Omzet stijgt met 27% in Q1/2020: bedrijven werken door in de cloud

Q1 2020 was opnieuw een productief kwartaal voor Visma. De totale omzet steeg met 26,9% tot € 383 miljoen, terwijl de EBITDA met 31% steeg tot € 100 miljoen.

Groei zet door in nieuwe divisiestructuur

Visma’s nieuwe divisiestructuur werd geïmplementeerd in Q1. De voormalige divisies Mkb en Enterprise zijn samengevoegd en opnieuw verdeeld tot twee sterke divisies op basis van geografie: Visma Software Nordic & International en Visma Software Benelux. Ook zijn er verschuivingen doorgevoerd in de product- en ontwikkelorganisaties waardoor zij nog directer in contact met klanten en hun wensen komen. Alle vier de kerndivisies realiseerden in het eerste kwartaal een sterke groei vergeleken met vorig jaar. De divisie Visma Software Nordic & International verhoogde de omzet met 21%, Visma Software Benelux met 12%, Custom Solutions met 56% en Commerce Solutions met 40%.

Voortgezette cloudgroei

De cloudomzet op jaarbasis groeide in het eerste kwartaal met 41% en bereikte daarmee € 1235 miljoen. Visma heeft nu bijna een miljoen klantencontracten, waarvan ongeveer 800.000 SaaS betreffen. Dat is een stijging van 26,2% ten opzichte van een jaar geleden.

De focus van Visma op het waarborgen van organische groei en strategische cloudacquisities blijft zich jaar na jaar rechtstreeks vertalen in groei. De voortdurende noodzaak om op afstand te werken om de verspreiding van het coronavirus te verminderen, stimuleert de aanhoudende vraag naar SaaS-software, automatisering en efficiëntieverhogende software.

Acht nieuwe overnames

In Q1 van 2020 zette Visma zijn strategie voort met acht nieuwe acquisities. Met de overname van Onguard, aanbieder van order-to-cash-dloudoplossingen, betrad de divisie Commerce Solutions de Nederlandse markt. De aanwezigheid van Visma in Nederland werd verder uitgebreid door de acquisitie van Circle Software, leverancier van cloudsoftware voor casemanagement en samenwerking voor de publieke sector. In Roemenië is Visma al jaren actief via zijn competentiecentrum. Met de overname van SaaS-facturatieprovider Smartbill is Visma daar nu ook aanwezig op de lokale markt.

in miljoenen
Q1/2020 Q1/2019 Groei 2019 feitelijk