• Visit Sweden/

‘Zweden niet Zwitserland’ campagne wereldwijd groot succes. Tijd voor een ‘Zwitsers Zweedse balletjesfondue’

Meer dan zevenendertigduizend mensen hebben onze petitie ondertekent. Allemaal mensen die ons willen helpen een beter onderscheid te maken tussen Zweden en Zwitserland en die een einde willen maken aan de verwarring. Deze overweldigende steun heeft Zweden ertoe aangezet een nieuwe officiële videorespons uit te brengen.

Foto: Visit Sweden (Download)

Hoe vertel je de wereld voorzichtig dat Zweden en Zwitserland twee verschillende landen zijn?  Je vraagt allereerst je Zwitserse vrienden om hulp.

En dit is wat er massaal gebeurde. Nadat Visit Sweden de internationale campagne lanceerde om voor eens altijd een einde te maken aan de – soms- humoristische verwarring tussen de twee  landen, kregen we honderden steunbetuigingen van over de hele wereld. De socials gingen internationaal op tilt met vele filmpjes, content, opmerkingen en tips van influencers en Zweden fans. De campagne werd opgepikt door grote, internationale nieuwszenders en zelfs de Zwitserse ambassadeur in de Verenigde Staten ging los.

Dank jullie wel voor al deze leuke, bijzondere, gekke en eigenzinnige ideeën. Deze stortvloed van liefde en creativiteit heeft Visit Sweden ertoe aangezet een nieuwe videoboodschap uit te brengen om iedereen die heeft bijgedragen te bedanken voor de betrokkenheid en de humoristische bijdrages.

Surströmming blijft Zweeds

We kregen heel veel verschillende voorstellen binnen. Velen vonden dat Zweden vooral moet blijven praten over zaken als Zweedse balletjes, kaneelbroodjes, ABBA, Pippi Langkous en elanden. Zwitserland moet ondertussen serieus aan de slag met chocolade, kaasfondue, Heidi en de Milka koe. De surströmming, de Zweedse gefermenteerde haring moest volgens vele inzendingen 100% Zweeds blijven. "Ik snap persoonlijk niet waarom, maar we zijn er blij mee." aldus Susanne Andersson, CEO van Visit Sweden.

Sommige mensen stelden zelfs voor om Zweden en Zwitserland samen te smelten tot één superland met de naam Swederland waar we een nieuw gezamenlijk gerecht, de gehaktballetjesfondue introduceren."We zijn blij met de enorm positieve reacties. We zijn verrast en hoewel we wisten dat het een grappige campagne met een speelse twist was, is de snelheid waarmee het viraal is gegaan echt bijzonder", aldus Andersson.

Misschien is dit nog maar de start? Een oproep aan landen in de wereld om zich te verenigen? Want wie is de volgende? Verwarring alom tussen b.v. IJsland en Ierland of wat te denken van Slovenië en Slowakije?

Welkom in Zweden - een luxury of different nature

Dankzij de vele reacties weten toeristen nu dat ze Zweden bezoeken (en niet Zwitserland).  Dus ervaar het noorderlicht van Zweden, de stilte en de zandbanken.Welkom in Zweden!

Download persfoto's en de nieuwe video HIER

Bekijk de originele video HIER

Als je nog ideeën voor ons hebt, kijk dan HIER

Website: https://visitsweden.nl/zweden-niet-zwitserland/

Achtergrondinformatie – niet voor publicering

Sinds de eerste dagen van de lancering op 23 oktober 2023, zijn er meer dan 860 nieuwsartikelen over Zweden gepubliceerd in meer dan 40 landen over de hele wereld. We hebben tienduizenden reacties binnengekregen op onze social media-kanalen en duizenden mensen kwamen met originele suggesties over wie waarover mag praten. De digitale kanalen van Visit Sweden bereikten tijdens de eerste dagen van de campagne meer dan een miljoen mensen en we kregen honderden positieve en bemoedigende reacties uit Zwitserland en de rest van de wereld.

• 37 830 engagements op de social media-kanalen van Visit Sweden (Facebook, Instagram, TikTok, X en YouTube).
  • Ongeveer 3 000 nieuwe suggesties van wie waarover mag praten op onze campagnepagina's.

Voorbeelden van publicaties van over de hele wereld:

VS: ABC News

Zwitserland: 20Minuten    Watson