele land gepland die bezoekers van heinde en verre aantrekken. Daarnaast is er een keur aan muziekevenementen en festivals die internationale aandacht trekken:

Zomervibes in Zweden 2023

29 juni Lollopalooza, Stockholm

Lollapalooza is uitgegroeid tot een kleurrijk en creatief muziekevenement in de VS, Brazilië, Chili, Argentinië, Berlijn, Parijs - en nu Stockholm - met elk jaar 1,5 miljoen fans van over de hele wereld. Dit jaar treden onder meer Travis Scott, Zara Larsson, Kygo, Fatboy Slim, Lil Nas X en Mumford & Sons op. visitstockholm.com/events/lollapalooza-stockholm

10-12 aug, Way Out West, Göteborg

Way Out West is het enige festival in Zweden en het eerste muziekfestival ter wereld dat in 2013 een ISO 20121-certificering behaalde. Het festival is vegetarisch en is sinds 2012 volledig vleesvrij en grotendeels zuivelvrij. De certificering is een bewijs van de inspanningen van het festival op het gebied van duurzaamheid, waardoor de CO2-voetafdruk elk jaar kleiner wordt. Sinds Way Out West in 2007 begon, zijn ze gezegend met sterren als Prince, Kanye West, Kendrick Lamar, Florence + The Machine, Neil Young, M.I.A., Alicia Keys, Stormzy, Frank Ocean, Robyn, Patti Smith, Solange en The Cure, om er maar een paar te noemen (oké, veel). Dit driedaagse, multigenre festival vindt plaats in het idyllische Slottsskogen park, het bosrijke en weelderige hart van Göteborg. wayoutwest.com

11-18 aug, Malmö Festivalen, Malmö

Een warm, vriendelijk en duurzaam festival dat begon in 1985. Het festival biedt alles van baanbrekende kunst, muziek en cultuur tot een verscheidenheid aan eten dat de interculturele sfeer en de mensen van Malmö weerspiegelt. Met 1,4 miljoen bezoeken per jaar is het het grootste (en oudste!) stadsfestival in Scandinavië. Iedereen is welkom en bijna alles is helemaal gratis! malmofestivalen.se

24 aug - 2 sept, Oostzee Festival, Stockholm

Het Baltic Sea Festival is een van de toonaangevende festivals voor klassieke muziek in Europa. In de afgelopen twintig jaar heeft het Baltic Sea Festival gediend als een ontmoetingsplaats voor uitstekende concerten en initiatieven die bijdragen aan een duurzaam Oostzeegebied. balticseafestival.com

Juni-september, Dalhalla, Dalarna - een unieke festivallocatie met een uitzonderlijke akoestiek in een kalkgroeve bij het Siljanmeer. De prachtige omgeving is het resultaat van een meteorietinslag die 360 miljoen jaar geleden plaatsvond. Dalhalla is een van de slechts drie plaatsen ter wereld waar je kunt zien hoe de natuurlijke omgeving is gevormd door een meteoriet. Dalhalla organiseert elke zomer 20-25 evenementen. Van juni tot september omvat het seizoen programma een breed scala aan concerten, zoals Mamma Mia de musical, gebaseerd op de liedjes van ABBA, voor het eerst uitgevoerd in de open lucht. dalhalla.se

GA VOOR MEER PERSINFORMATIE NAAR: