24SevenOffice motstøms i finanskrisen

- Det er spesielt morsomt for oss å levere en slik vekst i kanskje et av de tøffeste kvartalene for programvare industrien i historien, samtidig som vi ser at svært mange tradisjonelle ERP selskaper har nærmest null vekst. Dette er helt i tråd med Gartners analyser om SaaS versus tradisjonelle innstallerbare systemer og er ingen overraskelse for oss, sier Stian Rustad, CEO i 24SevenOffice ASA.

- Gartner har i flere år påpekt at selskaper i fremtiden vil velge å kjøre sine systemer på internett (SaaS) og dermed slippe å investere i servere, serverdrift, backup systemer, innstallasjon, oppgraderinger, investering i dyre lisenser, samt eventuell drift av avanserte terminalserverløsninger for å få hjemmekontor. Fremtiden er nå bekreftet ankommet med 24SevenOffice og andre SaaS selskapers ekstreme vekst, sier Ståle Risa, COO i 24SevenOffice ASA.

24SevenOffice nærmer seg lønnsomhet og tror fortsatt positiv EBITDA er mulig i inneværende kvartal.

- Det er svært kostbart å etablere et SaaS basert selskap. På lik linje med alle amerikanske konkurrenter har vi hatt 2-3 år med tunge investeringer før vi tjener penger, men når vi nå passerer løpende inntekter som overstiger de faste kostnadene er SaaS en fantastisk forretningsmodell, ikke minst nå i disse tider hvor salget i tradisjonelle software selskaper blir straffet hardt av finanskrisen, sier Truls Hauger, CFO i 24SevenOffice ASA.

SaaS - Den perfekte storm

Analytikere i Gartner spår at:

- Innen 2010 vil omlag 65 % av de europeiske bedriftene ha tatt i bruk minst en SaaS-applikasjon
- Innen 2010 vil SaaS ha blitt en naturlig del av virksomhetenes arkitektur
- SaaS-bruk i mellomstore og store bedrifter vil være den dobbelte innen 2010
- Fra 2010 vil kostnader dedikert til SaaS øke mer enn 25 % årlig
- Innen 2012 vil mer enn 30 % av all ny software på bedriftsmarkedet bli levert som SaaS