• 3i/

3i avtaler oppkjøp av Alpharmas Active Pharmaceutical Ingredients-virksomhet for USD 395 millioner

Det globale, private aksje- og risikokapitalselskapet 3i har avtalt å støtte oppkjøpet av Alpharma Active Pharmaceutical Ingredients, en internasjonal utvikler og leverandør av spesialiserte aktive farmasøytiske ingredienser og en divisjon av NYSE-noterte Alpharma Inc. (NYSE: ALO), i en avtale som er verdt om lag USD 395 millioner. Transaksjonen må godkjennes av Konkurransetilsynet.

Den norskbaserte virksomheten under ledelse av Carl-Åke Carlsson er et ledende selskap i det hurtigvoksende markedet for injiserbare generiske legemidler. Selskapets omfattende produktportefølje omfatter aktive ingredienser og ferdige doseformer i et antall viktige antibiotikaprodukter som for eksempel Vanomycin, Bacitracin og Polymyxin. Active Pharmaceutical Ingredients-virksomheten har hovedkontor i Oslo og produksjonsanlegg i Oslo, København, Budapest og Taizhou (Kina). De om lag 670 ansatte genererte rundt USD 138,7 millioner i inntekter i de første ni månedene av 2007.

Alpharma Inc. ble stiftet i 1994 ved omstrukturering av A.L. Laboratories Inc., Dumex A/S og Apothekernes Laboratorium AS.

Tomas Ekman, 3i Nordic-partner og rådgiver til 3i Group plc., sa dette om avtalen:
– Med sin ledende posisjon i et globalt marked, sin ytterst spesialiserte produksjonsekspertise og sitt imponerende lederteam har Alpharma Active Pharmaceutical Ingredients en spennende virksomhet med utmerkede utsikter til videre vekst. Vi akter å støtte ledelsens planer om å bygge opp selskapets posisjon i det hurtigvoksende markedet for injiserbare antibiotikapreparater.

– Vi opererer i en veldig dynamisk bransje og betrakter 3i, med dets store bransjeekspertise og sterke internasjonale nettverk, som den ideelle partneren til å hjelpe oss i arbeidet med å styrke virksomhetens vekst, sa administrerende direktør i Alpharma Active Pharmaceutical Ingredients, Carl-Åke Carlsson.

Ved sluttføringen av avtalen vil 3is Industrialist in Residence Peter Chambré utnevnes til styreleder.

3i har over 15 års erfaring med å investere i legemiddelselskaper, herunder Betapharm og Domantis, og har en sterk historikk med å støtte slike virksomheter i alle stadier av finansieringen.

3is rådgivere for denne transaksjonen er Merrill Lynch, Linklaters, PwC, Marsh og ERM. Gjeldsfinansieringen er fullt ut dekket av GE (hovedtilrettelegger), Calyon Crédit Agricole CIB, Danske Bank, European Capital Financial Services Limited og HSH.Nordbank AG, Nordic Area

For mer informasjon, kontakt:
Tomas Ekman, Partner 3i Nordic, rådgiver til 3i Group plc:
+46 8 506 101 33, +46 730 97 00 55

Gustav Bard, administrerende direktør 3i Nordic, rådgiver til 3i Group plc:
+46 8 506 101 51, +46 70-511 64 27

Carl-Åke Carlsson, administrerende direktør i Alpharma Active Pharmaceutical Ingredients